برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

شکست‌‌های غیرمنتظره، نتیجه بی‌توجهی به کتاب‌های روانشناسی ورزشی است

مژگان سعیدی، مدرس دوره‌های آموزشی روانشناسی ورزشی و استاد دانشگاه‌های رازی و پیام نور کرمانشاه، بی‌توجهی به تالیفات و ترجمه‌های حوزه روانشناسی ورزشی را از دلایل شکست‌های دور از ذهن ورزشکاران و تیم‌های ورزشی کشورمان عنوان کرد.سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: مدتی پیش با هماهنگی هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه دوره‌های آشنایی با روانشناسی ورزشی را برای تکواندوکاران استان برگزار کردیم و پیش از آن هم چنین دوره‌ای را برای مربیان هندبال بانوان و آقایان سراسر کشور تدارک دیده بودیم که این کلاس‌ها با استقبال شایان توجه مربیان سطح یک هندبال ایران مواجه شد. 

استاد روانشناسی بالینی دانشگاه پیام‌نور کرمانشاه نقش عوامل روانی را در زندگی ورزشی و اجتماعی بسیار پررنگ توصیف کرد و افزود: هدف از برگزاری دوره‌های آموزش روانشناسی ورزشی به ورزشکاران، افزایش عملکرد آن‌ها با تحمل کمترین فشار روانی است. این موضوع در میان مربیان هم بسیار شایع است و دوره‌های ویژه‌ای هم برای کاهش فشارهای‌ روانی روی مربیان حرفه‌ای در نظر گرفته‌ایم. 

مولف و مترجم آثار حوزه روانشناسی ورزشی، کتاب‌های «روانشناسی ورزشی» ترجمه سیدعلی‌اصغر مسعود و «روانشناسی در ورزش» تالیف دانیل گولمن را مهم‌ترین منابع تدریس در دوره‌های آموزش روانشناسی ورزش نام برد و عنوان کرد: متاسفانه باید اعتراف کرد که هنوز دانش روانشناسی ورزش در کشور ما جا نیفتاده است و شاید دلیل این معضل هم ضعف اطلاع‌رسانی در این زمینه باشد. 

سعیدی درباره اهمیت مقوله روانشناسی در موفقیت‌های ورزشی توضیح داد: تحقیقات گسترده‌ای که روی ورزشکاران حاضر در المپیک انجام شده است، نشان می‌دهد این گروه از ورزشکاران به لحاظ آمادگی جسمانی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و می‌توان گفت همه آن‌ها از این نظر در یک سطح‌اند. عوامل روحی است که باعث موفقیت و شکست ورزشکاران در بزرگترین رویداد ورزشی جهان می‌شود. 

مدرس دوره‌های آموزشی فدراسیون پزشکی ورزشی درباره موضوعات مهمی که در کارگاه‌های آموزش روانشانسی ورزشی روی آن‌ها تاکید می‌شود، گفت: تمرکز، برانگیختگی، مواجهه با تماشاگران و استرس‌های ناخواسته، از مهمترین سرفصل‌هایی‌اند که در دوره‌های آموزشی روی‌ آن‌ها کار می‌کنیم. ضمن این‌که مهارت مواجهه با شکست و پیروزی هم از آموزش‌هایی است که آن‌ها را برای ورزشکاران و مربیان در نظر گرفته‌ایم. 

سعیدی در پاسخ به این‌ پرسش که «آیا مواجهه با پیروزی هم نیاز به مهارت دارد؟» توضیح داد: به یقین همین‌طور است. بهترین نمونه آن دیدار پایانی تیم والیبال کشورمان در مسابقات لیگ جهانی است. ایران در بازی ماقبل آخر با نتیجه قاطع سه بر صفر حریف صاحب‌نامش را شکست داد اما در بازی بعدی چه اتفاقی افتاد؟ به فاصله 24 ساعت ورق کاملاً برگشت و تیم کشورمان با یک چرخش 180 درجه‌ای و با همان نتیجه‌ای که پیروز شده بود، مغلوب آلمان شد. مسایل روانی ورزش تنها به شکست خلاصه نمی‌شود و باید چگونگی برخورد با پیروزی و موفقیت را هم به ورزشکاران و مربیان آموزش داد. اتفاقا به این موضوع در کتاب‌های حوزه روانشناسی ورزشی هم پرداخته شده است. 

استاد دانشگاه پیام نور کرمانشاه با اشاره به نوپا بودن دانش روانشناسی ورزش در کشورمان اضافه کرد:‌ اکنون مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی وجود دارد و دانشگاه مشهد هم از سال گذشته پذیرش دانشجو تا مقطع PHD روانشناسی ورزشی را آغاز کرده است. متاسفانه به دلیل جوان بودن این رشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورمان، استادان مجرب و دوره دیده‌ زیادی نداریم. امیدوارم این مشکلات در آینده با معرفی بیشتر روانشناسی ورزشی در کشورمان برطرف شوند. 

سعیدی در پایان گفت: پس از شکست‌ ورزشکاران و تیم‌های ورزشی کشورمان، کمیته‌هایی برای بررسی این شکست‌ها تشکیل و همیشه مسایل روانی از سوی این کمتیه‌ها به عنوان یکی از عوامل مهم شکست‌های ورزشی عنوان می‌شود، در حالی ‌که می‌توان با سرمایه‌گذاری روی کتاب‌های روانشناسی پزشکی از این شکست‌ها پیشگیری کرد.
تاریخ: 1392/5/27
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: