برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

وقتی دانشجو می‌نویسد، ویرایش لازم است

از آن‌جا که اغلب کتاب‌های علوم ورزشی را دانشجویان رشته تربیت بدنی می‌نویسند، ضرورت دارد یک ویراستار علمی بر کار آنان نظارت و از بروز خطاهای علمی جلوگیری کند.دکتر محمد علیزاده، مترجم و نویسنده حوزه تربیت بدنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: من نظارت ویراستار علمی را روی آثار مکتوب استادان برجسته این حوزه کار پسندیده‌ای نمی‌دانم، چون اگر چنین فردی نمی‌‌تواند کتاب بدون اشکالی را از نظر علمی بنویسد، بهتر است اصلا کتاب ننویسد!

وی افزود: در نقطه مقابل، باید ویراستار علمی روی سایر آثار مکتوب حوزه تربیت بدنی نظارت کند، چون بیشتر این کتاب‌ها توسط دانشجویان تربیت بدنی نوشته می‌شوند.

این نویسنده و مترجم آثار مکتوب ورزشی اظهار کرد: ویرایش ادبی باید روی تمامی کتاب‌های ورزشی صورت بگیرد چون از تخصص ما به دور است.

مدرس رشته تربیت بدنی افزود: من همواره از ویراستاریان ادبی می خواهم کتاب‌هایم را بررسی کنند و از این کار نیز همواره سود برده‌ام.

علیزاده با اشاره به وجود مطالب سخت‌فهم و گیج‌کننده در بسیاری از کتاب‌های ورزشی اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که گریبانگیر مکتوبات وزشی است، تعجیلی است که برای انتشار این کتاب‌ها صورت می‌گیرد. در این شرایط، ناشر و نویسنده به ویرایش مطالب اهمیتی نمی‌دهند و در نتیجه، کتاب هایی با اشکال‌های فراوانی منتشر می‌شوند.

وی افزود: حتی گاهی کتاب‌هایی منتشر می‌شوند که اصلا به درد نمی‌خورند! به نظر من، ویرایش باید روی مطالب تمامی کتاب‌های ورزشی صورت بگیرد.

این مدرس دانشگاه که ریاست آکادمی فوتبال کشورمان را هم بر عهده دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال، یک نفر از جیب خودش پول خرج می‌کند تا کتابی را در حوزه فوتبال منتشر کند. چنین شخصی کمتر فکر می‌کند که کتابش چقدر به درد جامعه فوتبال ایران می‌خورد. در این وضعیت، نمی‌توان از او انتظار داشت که مطالب کتابش را به ویراستار بسپارد./
تاریخ: 1392/11/20
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: