برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

به بهانه خداحافظی تنها تیرانداز طلایی بازی‌های پارآسیایی صالح‌نژاد: دیگر نمی‌توانستم به مدالی غیر از طلا فکر کنم

خبرگزاری فارس: دارنده مدال طلای تیراندازی پارآسیایی گوانگجو گفت: دیگر نمی‌توانستم به مدالی به غیر از طلا در مسابقات فکر کنم به همین دلیل تصمیم به خداحافظی گرفتم.


به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، سید رمضان صالح‌نژاد، پس از 19 سال حضور در تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین ایران و شرکت در چهار پارالمپیک و کسب 20 مدال رنگارنگ در مسابقات مختلف آسیایی و جهانی و کسب تنها نشان طلای تیم ملی تیراندازی کشورمان در نخستین دوره بازی‌های پارآسیایی 2010 گوانگجو تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفته است.
گفت‌وگوی ما با این جانباز جنگ تحمیلی درباره حضور تقریبا دو دهه‌ای در این رشته را در زیر می‌خوانید.

فارس: چه شد که به یک‌باره‌ و بعد از کسب نشان طلای گوانگجو تصمیم به خداحافظی گرفتید؟
حدود 19 سال است که عضو تیم ملی هستم و 20 مدال رنگارنگ در مسابقات بین‌المللی و جهانی برای ایران کسب کرده‌ام. البته در تنها هفته باقی مانده از لیگ تیراندازی که در بهمن ماه برگزار می‌شود با توجه به تعهدی که به تیم باشگاهی‌ام دارم باید شرکت کنم و بعد از آن از تیراندازی به طور کلی کناره‌گیری خواهم کرد.

فارس: چرا بعد از کسب نشان طلا از تیم ملی کناره‌گیری کردید؟
خوشحالم که در بازی‌های پارآسیایی موفق به کسب تنها نشان طلای تیراندازی کاروان ایران شدم و سهم کوچکی در افتخارآفرینی کاروان ورزشی ایران داشتم. قبل از این مسابقات این تصمیم را گرفته بودم و به همین دلیل برنامه‌ریزی کاملی برای کسب نشان طلا در این رقابت‌ها داشتم. از طرفی دیگر نمی‌توانستم به مدالی به غیر از طلا فکر کنم؛ این برای من خوب نبود. بهتر دیدم که علم و دانش خود را در اختیار جوانان قرار دهیم و راه را برای جوان‌ترها باز کنم. خداحافظی در اوج خیلی بهتر است چون در آینده مربیگری من می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

فارس: قصد مربیگری در تیم ملی را ندارید؟
رئیس انجمن تیراندازی برای حضور در تیم ملی با من صحبت کرده است. البته در حال حاضر آمادگی حضور در کادر فنی تیم ملی را ندارم، شاید علت اصلی این موضوع هم فاصله سنی کم من با اعضای تیم ملی باشد.

فارس: وضع موجود تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
باید در کنار تیراندازانی که داریم ورزشکاران جوان را هم به تیم ملی دعوت کنیم تا با حضور در مسابقات حتی به قیمت حذف از آنها از رقابت‌ها و از دست دادن مدال، پشتوانه‌سازی را انجام دهم. مطمئن باشید با این کار در آینده نتیجه خواهیم گرفت. دلم برای این رشته می‌سوزد؛ با تزریق جوانان در کنار با تجربه‌ها می‌توانیم به تیم ملی کمک کنیم. با وضع موجود پرونده تیراندازی بسته خواهد شد. در صورت برنامه‌ریزی مناسب و استعدادیابی موفقیت‌های خوبی در آینده در تیراندازی کسب خواهیم کرد چون از پتانسیل بالایی در این رشته در داخل برخورداریم.


فارس:‌ آینده این رشته در المپیک لندن را چطور می‌بینید؟
برای المپیک لندن اگر به غیر از نشان طلا به چیز دیگری فکر کنیم، موفق نخواهیم شد، البته تیراندازی برای کسب مدال طلا در لندن به برنامه‌ریزی 3 ساله نیاز دارد. به طوری که در هر روز باید به طور متوسط 6 ساعت تمرین کنیم. در حال حاضر به نظر من در استعدادیابی و آموزش‌های زیربنایی مشکل داریم. اگر بخواهیم این مشکل حل شود باید با استفاده تکنولوژی‌های جدید و تجربیات پیشکسوتان و انتقال این تجربیات به مربیان سازنده در استان‌ها و با پرورش جوان‌ها جایگزین مناسبی برای پا به سن گذاشته‌های این رشته داشته باشیم.

فارس: چه کار باید کرد؟
اگر با همین شرایط ادامه دهیم مطمئن باشید برای حضور در المپیک لندن از نظر شرکت کننده به خصوص در بخش مردان با مشکل روبرو خواهیم شد. شاید اگر از همین حالا شروع کنیم بتوانیم برای دومین دوره بازی‌های پارآسیایی در کره آماده شویم؛ به شرط اینکه حمایت‌های لازم از سوی فدراسیون و انجمن تیراندازی از ورزشکاران انجام شود.

فارس: در مورد فعالیت‌هایتان در مازندارن توضیح دهید؟
از 5 تیراندازی که در گوانگجو حاضر بودند 3 نفر از آنها شاگرد من بودند که موفق به کسب 2 نشان برنز شدند. خود من هم که مدال طلا را به دست آوردم. در سوادکوه از سال 79 یک باشگاه تیراندازی را افتتاح کردم. وظیفه من خدمت به معلولین است و هزینه در این زمینه نیازی به سوددهی ندارد. در مازندران 10 شاگرد دارم که در رده قهرمانی فعالیت می‌کنند و حدود 20 تیرانداز هم در رده همگانی فعالیت می‌کنند. شاگردانم را طوری انتخاب می‌کنم که در عرض یک سال به مرز قهرمانی برسند. تیراندازی که در عرض 2 سال به قهرمانی نرسد دیگر امیدی به آینده‌اش نیست.

فارس :‌ عملکرد تیم ملی در بازی‌های پارآسیایی چطور بود؟
تیراندازان زحمت زیادی پیش از حضور در گوانگجو و در اردوهای آمادگی کشیدند. معتقدم عملکرد تیراندازی قابل قبول بود و اگر همین راه را ادامه دهیم می‌توانیم در لندن صاحب مدال شویم و می‌توانیم بهتر باشیم، اما اگر بخواهیم به رنگ بهتری از مدال برسیم باید توجه بیشتری به این رشته شود. هر تیرانداز با توجه به کلاسبندی در چند رشته و کلاس مختلف می‌تواند شرکت کند، به همین دلیل به راحتی به عنوان مثال با 5 ورزشکار می‌توانیم حداقل در 12 تا 15 رشته حضور پیدا کنیم. اعظم رضایی در بازی‌های آسیایی مدال نقره کسب کرد، عالیه محمودی به نشان برنز رسید و اکبری دوم شد و خودم هم تنها نشان طلای این رشته را به دست آوردم و معتقدم با 5 ورزشکار و کسب 4 مدال عملکرد خوبی داشته‌ایم.

*و صحبت پایانی؟
باید از تمام کسانی که برای من در این مدت زحمت کشیدند به خصوص استاد عزیزم آقای آجورلو و مسئولان فدراسیون جانبازان و معلولین تشکر کنم. البته دعای خیر مردم و خانواده‌ام هم نقش زیادی در کسب تمام این موفقیت‌ها داشت که از تمام آنها تشکر می‌کنم. امیدوارم که در عرصه مربیگری هم بتوانم دینم را به کشورم ادا کنم.
انتهای پیام/

تاریخ: 1389/10/19
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: