برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

ازدواج قهرمانان ورزشکار با هم، آری یا نه؟

ازدواج قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای با یکدیگر امروزه به یکی از مباحث داغ جهان تبدیل شده است. از یک‌سو، عده‌ای با حمایت از این موضوع طرح خالص‌سازی و پاکسازی ژن‌های برتر را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر، عده‌ای آن را مخالف و مغایر مباحث انسانی می‌دانند. کتاب «ژن ورزشی؛ علم عملکرد فوق‌العاده ورزشکاران» به این موضوع از نگاه علمی می‌پردازد.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مطالعات انجام شده درباره اپیدمیولوژی ژنتیک نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی معینی بر ویژگی‌های مرتبط با فعالیت ورزشی تأثیرگذارند. همچنین از آن‌جا که این ویژگی‌ها از نظر ماهیت پیچیده و چند عاملی هستند، تحقیق در زمینه ژن‌ها و جهش‌های مسوول تنظیم ژنتیکی بایستی نه تنها چندین گروه فنوتیپی را مورد هدف قرار دهد، بلکه به بررسی ویژگی‌ها در وضعیت بدون تمرین و در پاسخ به تمرینات ورزشی نیز بپردازد.

تاکنون 90 ژن روی اتوزوم و 2 ژن روی کوروموزوم X شناخته شده‌اند که با ویژگی‌های عملکرد ورزشی شامل استقامت قلبی- تنفسی، وضعیت ورزشکار استقامتی نخبه، قدرت عضله و ویژگی‌های دیگر عملکرد عضله و ناتوانی در برابر تمرین و آمادگی بدنی وابسته به سلامتی نظیر ویژگی‌های همودینامیکی و آنتروپومتریکی، ترکیب بدن، متابولیسم انسولین و گلوکز، چربی‌ها و لیپوپروتئین‌های خون و عوامل هموستاتیک در ارتباطند.

به عنوان نمونه، تاکنون هیچ ژنی در رابطه با اختلاف و تنوع انسانی در عملکرد استقامتی در مطالعات متمرکز بر ارگانیسم‌ها شناسایی نشده است.

کتاب «ژن ورزشی؛ علم عملکرد فوق‌العاده ورزشکاران» به قلم دیوید استین (نویسنده ای صاحب سبک در کتاب‌های مصور علوم ورزشی) کتابی است مصور که آگوست 2013 (مردادماه 1392) در 352 صفحه از سوی انتشارات «کارنت» به قیمت 18 دلار منتشر شده است.

کتاب حاضر در 18 فصل مختلف تنظیم شده است که از جمله فصل‌های آن می‌توان به جدایی ژنتیک و نژاد، افسانه تمرین‌پذیری، افسانه دو پرنده (پرش با نیزه) بزرگ، انفجار بزرگ تیپ‌های مختلف بدنی و تمرین‌پذیری عضله اشاره کرد.

اگرچه متن سنگین توام با اصطلاحات خاص ژنتیک این کتاب برای دانشجویان رشته تربیت بدنی کمی مشکل به نظر می‌رسد اما به دلیل تازگی مباحث و به‌روز بودن منابع مورد استفاده در این کتاب، می‌توان آن را منبعی بی‌بدیل برای مطالعات رشته فیزیولوژی ورزش در نظر گرفت.
تاریخ: 1392/10/29
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: