برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

یافته‌های علمی، قلب تپنده پژوهشگاه است

سرپرست مدیریت امور پژوهشی و تحقیقات کاربردی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی گفت: این پژوهشگاه در راستای گسترش و دانش‌افزایی علوم ورزشی هر فصل شش نشریه علمی ـ پژوهشی IFC را در حوزه تربیت‌بدنی و ورزش منتشر می‌کند. همچنین برای توسعه این یافته‌ها درصدد دریافت مجوز نشریات تخصصی‌تر و جدیدتری در حوزه‌های مدیریت، فیزیولوژی و زبان انگلیسی است، زیرا یافته‌های علمی، قلب تپنده پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی را تشکیل می‌دهند./

دکتر محمد شریعت‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت‌های علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اظهار کرد: اکنون پژوهش‌های علمی و تحقیقی این مرکز در قالب شش فصل‌نامه فیزیولوژی ورزشی، طب ورزشی، مطالعات مدیریت ورزشی، روان‌شناسی ورزشی، مطالعات دانشگاهی و مطالعات رفتار حرکتی منتشر می‌شوند.

وی با بیان این‌که بیشتر این یافته‌های علمی منتج به تالیف و تولید کتاب‌های ورزشی می‌شوند، ادامه داد: اینک کتاب‌های تولید شده در این پژوهشگاه به عنوان مرجع و منبع درسی دانشجویان رشته تربیت‌بدنی استفاده می‌شوند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با بیان این‌که مولفان و مترجمان این آثار محققان سراسر کشورند و شش استادتمام، سردبیری نشریه‌های پژوهشگاه‌های تربیت‌بدنی را برعهده دارند، گفت: 180 داور وظیفه ارزیابی و قضاوت آثار ارسالی به این مرکز پژوهشی را بر عهده دارند. البته این مرکز از پیشتازان راه‌اندازی سامانه الکترونیک نشریات در ایران به شمار می‌آید.

وی در باره خدمات سامانه الکترونیک نشریات  گفت: برخی افراد مقالات خود را به طور سنتی و دستی به این مرکز ارایه می‌دهند اما با راه‌اندازی سامانه الکترونیک نشریات، داوری آثار و بررسی مقالات بسیار آسان و سریع انجام می‌شود. بیشتر محققان از طولانی شدن بررسی مقالاتشان ابراز ناخشنودی می‌کنند، زیرا این فرآیند بیش از هشت ماه طول می‌کشید اما با راه‌اندازی سامانه الکترونیک نشریات، بررسی مقالات ارسال شده به پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به سه ماه کاهش یافته است.

دکتر شریعت‌زاده با بیان این‌که استفاده از این سامانه به عنوان شاخص مطلوب و معتبر برای ارزیابی اعتبار نشریات به شمار می‌آید، اظهار کرد: اینک حدود دو هزار کاربر در سامانه الکترونیک نشریات مطالب خود را ثبت و ارسال کرده‌اند. به طور میانگین ماهانه برای هر نشریه 15 مقاله را از طریق این سامانه دریافت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «مقالات را برای انتشار در فصلنامه‌های ورزشی بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟» بیان کرد: این مقالات بر اساس معیارهای تعریف شده در حوزه‌های پژوهشی و تحقیقات کاربردی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی از سوی داوران اتنخاب می‌شوند. این معیارها نیز دربرگیرنده کاربردی بودن مطالب، زدودن ابهامات و کاستی‌ها از علوم ورزشی و موثر در دانش‌افزایی‌اند.

این محقق حوزه ورزش درباره استقبال اهالی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی از فصلنامه‌ها و کتاب‌های پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی عنوان کرد: نظر افراد فعال در حوزه ورزش و تربیت‌بدنی در مواجهه با اطلاعات ارایه شده در فصلنامه‌ها و کتاب‌های این پژوهشگاه مطلوب بوده است. البته این عملکرد مرهون تلاش محققان حوزه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی است، زیرا علاوه بر مخاطبان، وزارت علوم هم همواره نشریات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی را بررسی می‌کند و اگر مطالب ارایه شده در آن‌ها معتبر نباشد،‌ اعتبار نشریات از سوی این مرکز لغو خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون عملکرد این نشریات مطلوب بوده‌است و ما نیز برای توسعه علوم آن درخواست دریافت مجوز سه نشریه را در موضوعات مدیریت، فیزیولوژی و زبان انگلیسی ارایه داده‌ایم. در حقیقت، با ایجاد این نشریه‌ها رسالت پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی را به عنوان مرجع علمی در کشور به حد مطلوب می‌رسانیم. اکنون منتظر تشکیل کمیسیون نشریات در سامانه اخذ مجوز نشریات هستیم. 

دکتر شریعت‌زاده یادآور شد: کتاب‌های «از خشخاش تا اکستاسی: مروری علمی بر انواع مواد مخدر و روان‌گردان»، «توان‌بخشی در سندروم داون با رویکرد ورزشی»، «160 راهکار کاهش وزن»، «نگاه علمی به هندبال روز»، «مواد نیروزا؛ یافته‌ها، تاثیرات و مضرات» و «علوم کاربردی در تیراندازی با کمان» از جمله آثار تولید شده در پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به شمار می‌آیند.

تاریخ: 1392/8/6
کلمات کلیدی: ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: