برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

کالری منفی و ورزش؟

مصرف غذاهایی که در ظاهر حاوی کالری بالایی نیستند، سبب می شود ورزشکاران وزن خود را پایین بیاورند و همین امر می تواند به عنوان گزینه مثبتی برای ...

به گزارش ایسنا، کالری منفی به این معنی است که میزان انرژی که فرد برای هضم و جذب یک ماده غذایی صرف می کند بیشتر از انرژی است که آن ماده غذایی می تواند آزاد کند؛ برای مثال اگر ما ۱۰ کالری کرفس بخوریم و ۲۰ کالری انرژی برای هضم و جذب آن مصرف شود در این صورت وارد حیطه کالری منفی شده ایم اما آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟

در این مطلب که از سوی آیدا نجفی، کارشناس ارشد تغذیه ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: ورزشکاران باید بدانند حقیقت این است که همه مواد غذایی دست کم دارای میزانی کالری هستند و هنگامی که این مواد وارد بدن می شوند بدن را به تکاپو می اندازند.

 بعضی از مواد غذایی مانند کرفس، شاهی، کلم، خیار، قارچ و گوجه فرنگی دارای مقدار کمی کالری هستند و غذاهایی که کالری کمی دارند، به این دلیل که بدن برای هضم این غذاها نیز انرژی مصرف می کند در واقع کمتر از مقدار مورد انتظار ما انرژی تولید می کنند.

برنامه های غذایی بسیار کم کالری و به ویژه برنامه هایی که تنها روی یک نوع غذا تمرکز دارند بی مصرف و موقتی هستند و هیچ گونه تحقیقات یا متخصصی، چنین روشی را توصیه نمی کند و به جای تمرکز روی راه های اضافه کردن غذاهای کالری منفی برای کاهش وزن، لازم است به نمای کلی برنامه غذایی نگاه کنیم.

اگر فقط چند نوع غذای خاص را با هدف کاهش وزن بخوریم، خطر اینکه کمبود برخی از مواد مغذی را پیدا کنیم بالا می رود و هیچ غذای کاملی وجود ندارد که بتواند پاسخ تمام نیازهای بدن را بدهد. به همین دلیل است که باید در برنامه غذایی خود از انواع غذاها و میوه و سبزی استفاده کنیم.

هنوز هم به طور قطعی نمی توان ادعا کرد که غذاهایی با کالری منفی وجود ندارند و نمی توان گفت که این امر حققیت دارد یا یک تئوری مردود است بلکه برای اثبات این تئوری نیاز به تحقیقات بیشتری داریم. 

به هر حال ما تنها روی این امر می توانیم تاکید کنیم که مصرف غذاهایی که در ظاهر حاوی کالری بالایی نیستند، سبب می شود تا افراد بتوانند وزن خود را پایین بیاورند و همین امر خود می تواند به عنوان گزینه مثبتی برای یک شروع ایده آل پیرامون کاهش وزن دائمی قلمداد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
تاریخ: 1401/8/7
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: