برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

فارس بررسی می‌کند درس‌های دربی اصفهان برای دربی تهران / بدون حاشیه نیز می‌توان جذاب بود

دربی فوتبال نصف جهان برخلاف دربی پر سروصدای پایتخت دیداری جذاب و پر گل بود که تمام فاکتورهای یک مسابقه زیبا و تماشاگرپسند را داشت و سرخابی‌ها باید حسرت چنین مصافی را بخورند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از حساس‌ترین دربی‌های نصف جهان در حالی برگزار شد که دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن شرایط متفاوتی داشتند؛ در حالی بود که تیم ذوب‌آهن با یحیی گل محمدی نتایج خوبی کسب کرده است در آن طرف ایگور استیماچ سرمربی سپاهان در پی نتایج ضعیف حسین فرکی به این تیم اضافه شده بود و هنوز شناخت خوبی از تیمش ندارد ولی با این تفاسیر این مسابقه یک مسابقه جذاب و دیدنی هم به لحاظ اتفاقات درون زمین و هم به لحاظ فنی بود.

تیم سپاهان که در نبود عبدالله کرمی مجبور به استفاده از فوضیل موسی‌اف در این پست شده بود خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کرد دروازه‌اش را باز شده دید.

هنوز بازی جریان خودش را پیدا نکرده بود که سرمربی سپاهان مجبور به تعویض موس‌اف شد و ریسک بازی گرفتن از حسین فاضلی جوان را به جان خرید.

یحیی گل محمدی که به خوبی می‌دانست نقطه‌ ضعف سپاهان عمق دفاع و در پاس‌های سرعتی است، کاوه رضایی و مهدی رجب‌زاده را مأمور ارسال این پاس‌ها کرده بود که در اولین دقیقه‌ بازی این تاکتیک یحیی جواب داد.

پاس بی‌نقص کاوه رضایی در عمق دفاع از کنار هادی عقیلی مدافع باتجربه اما کند سپاهان عبور کرد و به مرتضی تبریزی رسید تا در موقعیت تک‌به‌تک توپ را از میان پاهای رحمان احمدی عبور دهد و شادی را به اردوی ذوب‌آهن بیاورد.

با اینکه ایگور استیماچ سرمربی سپاهان از زمان آمدنش به ایران خیلی نمی‌گذرد اما تیم ذوب‌آهن را به‌خوبی برای این بازی آنالیز کرده بود و می‌دانست تاکتیک تیمی یحیی پاس کاری‌های متوالی در زمین است به همین دلیل از میلاد سرلک و علی کریمی از ابتدا در درون زمین استفاده کرد.

دو هافبک خلاق و دونده که تبحر خاصی در قطع توپ حریف دارند و به‌خوبی توانستند سیستم تیکی تاکای یحیی را منحل کنند تا جایی‌ که ذوب‌آهن در نیمه‌ اول مغلوب این خوش فکری استیماچ شد.

تیم سپاهان که در نیمه‌ اول حملات پردامنه‌ای را روی دروازه‌ ذوب تدارک دیده بود هر بار که به دروازه‌ حریف نزدیک می‌شد با بی‌دقتی مهاجمانش موقعیت‌ها را از دست می‌داد البته در این میان نباید نقش سنگربان جوان ذوب را در این ناکامی‌ها نادیده گرفت.

در نیمه مربیان این باز هم استیماچ بود که برخلاف نتیجه عملکرد بهتری داشت و با نشان دادن فضاهای خالی تیم ذوب‌آهن مهاجمانش را در رسیدن به گل راهنمایی کرد تا در دقیقه‌ 52 بالاخره وریا غفوری که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت توانست اولین گل خود و تیمش را به ثمر برساند.

استیماچ که در همین مدت کم به‌خوبی می‌د‌انست عمق دفاعش مخصوصاً در ضدحملات شکننده است، از هافبک‌ها و مهاجمانش خواسته بود تا در مواقع ضدحملات با ایجاد خطا در زمین حریف سرعت بخر‌ند تا مدافع این تیم بازگردند و همین تاکتیک بلای جان سپاهان نیز شد.

وریا غفوری در دقیقه‌ 53 و میلاد سرلک در دقایق 32 و 85 کارت زرد دریافت کردند که علت این کارت‌ها به تأخیر انداختن سرعت بازی بود.

اما میلاد سرلک هافبک جوان و خوش آتیه سپاهان در دقیقه‌ 85 بی‌تجربگی کرد و با خطای هندی که مرتکب شد، سرعت ضدحمله‌ ذوب‌آهن را گرفت اما سپاهان را 35 دقیقه ده‌نفره کرد.

بازی دو تیم در پایان 90 دقیقه با همین دو گل به پایان رسید تا یحیی گل‌محمدی این بار راه گلزنی را به مهاجمانش نشان دهد جایی‌ که سمت چپ سپاهان نیز آسیب‌پذیر نشان داده بود.

در دقیقه‌ 110 بازی و بر روی یک سانتر دقیق و بی‌نقص از همان سمت محمدرضا حسینی تعویض طلایی ذوب‌آهن که به‌جای مرتضی تبریزی زننده‌ گل اول ذوب به میدان آمده بود بالاتر از هادی عقیلی مدافع پر اشتباه سپاهان توپ را به دور از دستان رحمان احمدی به تور دروازه چسباند.

این پایان بازی نبود و تیم ده‌نفره سپاهان مزد بازی خوبش را گرفت تا بار دیگر وریا غفوری در دقیقه‌ 114 بازی را به تساوی بکشاند و دومین گل خود و تیمش را به ثمر برساند.

پس از این گل سپاهان به لاک دفاعی رفت تا بتواند بازی را به ضیافت پنالتی‌ها بکشاند جایی‌که تیم ده نفره استیماچ دیگر رمقی برای گل زنی در زمین نداشتند و در آخر نیز موفق بودند و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد.

در این بازی سرمربی سپاهان از محرم نویدکیا استفاده نکرد و استیماچ پس از اولین تعویض که در نیمه‌ اول یک تعویض اجباری تاکتیکی بود در نیمه‌ دوم محمد روشندل را به جای رسول نویدکیا وارد زمین کرد و در آخرین دقیقه‌ بازی در وقت قانونی محمدرضا خلعتبری را در میان اعتراضات شدیدش به این تصمیم از زمین بیرون کشید و امین جهان عالیان را به میدان آورد تا کاپیتان اول این تیم شانس حضور در دربی نصف جهان را نداشته باشد.

در ضربات پنالتی مهدی رجب‌زاده اولین ضربه را به توپ زد که توانست ضربه‌اش را گل کند اما در طرف مقابل هادی عقیلی اشتباهاتش را تکمیل کرد و ضربه‌ پنالتی‌اش را به تیرک دروازه زد.

کاوه رضایی برای ذوب‌آهن دومین ضربه را گل کرد و در طرف مقابل ورویا غفوری برای سومین بار تنها سپاهانی بود که توانست در این دیدار گل بزند.

مسعود حسن‌زاده که در دقیقه‌ 107 بجای احسان پهلوان به میدان آمده بود سومین ضربه‌ پنالتی ذوبی‌ها را گل کرد تا کار برای پرافتخارترین تیم ایران دشوار شود.

علی کریمی سومین پنالتی را برای زردهای نصف جهان زد که پنالتی نه چندان محکم او را رشید مظاهری گرفت تا حدادی‌فر پنالتی چهارم ذوب‌آهنی‌ها را گل کند و این تیم را برای دومین سال پیاپی راهی فینال کند.

دربی نصف جهان برخلاف دربی پرسروصدای پایتخت هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اتفاقات بازی چیزی کم نداشت و این نوید پویایی این دو تیم در ادامه برای فوتبال دوستان اصفهانی خواهد بود.

یحیی گل محمدی در تیم ذوب‌آهن با تلفیق جوانان و باتجربه‌ترها تیمی دوست‌داشتنی را ساخته است و این اول راه اوست و باید انتظارات بالاتری از تیم یحیی داشت.

در طرف مقابل سپاهان که همیشه خود را مدعی قهرمانی می‌داند در ‌دو بازی گذشته نشان داده است که یک مربی خارجی با فهم بالا برای تیمش انتخاب کرده است.

اگر هواداران سپاهان کمی به او فرصت دهند مطمئن باید باشند در نیم‌فصل دوم تیم خوبی را راهی میدان خواهند کرد و حتی می‌توانند انتظار کسب ششمین قهرمانی لیگ برتر را از سرمربی‌شان داشته باشند البته که قهرمانی مستلزم به خدمت گرفتن یکی دو بازیکن دیگر به‌ جز پادووانی و پریرا است.

به‌ هر حال دربی باکیفیت نصف جهان فوتبال دوستان اصفهانی را خوشحال به بازگشت دو تیم پرافتخار شهرشان به سطح اول فوتبال کشور کرده است جایی‌ که هواداران می‌توانند انتظار تکرار دبل قهرمانی فصل گذشته را از آن‌ها داشته باشند.

فارغ از نتیجه‌ای که در دربی اصفهان رقم خورد، دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن فوتبالی زیبا و جذاب را به نمایش گذاشتند که می‌تواند برآیندی از فوتبال باشگاهی ایران باشد اما حیف که این بازی یک صدم دربی بدون حساسیت سرخابی‌ها نیز برد رسانه‌ای ندارد.

تاریخ: 1394/9/4
موضوع: فوتبال
کلمات کلیدی: ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: