برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

کتاب‌ ورزشی و مظلوم بدون ظالم!

ورزش مظلوم است، کتاب ورزشی مظلوم‌تر و این موضوع را می‌توان حتی در جایزه کتاب سال مشاهده کرد، جایی که حتی انتخاب دو کتاب ورزشی به عنوان آثار شایسته تقدیر، این مظلومیت را از بین نبرد.محمدجواد سعیدی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ حتما لازم نیست وقتی صحبت از یک مظلوم به میان می‌آید، یک ظالم هم وجود فیزیکی و خارجی داشته باشد، همان‌گونه که درباره مظلوم بودن کتاب ورزشی، ظلم روا شده به آثار مکتوب این حوزه، ناشی از غفلت است، آری غفلت!

در دنیای کنونی و هزاره سوم، ورزش دیگر تنها یک ویترین خوش آب و رنگ محسوب نمی‌شود و اساسا زندگی بدون ورزش از تعریف یک زندگی فعال و سالم خارج می‌شود. در چنین وضعیتی، کتاب‌های ورزشی هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و حتی در شاخه «رشته‌های ورزشی» هم شاهد برگزاری مسابقات ویژه کتاب فوتبال در اروپا هستیم.

متاسفانه با وجود رشد علوم ورزشی و تخصصی شدن برخی از گرایش‌ها و ادامه تحصیل دانشجویان رشته تربیت بدنی تا پایان مقطع دکتری و همچنین رشد چشمگیر رشته‌های ورزشی و نیاز آن‌ها به مکتوبات علمی، همچنان کتاب ورزشی جایگاه شناخته شده‌ای در عرصه رقابتی کتابی کشورمان ندارد.

در جریان برگزاری سی و یکیمن دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز تنها دو عنوان کتاب ورزشی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند، یکی کتاب «دایره‌المعارف ورزش» تالیف احسان کاتبی‌ رضوانی و دیگری کتاب «مبانی آموزش تمرینات اصلاحی» با ترجمه محمدحسین علیزاده، میرحسین میرکریم‌پور و محمد فلاح محمدی.

نکته جالب این‌که کتاب «دایره‌المعارف ورزش» در زیرگروه علوم و فنون بخش کودک و نوجوان به این عنوان دست یافت و کتاب «مبانی آموزش تمرینات اصلاحی» در زیرگروه تربیت بدنی بخش هنر صاحب این عنوان شد. بازهم خدا را صد هزار بار شکر که یک زیرگروه وجود دارد؛ هرچند که آن هم در بخش هنر(!) تعریف شده است.

واقعیت این است که کتاب ورزشی هم از نظر کمیت و کیفیت و هم با توجه به دو موضوع فراگیر بودن مقوله ورزش و حضور پرشمار دانشجویان در رشته تربیت بدنی با گرایش‌های متعدد و متنوع، از قابلیت لازم برای در نظر گرفتن یک بخش مجزا در جایزه کتاب سال و همچنین جایزه کتاب فصل برخوردار است.

دکتر محمود شیخ که از پیشتازان عرصه کتاب ورزشی است، در یک مصاحبه می‌گفت که در شهرستان کوچکی به نام لار در استان فارس، سالانه چهارصد دانشجوی تربیت بدنی مقاله می نگارند و به قول او؛ «می دانید چهارصد مقاله یعنی چی؟»

اکنون که جایزه کتاب سال سی و یکمین دوره خود را پشت‌سر گذاشته و هنوز دو جایزه کتاب فصل از سال 1392 باقی مانده است، ضرورت دارد دست‌اندرکاران برگزاری این جوایز کتابی، فکری برای در نظر گرفتن بخش جداگانه ویژه کتاب‌های حوزه تربیت بدنی کنند تا هم این ظلم ناخواسته از گرده فعالان این حوزه برداشته شود و هم کتاب‌های ورزشی بتوانند با هم‌گروه‌ها و هماوردهای خودشان در چنین جوایزی شانه به شانه رقابت کنند. آنگاه خواهیم دید که کتاب ورزشی جایگاهی به مراتب بالاتر از حال حاضر دارد./
تاریخ: 1392/11/27
کلمات کلیدی: ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: