برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

پیوند دنیای ورزش و پزشکی به قلم دکتر دریانوش

پیوند دنیای ورزش با پزشکی همواره جالب و کاربردی بوده است. در آینده نزدیک چند اثر در این حوزه به قلم دکتر فرهاد دریانوش منتشر خواهند شد.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یکی از زمینه‌هایی که کاربردی بودن علوم ورزشی را به اثبات می‌رساند، اجرای یافته‌های علمی ورزشی با رویکرد پزشکی است. تالیفات حوزه پزشکی ورزشی نیز گواهی بر این ادعا محسوب می‌شوند.

دکتر فرهاد دریانوش، دانشیار دانشگاه شیراز، از جمله پیشتازان این حوزه به حساب می‌آید. وی در گفت‌وگو با ایبنا از انتشار چند عنوان کتاب این حوزه به قلم خودش از سوی انتشارات حتمی خبر می‌دهد.

کتاب «فعالیت ورزشی برای بیماران قلبی- عروقی» یکی از آثار زیر چاپ دکتر دریانوش است که برای نخستین با در ایران به چاپ می‌رسد.
 
این مترجم ورزشی درباره‌ کتاب «فعالیت ورزشی برای بیماران قلبی- عروقی» می‌گوید: به جرات می‌توانم بگویم که تاکنون مانند این اثر مکتوب در کشورمان منتشر نشده است.

وی می‌افزاید: کتاب «فعالیت ورزشی برای بیماران قلبی- عروقی» به بررسی اثرات فعالیت ورزشی روی افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی، توضیح درباره قلب و انواع فعالیت‌ها و تاثیرات آن‌ها روی قلب پرداخته است. از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به‌روز بودن مطالب آن و همچنین قابلیت تدریس این کتاب در دوره‌‌های کارشناسی ارشد و دکتری را نام برد.

دکتر دریانوش با توجه به وجود نداشتن کتاب درباره نوار قلب بیماران و افراد سالم، کتاب «الکترکاردیوگرام(ECG) کاربردی برای علوم ورزشی و طب ورزشی» را به رشته تحریر درآورده است. وی معتقد است که این کتاب می‌تواند کمک زیادی به این حوزه از علوم پزشکی ورزشی کند.

این نویسنده و مترجم در این باره می‌گوید: کتاب «الکترکاردیوگرام(ECG) کاربردی برای علوم ورزشی و طب ورزشی» به بررسی علل مرگ ناگهانی قلبی در مسابقه و حتی به صورت اتفاقی و موردی پرداخته است. این اثر از پنج فصل با عنوان‌های ساختار قلب، نظرات و ارزیابی فعالیت الکتریکی قلب، ECG طبیعی در زمان استراحت، ECG غیرطبیعی قلب در زمان استراحت، ECG طی فعالیت، قلب ورزشکار و مطالعات موردی در مورد ورزشکار تشکیل شده است.

«فیزیولوژی ورزشی؛ تلفیق نظر و علم» کتاب دیگری است که برنده دو عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران درباره آن صحبت می‌کند. وی می‌گوید: جلد دوم این اثر به بررسی موضوعاتی مانند مشکلات افراد چاق برای ورزش، بیماری سر و ترکیبات بدن در هشت فصل پرداخته است. این کتاب به زودی منتشر خواهد شد.

از جمله عناوین فصل‌های جلد نخست کتاب «فیزیولوژی ورزشی؛ تلفیق نظر و علم» هم می‌توان فیزیولوژی ورزشی، عملکرد ریوی، برونده قلب، توزیع مجدد برونده قلبی، عملکرد بطن چپ قلب، فشار خون بالا، عوامل خطرزای متابولیک قلبی عروقی، عملکرد قلبی ریوی در سالمندان، ورزش و مرگ ناگهانی و بازتوانی قلبی را نام برد.

سرفصل‌های جلد دوم کتاب «فیزیولوژی ورزشی؛ تلفیق نظر و علم» عبارتند از: حمایت‌های تغذیه، مایعات و الکتروسیت‌ها، چالش‌های محیطی و عملکرد ورزشی، ترکیبات بدن، تجویز فعالیت‌های هوازی و قدرتی برای افراد سالم، آزمون‌های ورزشی، مواد نیروزا و ملاحظات تمرین برای افراد خاص.

از دیگر کتاب‌های در دست چاپ انتشارات دکتر دریانوش می‌توان به «زمان‌بندی تغذیه برای ورزشکاران» اشاره کرد که به گفته‌ دکتر دانشیار دانشگاه شیراز، این کتاب اثری فوق‌العاده و کاربردی است که در 15 فصل به ارایه برنامه‌ مناسب تغذیه برای ورزشکاران در قبل، بعد و حین تمرین با توجه به نوع فعالیت ورزشی پرداخته است.

کتاب «تغذیه و متابولیسم در فعالیت ورزشی و تندرستی» یک کتاب دیگر از مجموعه کتاب‌های در دست چاپ دکتر دریانوش است که در 14 فصل به بررسی متابولیسم و روش تغذیه برای ورزشکاران و ارایه راهکار‌های مناسب برای سلامتی اختصاص یافته است.

دکتر دریانوش در همچنین به دیگر کتاب جدیدش اشاره می‌کند و می‌گوید: این اثر مکتوب، «راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی» نام دارد که در 15 فصل به بررسی جنبه‌های مختلف سیستم بدن، آسیب‌ها و سنجش عوامل جسمانی می‌پردازد.

تمامی این آثار از سوی انتشارت حتمی منتشر خواهند شد./

خبرنگار: محمدجواد سعیدی
تاریخ: 1392/11/19
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: