برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

جای چنین کتابی خالی بود

مولف کتاب «دایره‌المعارف ورزش» جدید بودن موضوع کتاب و استفاده از مطالب مناسب و کیفیت بالای تصویر‌ها را عامل شایسته تقدیر شدن این اثر مکتوب ورزشی در سی و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دانست.احسان کاتبی‌رضوانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: اگرچه داوران این جایزه باید درباره ملاک‌هایی که باعث برگزیده شدن این اثر شده است، سخن بگویند اما به نظر من، موضوعی که در این دایره‌المعارف به آن پرداخته شده، موضوعی است که پیش از این به شکل دایره‌المعارف به آن پرداخته نشده بود. همچنین مطالب و تصویرهای به کار رفته در این کتاب، از کیفیت بالایی برخوردارند و طراحی روی جلد نیز به زیبایی این کتاب کمک زیادی کرده است. در مجموع جای چنین کتابی در عرصه ورزش ایران خالی بود.

وی گفت: بیش از 60 درصد حجم هر صفحه به تصویر اختصاص یافته است و مطالب مختصر و کلیدی درباره موضوع و تصاویر به کار رفته در هر صفحه نوشته شده است.

کاتبی‌رضوانی با اشاره به این‌که در این دایره‌المعارف رشته‌های مختلف ورزشی برای گروه سنی کورد(رده سنی جیم) معرفی شده‌اند، افزود: فصل نخست این کتاب کلیات ورزش را شامل می شود و علوم ورزشی، تاریخچه ورزش، ورزش معلولان، ورزش زورخانه‌ای و... را دربر می‌گیرد.

به گفته وی، ورزش‌های انفرادی مانند رشته‌های رزمی و شنا، رشته‌های گروهی مانند فوتبال و والیبال و ورزش‌های تفریحی و محلی از جمله کبدی و بزکشی، موضوع سه فصل دیگر این دایره‌المعارف را تشکیل می‌دهند.

کاتبی‌رضوانی ادامه داد: فصل چهارم با عنوان ورزش‌های تفریحی و محلی، علاوه بر معرفی ورزش‌های بومی ایران، به معرفی رشته‌هایی می‌پردازد که هدف ورزشکاران آن، لذت بردن از آن ورزش و بازی است و برد و باخت در آن مطرح نیست.

وی با اشاره به این‌که ارتباط بسیار کمی با دنیای ورزش دارد و فقط به صورت تفریحی به کوهنوردی می‌پردازد، در پاسخ به این سوال که «آیا تالیف این کتاب، یک کار سفارشی بوده است؟» گفت: نمی‌دانم انجام کار سفارشی بار منفی دارد یا نه! فقط می‌توانم بگویم که مثل روال همیشگی انتشارات محراب قلم، من این سوژه را به این نشر ارایه کردم و مدیریت نشر هم آن را پسندید و در نهایت، من این کتاب را تالیف کردم.

مولف کتاب «دایره‌المعارف ورزش» مخاطبان این اثر ورزشی را کودکان رده سنی«جیم» دانست و گفت: به نظر من، موضوع این کتاب قابل بسط و گسترش است و می توان مطالبی مانند معرفی کامل رشته‌های ورزشی، افراد سرشناس و تیم‌های برجسته ورزشی و اصطلاحات ورزشی را به این اثر افزود و دایره‌المعارفی کامل و جامع را برای تمامی رده‌های سنی تالیف کرد.

کاتبی‌رضوانی برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را اقدامی شایسته دانست که باعث دلگرمی اهل قلم و کتاب می‌شود. وی گفت: ارزیابی انجام شده روی آثار و انتخاب آثار برگزیده و شایسته تقدیر در این جایزه، باعث ایجاد انگیزه در نویسندگان و ناشران می‌شود، چون انسان احساس می‌کند که کسانی کار او را رصد می‌کنند. من هم با توجه به این که کتابم به عنوان اثر شایسته تقدیر این جایزه معرفی شده است، انگیزه بیشتری برای ادامه کار پیدا کرده‌ام و سعی می‌کنم کیفیت کتاب‌های بعدی من دست‌کم در حد کتاب دایره‌المعارف ورزش باشد.

کتاب «دایره‌المعارف ورزش» به عنوان اثر شایسته تقدیر بخش علوم و فنون گروه کودک نوجوان معرفی شده است.

مراسم اختتامیه سی و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین جایزه جهانی، ساعت 15 امروز(19 بهمن‌ماه) با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی جنتی، مسوولان و جمعی از نویسندگان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. /
تاریخ: 1392/11/19
کلمات کلیدی: ، ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: