برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

سرگذشت یک قوم در تاریخ فوتبال بریتانیا

«آیا هدایت‌کننده شما می‌داند که این‌جا هستید؟» اثر آنتونی کالاوانه، ورزشی‌نویس و رییس بخش ورزش مجله ساندی میرور ( the Sunday mirror) از کتاب‌های ورزشی مطرح سال‌های اخیر است که به فهرست نامزدهای جایزه سال 2013 کتاب‌های ورزشی بریتانیا نیز راه یافت.-خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- آنتونی کالاوانه مدرس تاریخ در شهر لیدز، سال 1960 در همین منطقه متولد شده و تاکنون چندین جایزه به عنوان نویسنده برتر ورزشی‌ سال دریافت کرده است. وی در سال 2011 نیز برنده جایزه کتاب برتر ورزش سال از سوی انجمن ورزشی باشگاه‌های انگلیس شد. 

کتاب «آیا هدایت‌کننده شما می‌دانند که این‌جا هستید؟» درباره بازیکنان اقلیت کلیمی در فوتبال انگلیس طی چند دهه اخیر، نوشته شده است؛ بازیکنانی که بسیاری از آنان گمنام مانده و کسی از سرنوشت‌شان خبری ندارد. 

معمولاً کلیمی‌ها کمتر فوتبال بازی می‌کنند به همین دلیل چهره‌های بسیار کمی از آنان در دنیای فوتبال مطرح شده‌اند که از میان آنان می‌توان به داوید پلات، کاپیتان اسبق تیم ملی انگلیس، برایان کلانویلی و داوید دین اشاره کرد. 

این کتاب که 99/17 پوند قیمت دارد در میان تماشاگران باشگاه‌های منچستر سیتی، آرسنال، تاتنهام و لیدز یونایتد طرفداران زیادی پیدا کرده است زیرا به بهانه چاپ بیوگرافی بازیکنان کلیمی گذشته این باشگاه به تاریخ فوتبال انگلیس و بازی‌های ملی کشورهای ولز، اسکاتلند، ایرلند شمالی، ایرلند جنوبی و انگلیس نیز پرداخته شده است. نویسنده در این کتاب تاریخ این بازی‌ها و بازیکنان حاضر در آن‌را چنان معرفی کرده که مطالعه آن برای تمام طرفداران فوتبال جهان لذت‌بخش است. از آن‌جا که بسیاری از بازیکنان شاخص این باشگاه‌ها قهرمانان واقعی کتاب وی هستند تماشاگران این چهار تیم از این کتاب بسیار استقبال کرده‌اند. 

اما آنچه در این کتاب بیشتر از هرنکته‌ای برای خوانندگان جلب توجه می‌کند، اشاره‌اش به سال 2004 و زمانی است که رومان ابرامووئیچ، رئیس روسی باشگاه چلسی این تیم را خرید و آن را بدل به قطبی جدید در فوتبال جزیره و اروپا کرد. دوستی و نزدیکی این میلیاردر روسی، که اصالتاً کلیمی است با داوید برنستین، رییس اتحادیه فوتبال انگلیس که او هم کلیمی است حرف و حدیث‌های زیادی در فوتبال جزیره به‌وجود آورده است که در این کتاب به آن اشاره شده است.
 
آنتونی کالاوانه «آیا هدایت‌کننده شما می‌داند که این‌جا هستید؟» آورده است که وقتی رومان ابرامؤویچ می‌خواست باشگاهی را در لندن خریداری کند، نظرش بیشتر به تاتنهام بود، چرا که این تیم نزد کلیمی‌های انگلیس از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، ولی وقتی با بالگرد اختصاصی‌اش پروازی در سطح شهر داشت و مشاور او درباره زندگی شهروندان لندن‌نشین در منطقه غربی آن به وی توصیه‌های کرد، این روسی ثروتمند ترجیح داد به جای خرید تاتنهام به سوی چلسی تغییر مسیر دهد و این باشگاه را خریداری کند. وی بلافاصله بعد از خرید باشگاه، کلودیو رانیری، سرمربی ایتالیایی این تیم را اخراج و خوزه مورینیوی پرتغالی را که با اف.ث. پورتو در سال 2004 قهرمان اروپا شده بود جایگزین وی کرد. چلسی با مورینیو در سال‌های 2005 و 2006 بعد از 50 سال قهرمان انگلیس شد. 

افتخار‌آفرینی آبی‌پوشان شهر همیشه بارانی لندن حتی بعداز اخراج مورینیو در سال 2007با حضور در فینال جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا در سال 2008 و پیروزی در این بازی‌ها در سال 2012 و قهرمان در لیگ باشگاه‌های اروپا در سال 2013 تداوم یافت. 

آنتونی کالاوانه که اصلاً یک تاریخدان است و شناخت عمیقی درباره ادبیات بریتانیا دارد، در پایان این کتاب اشاره‌ای هم به بازیکنانی چون هنری موریس، لسلی گولد برگ، لوریس برک مان و ادوارد فریدمان طی 50 سال اخیر کرده است؛ افرادی که کسی از موقعیت کنونی آن‌ها خبر ندارد. وی آنان را با بازیکنانی صاحبنام همانند داوید پلات، داوید دین و آلن سوگار مقایسه کرده است که از ورزشکاران ثروتمند حاضر در فوتبال بریتانیا هستند. 

از زیباترین بخش‌های این کتاب بیوگرافی بوریس بوک‌مان است که در سال 1912 در تیم دسته اولی برادفورد سیتی بازی می‌کرد؛ تیمی که در فصل فوتبال 1911 ـ 1910 فاتح جام حذفی باشگاه‌های انگلیس شد و در آن سال‌ها یکی از ثروتمند‌ترین تیم‌های حاضر در فوتبال جزیره محسوب می‌شد. این بازیکن که به دلایل مذهبی هرگز حاضر نبود روزهای شنبه راهی میادین شود و در مسابقات شرکت کند، همزمان با بازی فوتبال عضو تیم ملی کریکت ایرلند هم بود و بعدها کاپیتان این تیم شد. او بعد از دوران بازیگری‌اش مربیگری تیم سوئدی گوتنبرگ را به دست گرفت. این بازیکن که در فوتبال جزیره از محبوبیتی بسیار بالا برخوردار بود، در سال 1940 به‌دلیل جنگ جهانی دوم، همراه با ادیث، همسرش و تنها پسرش جک به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1985 به‌دلیل حمله قلبی در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.
تاریخ: 1392/7/13
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: