برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

پیام بزرگان ورزش جهان در رثای ماندلا

مرگ «نلسون ماندلا» رییس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی در جامعه جهانی ورزش بازتاب‌های متفاوتی داشت و ورزشکاران و مسوولان ورزشی جهان درباره آن، سوگوارانه موضع گرفتند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از رویترز، نویسنده بزرگ کتاب‌های «ما بردگان تا به کجا آمده‌ایم»، «راه دشوار آزادی» و «گفت‌وگو با خویشتن»، که در سال 1993 برنده جایزه صلح جهانی شده بود و سازمان ملل متحد در سال 2009، روز 18 ژوئن را به مناسبت سالروز تولد او به عنوان «روز ماندلا» نامگذاری کرده بود، صبح روز پنجشنبه گذشته در کنار خانواده‌اش در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی دار فانی را وداع کرد و از خود، گذشت و آزادگی را برای همه دوستارانش به عنوان غنیمتی بزرگ به میراث گذارد و مرگش باعث شد  پرچم‌ها در بسیاری از کشورهای جهان و نیز در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2014 به حال نیمه برافراشته درآید.

مرگ این چهره آزاده تاریخ قاره سیاه در جامعه ورزشی هم بازتاب‌های زیادی از خود به جای گذارد که پیام‌ برخی شخصیت‌های بزرگ ورزش را به نقل از رویترز خواهیم خواند: 
1ـ این غم بزرگی است که تحمل آن برایم سنگین‌تر از باورهایم است. زیرا  من با مرگ یک انسان عادی مواجه نشده‌ام. او شخصیتی استثنایی بوده و به همین دلیل غم مرگش غیرقابل تحمل است.
ماندلا انسان‌ترین شخصیت حال حاضر جهان بود و من به دوستی با او افتخار می‌کنم، هیچ‌گاه خاطره 11 جولای سال 2010 در ورزشگاه شهر ژوهانسبورگ را به هنگام فینال جام جهانی  فراموش نخواهم کرد، زیرا برخورد مردم را با او و نوع رفتارش  را با آنان  می‌دیدم و از قامت مردانه و صلابت رهبر سیاه‌پوستان جهان لذت می‌بردم. آن روز یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات زندگی من بود.
سپ بلاتر رییس فدراسیون جهانی فوتبال

2ـ او یکی از انسان‌ترین شخصیت‌های تاریخ سیاسی جهان بود. روح او با صلح عجین شده بود، اگرچه جنگجویی بی‌محابا بود و هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که وقتی به قدرت رسید درباره آنان که در زندان به او بدی کرده و مشکلات زیادی برایش بوجود آورده بودند، گفت: من همه آنان را می‌بخشم، ولی بدی‌ها را فراموش نخواهم کرد.
اوسین بولت، قهرمان دو سرعت جهان و المپیک از جامائیکا

3ـ او به ما یاد داد که چگونه مبارزه کنیم. نلسون ماندلا اسطوره مقاومت و انسانیت بود که همانند برادری بزرگ‌تر رفتار می‌کرد و اصلاً برایش فرقی نمی‌کرد که از چه رنگ و نژادی هستی، برای او تنها انسانیت ملاک بود و حالا روحش به بهشت پرواز کرده‌است و تنها برای میلیونها سیاه‌پوست جهان، آزادگی را به میراث گذارده و راه مبارزه با سختی‌ها را به سیاهان جهان آموخت.
محمدعلی کلی قهرمان پیشین بوکس المپیک و جهان

4ـ امیدوارم همه سیاهان جهان راه او را پیشه کرده و همانند او رفتارهای انساندوستان و انسانی را پیشه کنند.
پله ستاره‌ اسبق فوتبال برزیل و جهان

5ـ از همه چیزهایی که برای ما به میراث گذارده‌ای تشکر می‌کنیم. زیرا تو در همه زمینه‌ها یک اسطوره و یک شخصیت مثال‌زدنی هستی.
کریستین رونالدو کاپیتان تیم ملی پرتغال و بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال 2008

6ـ ما یکی از باشخصیت‌‌ترین و مبارزترین انسان‌های تاریخ را از دست داده‌ایم و از این نظر باید به همه آنان که در راه احیای انسانیت تلاش می‌کنند، تسلیت گفت.
دیوید بکهام کاپیتان پیشین تیم ملی انگلیس

7ـ بزرگترین مرد حاضر در دنیای انسانیت را از دست دادیم.
گاری لینه‌کر کاپیتان پیشین تیم ملی انگلیس

8 ـ از جمله زیباترین لحظات زندگی من روزی بود که با تو ملاقات کردم، من این را همیشه در درون خود احساس می‌کنم. تو برای مقام انسانیت کارهای زیادی کردی.
تایگر وودز: مرد شماره یک گلف جهان

9ـ شادی حضور در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2014 برزیل با دریافت خبر مرگ یکی از انسان‌ترین تاریخ‌سازان صلح جهان به غمی سنگین بدل شد.
لیونل مسی: کاپیتان تیم ملی آرژانتین و بهترین بازیکن چهار سال اخیر فوتبال جهان 


10ـ ما امروز یکی از بزرگترین شخصیت‌های سیاسی تاریخ  را از دست داده‌ایم و باید از این بابت رنج فراوانی را متحمل شویم. من بارها  شخصیت و راهی را که نلسون ماندلا برای مبارزه علیه نژادپرستی اتخاذ کرد ستوده‌ام و امروز هم از اینکه انسانی بزرگ را از دست داده‌ایم، بسیار متأسف و متأثر هستم.
دیه‌گو آرماندو مارادونا، کاپیتان و سرمربی پیشین تیم ملی آرژانتین

11ـ نلسون ماندلا شخصیتی منحصر به فرد بود که برای جهان «انسانیت، احساس و عشق» به ارمغان آورد. برای من افتخاری بود که با چنین شخصیتی آشنا شدم و این را از خوش اقبالی خودم می‌دانم. امروز به‌جای این‌که برای نلسون ماندلا گریه کنیم باید جشن برگزار کنیم.  من هرگز خاطره ملاقات با ماندلا را فراموش نخواهم کرد و این را که دست وی را فشردم، افتخار بزرگی برای خود می‌دانم.
کارلوس کی‌روش: سرمربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران

این‌ها پیام‌ بزرگان ورزش جهان در سوگ اسطوره مقاومت و مبارزه برای صلح جهان بود. مردی که خود درباره ورزش می‌گفت: ورزش بهترین راهکار برای ساختن پل‌های صلح و دوستی و خراب‌کننده دیوارهای جهل و دشمنی است، پدیده‌ای که برای انسانها بهترین دستاورد برای رسیدن به دنیای موفقیت و پیشبرد اهداف انسانی است و همه  باید کمک کنیم تا این ساختار حفظ شده و مردم جهان به وسیله آن با فرهنگ و توسعه صلح همگانی بیشتر آشنا شوند.

تاریخ: 1392/9/16
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: