برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گزارش فارس از آخرین وضعیت انتخاب سرپرست کاروان المپیک ایران سرپرست بدون مشکلم آرزوست!/ ورود و خروج‌ها‌ و ارتباطات بین‌المللی معیارند؟

در حالی که کم‌تر از ۸ ماه به شروع مسابقات المپیک ۲۰۱۶ فرصت باقی است، هنوز مسئولان ورزشی کشورمان در تکاپوی انتخاب سرپرست کاروان ریو هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، چندین ماه است که انتخاب سرپرست کاروان المپیک ریو مورد سوال رسانه‌ها قرار گرفته و اخیراً نیز خبرنگاران با استناد به اساسنامه کمیته ملی المپیک تاخیر در این امر را بارها گوشزد کرده‌اند، اما همیشه پاسخ یک جمله بوده؛ «هنوز دیر نشده و فرصت داریم.» صحبت‌هایی که بارها از زبان کیومرث هاشمی و شاهرخ شهنازی شنیده‌ایم.

انتقاد رسانه‌ها از تاخیر در این موضوع به اندازه‌ای بود که مسئولان کمیته ملی المپیک نه تنها در ادامه نسبت به آن واکنشی نشان ندادند، بلکه از این موضوع ناراحت هستند که چرا خبرنگاران این سوال را می‌پرسند. اگرچه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اسامی چند گزینه به وزارت اطلاعات رفته و همه منتظر استعلام این وزارتخانه هستند تا نتیجه را اعلام کنند، اما جدا از انتخاب سرپرست موضوع اصلی ویژگی‌هایی است که سرپرست باید داشته باشد.

* پرده اول؛ تجربه - کفه سنگین به سمت سجادی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرپرست تجربه است. تجربه سرپرستی کمک بیشتری می‌کند تا بهترین گزینه برای این پست انتخاب شود.

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هر کدام گزینه‌هایی را برای این پست دارند که می‌توان به نصرالله سجادی و شاهرخ شهنازی اشاره کرد. نگاهی کوتاه به رزومه این دو مسئول نشان می‌دهد وزنه به سمت سجادی سنگین‌تر است. نصرالله سجادی معاون حرفه‌ای وزارت ورزش با 3 دوره سرپرستی در سال‌های 1988، 1996 و 2008 پکن تجربه بیشتری نسبت به شهنازی دارد که فقط در سال 2000 در المپیک سیدنی سرپرست کاروان بود. البته بهرام افشارزاده نیز در بین مسئولان ورزش کشورمان سابقه دو دوره سرپرستی در المپیک را در کارنامه دارد، اما به نظر می‌رسد گزینه وزارت ورزش برای این دوره نیست.

* پرده دوم؛ ارتباط بین‌الملل - کفه ترازو برابر است

اینکه گزینه‌های سرپرستی رابطه‌شان با نمایندگان IOC و شورای المپیک آسیا به چه صورت است، نکته مهمی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد. اینکه صحبت‌های سرپرست مورد نظر چقدر در مجامع بین‌المللی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد؟ در بین گزینه‌های اشاره شده هیچ کدام سابقه عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک را ندارند، اما افشارزاده سال‌ها به عنوان رئیس کمیته آمار و ارقام OCA فعالیت داشته و سجادی هم سال‌هاست در کمیته سازماندهی شورای المپیک آسیا را برعهده دارد. وی برای برسی بازی‌های آسیایی 2018 در اندونزی در جلسات کمیته سازماندهی هم شرکت می‌کند. گزینه دیگر شاهرخ شهنازی است که وی هم در دوره قبلی در کمیته رسانه‌ای OCA فعالیت داشته است.

 

* پرده سوم؛ ارتباط با ورزشکار و فدراسیون

این موضوع یکی از مهترین ویژگی‌های سرپرست کاروان است. سرپرست کاروان باید از نزدیک با ورزشکار ارتباط داشته و در جریان برنامه‌ها و مشکلات آنها قرار بگیرد. البته گزینه‌های مد نظر بارها در تمرینات ورزشکاران حضور داشته‌اند، اما باید دید کدام گزینه شرایط بهتری دارد.

علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که از نظر شما یک سرپرست باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، می‌گوید: سرپرستی موضوع مهمی است و فرد منتخب باید دارای تجربیات بین‌المللی باشد و مراودات خوبی هم با IOC و کمیته برگزاری بازی‌های المپیک کشور میزبان داشته باشد.

قاسم رضایی کشتی‌گیر طلایی ایران در المپیک لندن نیز در این باره می‌گوید: در المپیک‌هایی که بودم چیزی به نام سرپرست نداشتیم و سرپرست نقش موثری نداشت. امیدوارم هر فردی که انتخاب می‌شود شناخت خوبی از ورزش داشته باشد و علاوه بر تجربه بالا زمان خوبی را به تعامل با ورزشکاران اختصاص دهد. باید هر چه زودتر سرپرست مشخص شود و حضور سرپرست نباید فقط محدود به زمان المپیک و حضور در دهکده باشد.

* پرده آخر؛ اساسنامه چه می‌گوید؟

ماده 27 اساسنامه کمیته ملی المپیک درباره سرپرستی کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک‌ خصوصیاتی را مطرح می‌کند که می‌توان به ارتباط دائمی با کمیته برگزاری بازی‌ها، سرکشی به تمرینات، برگزاری جلسه با سرپرستان تیم‌های ملی اعزامی، شرکت در جلسات سرپرستان کاروان‌های ورزشی در کشور میزبان از بین افراد با تجربه اشاره کرد.

یکی از گزینه‌هایی که اساسنامه مورد توجه قرار داده شرکت در جلسات سرپرستان کاروان‌های اعزامی به المپیک در کشور میزبان است، موضوعی که در کشور ما اتفاق نیفتاده و بنا به دلایلی در هر جلسه افراد مختلفی حضور داشته‌اند. در نخستین جلسه سرپرستان از ایران اصغر رحیمی و شاهرخ شهنازی راهی ریو شدند و در دومین جلسه نیز اصغر رحیمی نماینده ایران بود!

شاهرخ شهنازی آخرین جلسه‌ای که به عنوان نماینده کمیته ملی المپیک توانسته در آن حضور داشته باشد مربوط به شورای المپیک آسیا بود که اواخر شهریورماه در ترکمنستان برگزار شد. وی بعد از این سفر در رشته تنیس روی میز نیز ماموریتی را مهرماه به تایلند داشت و بعد از آن در هیچ مجمعی که مربوط به المپیک بوده حضور نداشته است. حتی در جلسه آنوک که در واشنگتن برگزار شد رباب شهریان به عنوان نماینده ایران در مراسم شرکت کرد!

با این اوصاف و با توجه به اختلالاتی که در سفرهای شهنازی به خارج از کشور پیش آمده مشخص نیست وی شانسی برای سرپرستی کاروان ایران به ریو داشته باشد یا خیر.

حالا باید منتظر بود و دید گزینه‌های هیات اجرایی به وزارت اطلاعات چه بوده و تایید صلاحیت‌ها چه زمانی اعلام می‌شود.

در زیر اسامی همه سرپرستان کاروان ایران در المپیک را مشاهده می‌کنید:

1948 لندن انگلستان: علی کنی

1952 هلسینگ کینگ فنلاند: امان الله میرزا جهانی بانی

1956 ملبورن استرالیا: عباس ایزدپناه

1960 رم ایتالیا: محمد دفتری

1964 توکیو ژاپن: حسین بنایی

1968 مکزیکوسیتی مکزیک: حسن رهنوردی

1972 مونیخ آلمان: جلال رسولی

1976 مونترال کانادا: مهدی رشیدپور

1988سئول کره جنوبی: نصرالله سجادی

1992 بارسلون اسپانیا: دکتر مظفری

1996  آتلانتا آمریکا: نصرالله سجادی

2000 سیدنی استرالیا: شاهرخ شهنازی

2004 آتن یونان: بهرام افشارزاده

2008 پکن چین: نصرالله سجادی

تاریخ: 1394/9/16
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: