برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

ایران در بازی‎های آسیایی 1951/آغاز طلایی پس از یک سال تاخیر/ ایران ناجوانمردانه سوم شد

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: همزمان با آغاز بازی‎های آسیایی، کاروان ورزش ایران حضور در این رویداد را با کسب مدال‎هایی که بیشتر آنها طلا بود تجربه ‌کرد هر چند که در نهایت یک رده پایین‎تر از آنچه حقش بود، قرار گرفت!

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با برگزاری بازی‎های المپیک 1948 لندن، کشورهای آسیایی و از جمله ایران تصمیم به برگزاری المپیک آسیایی گرفتند. در همین راستا چند اجلاس مهم در دهلی نو و لندن برگزار شد که طی آن نمایندگان کشورهای آسیایی شرکت کننده برای برگزاری چنین رویدادی به توافق رسیدند.

برهمین اساس ابتدا فدراسیون ویژه "بازی‌های آسیایی" تشکیل شد، سپس مقرر شد بازی‎های قاره بزرگ مانند المپیک جهانی هر چهار سال یک بار برگزار شود. به دنبال آن هند به عنوان میزبان اولین دوره این همایش بزرگ ورزشی انتخاب شد.

هندی‎ها برای کسب آمادگی بهتر، با یکسال تاخیر در سال 1951 نخستین دوره بازی‌های آسیایی را برگزار کردند. ژاپن، سنگاپور، فیلیپین، اندونزی، سیلان و برمه 6 کشور دیگری بودند که در کنار ایران و هند بازی‎های آسیایی را در اولین دوره آن برگزار کردند.

ایران با 64 ورزشکار در هشت رشته در این بازی‎ها شرکت کرد. وزنه برداری، پرورش اندام (نمایشی)، دوومیدانی، فوتبال، بسکتبال، شنا، شیرجه و دوچرخه سواری رشته‎هایی بودند که ورزشکاران کشورمان در آنها به رقابت با حریفان آسیایی خود پرداختند و موفق به کسب 16 مدال شدند که بیشتر آنها طلا بود.

بیشترین مدال کاروان ورزش کشورمان توسط وزنه برداران به دست آمد. آنها به غیر از سه مدال نقره، صاحب هفت مدال طلا نیز شدند در حالیکه کل مدال‌های طلا کاروان ایران هشت مدال بود. ضمن اینکه به غیر از پرورش اندام که به صورت نمایشی برگزار شد و شنا، ورزشکاران‌مان در سایر رشته‎ها صاحب مدال شدند. حاصل عملکرد کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی 1951 هند به شرح زیر است:

* وزنه برداری: محمود نامجو، جعفر سلماسی، حسن فردوس، فیروز پژهان، محمد حسن رهنوردی، سید رسول رئیسی و لئون کورکچیان (مدال طلا) - علی میرزایی، جلال منصوری و هوشنگ اردوبادی (مدال نقره)
* فوتبال: (مدال نقره)
* دوومیدانی: علی باغبانباشی (یک مدال طلا و یک مدال نقره)
* بسکتبال: (مدال برنز)
* شیرجه: تقی عسگری (یک مدال نقره و یک مدال برنز)

در پایان نخستین دوره بازی‎های آسیایی کاروان ورزش کشورمان با مجموع 8 مدال طلا، 6 مدال نقره و 2 مدال برنز در رده سوم جدول رده‌ بندی قرار گرفت. البته کشور میزبان در یک اقدام نه چندان جوانمردانه برای قرار گرفتن در رده دوم رده‌بندی نهایی، رشته کشتی را در آخرین روزهای ثبت نام نهایی از برنامه مسابقات حذف کرد و اینگونه ایران را از کسب چند مدال که می‎توانست ایران را در رده دوم رده بندی قرار دهد، محروم کرد. 

در پایان این دوره از بازی‌ها ژاپن با 60 مدال در رده نخست قرار گرفت. برمه نیز با تنها 3 مدال در آخرین رده جدول قرار گرفت. جدول رده ‌بندی کاروان ورزشی کشورهای شرکت کننده در این دوره بازی‌ها به شرح زیر است:     این طرح مربوط به نخستین دوره بازی‎های آسیایی است که سال 1951 در دهلی نو برگزار شد   رده بندی کشور مدال طلا مدال نقره مدال برنز مجموع 1 ژاپن 24 21 15 60 2 هند 15 16 20 51 3 ایران 8 6 2 16 4 سنگاپور 5 7 2 14 5 فیلیپین 5 6 8 19 6 سیلان - 1 - 1 7 اندونزی - - 5 5 8 برمه - - 3 3 مجموع -  57 57 55 169
تاریخ: 1389/7/27
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: