برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

«سلطان» دربند افشاگری یا در حریم باشگاه؟!

شش سال و پنج ماه پیش در چنین روزی علی پروین، معروف به «سلطان» در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) خبر داد که به زودی کتاب زندگینامه فوتبالی‌اش منتشر شود، کتابی که پروین در آن به افشاگری درباره پشت‌ پرده و حرف‌های ناگفته باشگاه پرسپولیس پرداخته است، اما با گذشت سال‌ها و ماه‌های متمادی از آن روز، هیچ کتابی با نام علی پروین منتشر نشد!19 خرداد 1386 علی پروین اعلام کرد که زندگینامه‌اش طی چند ماه آینده به صورت کتاب منتشر می‌شود. قرار بود او در این کتاب به افشاگری درباره باشگاه پرسپولیس بپردازد. پروین گفت که «در کتاب زندگینامه‌ام تمام ناگفته‌ها را درباره باشگاه پرسپولیس نوشته‌ام و حتی مسایلی را که هرگز گفته نشد و زوایای ناشناخته فوتبال ایران را به رشته تحریر درآورده‌ام.»

این خبر به دلایل مختلف برای اهالی فوتبال و به ویژه طرفداران باشگاه پرسپولیس تهران جذاب به نظر رسید و علاوه بر این‌که بارها در «ایبنا» بازدید شد، در سایت‌های مختلف و اغلب روزنامه‌های ورزشی و حتی غیر ورزشی منعکس شد و برخی روزنامه‌ها «افشاگری پروین از پشت پرده باشگاه پرسپولیس» را به عنوان تیتر نخست خودشان انتخاب کردند.

آن زمان علی پروین، همان شماره 7 دوست‌داشتنی باشگاه سرخ‌پوشان، جایی در این باشگاه نداشت و انتظار هم می‌رفت که افاشگری او خیلی از مسایل و ابهامات را روشن کند، به ویژه این‌که «سلطان» در همان گفت‌وگوی اختصاصی با ایبنا اعلام کرده بود که « زندگینامه من اکنون در دست انتشار است و فکر می کنم طی دو یا سه ماه آینده منتشر شود. این کتاب، داستان زندگی من از دوران کودکی تا به امروز را شامل می‌شود و من در این کتاب به تشریح زندگی فوتبالی و غیرفوتبالی خودم پرداخته‌ام. هرچه را که از سن 16 سالگی در فوتبال ایران شاهد بوده‌ام، در کتابم نوشته‌ام و اگر می‌خواهید بدانید که تا چه اندازه واقعیت‌ها و ناگفته‌های فوتبال ایران در آن آمده است، پیشنهاد می‌کنم هر وقت که کتابم منتشر شد، آن را بخوانید تا متوجه شوید که همه چیز را درباره فوتبال ایران به ویژه تیم پرسپولیس نوشته‌ام.»

کاپیتان و سرمربی سابق پرسپولیس، آن روز از گفتن نام انتشاراتی که چاپ کتاب زندگینامه او را در دست چاپ دارد، امتناع کرد و بنابراین، هیچ راهی برای پیگیری صحت و سقم این خبر برای خبرنگار «ایبنا» باقی نماند، مگر این که مثل بقیه اهل کتاب و ورزش انتظار بکشد تا این کتاب منتشر شود. اکنون از آن «دو یا سه ماه آینده»‌ای که پروین قول داده بود، بیش از شش سال گذشته و هنوز هم خبری از انتشار کتاب زندگینامه پروین نشده است.

نکته جالب این‌که یکی از خبرنگاران ورزشی کشورمان چندین ماه پس از انتشار مصاحبه اختصاصی «ایبنا» با علی پروین در تاریخ 19 خرداد 1386، متن آن گفت‌وگو را دوباره روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار داد و با توجه به مشهور و محبوب بودن سلطان و اهمیت موضوعی که قرار بود به آن پرداخته شود، با استقبال فوتبالی‌ها روبه‌رو شد، اما حتی این ترفند نیز حاصلی نداشت و کتابی منتشر نشد که نشد!

اکنون و در روزگاری که علی پروین در باشگاه پرسپولیس عضو کمیته فنی است و به قول خودش مدیر فنی یعنی «کشک» به یقین عملی کردن قول سال‌های پیش توسط شماره 7 محبوب فوتبال ایران و پرسپولیس می‌تواند روشنگر بسیاری از ابهامات در این باره باشد.

از سوی دیگر، در جهان فوتبال رسم است که اغلب مربیان، مدیران یا بازیکنان فوتبال در زمانی که صلاح می‌دانند، خاطراتشان را منتشر می‌کنند و از خودشان یادگاری ارجمند را باقی می‌گذارند، یادگاری که با توجه به اشراف خود بازیکن، مدیر یا مربی و امضای نهایی آن توسط خود او، حرف دل خودش محسوب می‌شود و دیگر نمی توان گفت که شیطنتی زیرکانه از سوی یک خبرنگار است!
شاید یکی ازدلایل منتشر نشدن چنین کتابی و کتاب‌هایی نظیر این به قلم بزرگان ورزش ایران، این باشد که اساسا نوشتن زندگینامه با افشاگری و بیان پشت پرده اشتباه گرفته می شود. اگرچه خواسته یا ناخواسته هنگام نگارش خاطرات و زندگینامه ورزشی، صحبت از مسایلی به میان می‌آید که برخی از آن‌ها جزو رازهای مگو و حرف‌های ناگفته محسوب می‌شوند، اما وقتی افشاگری از پایه جای نگارش خاطرات را می‌گیرد، ضریب انتشار که هیچ، احتمال نگارش آن را هم به حداقل می‌رساند.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا علی پروین از بند افشاگری وعده داده رها می‌شود و زندگینامه‌اش را منتشر می کند یا این که دست‌کم تا زمانی که سلطان در حریم باشگاه سرخ‌هاست، هیچ زندگینامه‌ای از او نه نوشته می‌شود و نه منتشر!
تاریخ: 1392/10/30
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: