برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

سطح فعالیت بدنی افراد جامعه نگران کننده است

مترجم حوزه تربیت بدنی و ورزش از کمبود فعالیت بدنی افراد جامعه به عنوان یک رویه خطرساز نام برد و گفت: سطح فعالیت بدنی افراد جامعه نگران کننده است.دکتر هادی روحانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بر اساس نتایج یک پیمایش ملی که در سال‌های اخیر توسط پروفسور حمید محبی، زیر نظر پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کل کشور انجام صورت پذیرفت، مشخص شد که سطح فعالیت بدنی افراد جامعه نگران کننده است. 
 
وی با اشاره به نتایج این مطالعه جامع عنوان کرد: سطح فعالیت ‌بدنی مردان در ایام فراغت، کار و تمامی روزهای هفته بیش از زنان است. از آنجایی که اغلب مردان به کار و فعالیت اشتغال دارند و عمدتا این مردان هستند که در مشاغل سنگین فعالیت می‌کنند، بنابراین، به طور منظقی باید میزان کالری مصرفی مردان بیش از زنان باشد.

مترجم کتاب «تغذیه ورزشی» با تاکید بر اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی اظهار کرد: فقط 6/9 درصد از افراد جامعه هر روز ورزش می‌کنند و حدود 20 درصد افراد جامعه ایرانی فقط چند بار در سال ورزش می کنند.

دکتر روحانی با بیان این‌که چنان‌چه دست‌کم یک‌بار ورزش کردن در هفته را ملاک ورزش منظم قرار دهیم و خوشبینانه بگوییم که این مقدار می‌تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد، افزود: نتایج پیمایش ملی انجام شده در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان داده است که 6/44 درصد از افراد جامعه تقریبا مرتب ورزش می کنند (8/36 درصد زنان و 6/52 درصد مردان) و 3/52 درصد فقط سالی چندبار به ورزش می‌پردازند. میزان بی‌فعالیتی طی سال‌ها در ایران رو به افزایش است، در حالی که در کشور های دیگر مانند کانادا رو به کاهش است.

متخصص فیزیولوژی ورزشی و مترجم کتاب «بیوشمی ورزشی» توصیه کرد که افراد جامعه برای مصون ماندن از بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن روزانه دست‌کم 30 دقیقه پیاده‌روی نرم و آرام را در برنامه‌های فعالیتی روزانه خود بگنجانند. البته این میزان در افراد جوان باید بیشتر و از فعالیت بدنی به سمت فعالیت ورزشی سوق پیدا کند.
تاریخ: 1392/11/8
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: