برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

/گزارش فارس از ورزش جانبازان و معلولین ایران، متولد انقلاب/ از تولد تا فتح قله‌های افتخار در مسابقات جهانی و پارالمپیک

خبرگزاری فارس: ورزشکاران پارالمپیکی ایران پس از پیروزی انقلاب فعالیت خود را آغاز کرده و خوش رنگ‌ترین مدال‌ها را هم به ارمغان آوردند.


به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ورزش معلولین فدراسیونی نداشت. کمیته ورزش‌های معلولین فعالیت محدودی داشت و تنها به شرکت مسئولان آن در همایش‌های بین‌المللی محدود می‌شد و هیچگونه فعالیتی در بین افراد معلول انجام نمی‌شد.

* اولین اعزام کاروان به هلند و استقبال معلولین از ورزش
پس از پیروزی انقلاب و در اواخر سال 1358، فدراسیون ورزش‌های معلولین تأسیس شد. اولین فعالیت این فدراسیون تازه تأسیس، اعزام یک گروه به پارالمپیک معلولین در هلند بود که در تابستان سال 1359 صورت گرفت. هدف از این اعزام، کسب تجارب فنی، تهیه منابع قوانین و شرکت در اجلاس برای شناساندن جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون بین‌المللی بود.
پس از بازگشت گروه اعزامی از هلند، اولین دوره کلاس مربیگری ورزش‌های معلولین در چند رشته برگزار شد. مربیان پس از آموزش‌های لازم به استان‌های خود برگشته و نسبت به تشکیل تیم‌های ورزشی اقدام کردند. اولین مسابقات در رشته‌های دوومیدانی، پینگ‌پنگ، شطرنج، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و شنا در شهریور 1359 در تهران برگزار شد. نابینایان فقط در شطرنج شرکت کردند. استقبال از فعالیت‌های ورزشی و شرکت آنها در مسابقات به حدی چشم‌گیر بود که مسئولان را تشویق کرد تا اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

* آغاز جنگ تحمیلی و ورود جانبازان به ورزش
با آغاز جنگ تحمیلی و ورود بخشی از رزمندگان که به فیض جانبازی نایل شده بودند، روز به روز به آمار ورزشکاران این رشته اضافه شد تا نقطه عطفی در فدراسیون جانبازان و معلولین ایران به وجود آید. در اردیبهشت 1360 اولین تیم ورزشی جانبازان و معلولین در رشته بسکتبال با ویلچر به یوگسلاوی اعزام شد. تغییر رئیس فدراسیون و تشکیل کلاس‌های متعدد مربیگری، داوری و برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور در رشته‌های مختلف، از وقایع مهم این سال بود.

* تغییر نام فدراسیون و حضور فعال در صحنه‌های بین‌المللی
از تحولات بزرگ در این عرصه می‌توان به تغییر نام این فدراسیون در سال 1360 اشاره کرد. با ورود جانبازان به صحنه ورزش معلولین و توجه مدیریت وزش، نام این فدراسیون به فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تغییر یافت و فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
سال 1360 نقطه اوج اولیه فعالیت‌ها محسوب می‌شود. در این سال اولین کاروان جانبازان و معلولین در قالب تیم تیراندازی به مسابقات جهانی انگلیس اعزام شد. در این دوره به دلیل افشاگری‌های کاروان اعزامی ایران از جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا، از شرکت این گروه در مسابقات جلوگیری شد.
در رقابت‌های جهانی 1363 تیم ایران در رشته دوومیدانی با توجه به یک سال محرومیت در مسابقات انگلستان، صاحب مدال‌های طلا، نقره و برنز شد. اولین حضور تیم والیبال نشسته ایران در جهانی نروژ و کسب قهرمانی باعث جذب هزاران جانباز و معلول به ورزش شد.

* حضور گسترده کاروان ایران در پارالمپیک سئول
یک سال بعد یعنی در سال 1364، اولین جشنواره فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولین با شرکت 500 ورزشکار در 6 رشته با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (رئیس جمهوری وقت) برگزار شد. اولین حضور گسترده تیم‌های جانبازان و معلولین در پارالمپیک سئول (پس از تحریم آمریکا و شوروی) با حضور موفق تیم‌‌ها به خصوص والیبال نشسته و دوومیدانی همراه بود که ضمن استحکام تشکیلات ورزش معلولین در جهان، فعالیت آنها در داخل را نیز بیش از گذشته گسترش داد.
در سال 1368 با همگام شدن فعالیت بنیاد جانبازان با فدراسیون، ورزش جانبازان و معلولین سیر صعودی گرفته و سبب رشد ورزش میان جانبازان و معلولین ایران شد. از سال 1368 تا 1379 فدراسیون با برنامه‌های تدوین شده و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- ورزشی و شرکت موفق در 3 پارالمپیک بارسلونا، آتلانتا و سیدنی، جایگاه ویژه‌ا‌ی در سطح جهان کسب کرد.

* تشکیل کمیته ملی پارالمپیک و تحول در ورزش جانبازان و معلولین
2 رویداد مهم یعنی مستقل شدن فدراسیون نابینایان و تشکیل کمیته ملی پارالمپیک در سال 1379 از نقاط عطف تاریخ ورزش جانبازان و معلولین در این سال ها محسوب می‌شود.
در این سال ورزش نابینایان و کم‌بینایان صاحب فدراسیون مستقل شد و فعالیت‌های رسمی خود را جدا از فدراسیون جانبازان و معلولین آغاز کرد. از طرفی، کمیته ملی پارالمپیک در سال 79 فعالیت رسمی خود را آغاز و برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی و کسب عناوین و افتخارات دامنه‌دار کار خود را شروع کرد.
موضوعات ذکر شده از جمله نقاط عطف در ورزش جانبازان و معلولین ایران بود. حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در دهکده پارالمپیک پکن باعث بالا رفتن روحیه ورزشکاران شد و از اقدامات مفید این دوره محسوب می‌شد. حضور ورزشکاران جانباز و معلول در پارالمپیک از مسابقات 1988سئول تا 2008 پکن و کسب 37 مدال طلا، 20 نقره و 29 برنز و احراز جایگاه شانزدهم در مسابقات سیدنی و جایگاه بیست ودوم در پکن از جمله افتخارات این فدراسیون در 3 دهه اخیر است.


* سال 89 پرکارترین سال ورزشی فدراسیون جانبازان و معلولین
تیم‌های ملی جانبازان و معلولین در سال جاری در چندین مسابقه جهانی و بین‌المللی شرکت کردند که حاصل آن 214 مدال رنگارنگ در رشته‌های مختلف بود که در این بین، 84 طلا، 68 نقره و 62 برنز بدست آمد.
اواخر تیرماه تیم والیبال نشسته ایران در یازدهمین دوره جام جهانی در آمریکا شرکت کرد که با وجود کارشکنی‌های میزبان در صدور روادید برای اعضای تیم، موفق به کسب قهرمانی برای هفتمین بار شدیم. تیم وزنه‌برداری در پنجمین دوره مسابقات جهانی 2010 مالزی که اوایل مرداد ماه برگزار شد، 13 مدال رنگارنگ شامل 6 نشان طلا، 5 نقره و 2 برنز کسب کرد و موفق شد عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص دهد. در این مسابقات ورزشکاران ایران موفق به تغییر یک رکورد پارالمپیک پکن شدند.
اواخر آذرماه نیز کاروان ورزشی ایران در نخستین دوره مسابقات پارالمپیک آسیایی در گوانگجو شرکت کرد که عنوان چهارم این رقابت‌ها را برای اولین بار در تاریخ ورزش کشورمان کسب کرد. کاروان ورزشی ایران در این مسابقات 80 مدال رنگارنگ شامل 27 مدال طلا، 24 نقره و 29 برنز کسب کرد و تنها به علت مدال نقره کمتر نسبت به کره‌جنوبی در روز پایانی جایگاه سوم را از دست دادیم.

* بهترین حضور در پکن و بدترین نتیجه در بارسلونا
شاید ضعیف‌ترین دوره حضور ورزشکاران جانباز و معلول در پارالمپیک بارسلونا بود که تنها یک مدال طلا کسب کردیم و قوی‌ترین حضور در پارالمپیک از نظر کمی، بازی‌های سیدنی بود که 12 مدال طلا کسب کردیم، اما از نظر کیفی پارالمپیک پکن بهتر بود که با توجه به ادغام کلاس‌های معلولین و حذف بسیاری از کلاس‌ها حدود 250 مدال کمتر توزیع شد، اما موفق به کسب 5 طلا، 6 نقره و 3 برنز شدیم و رتبه بیست‌ویکم را به دست آوردیم. در پارالمپیک پکن تیم والیبال نشسته برای بار پنجم قهرمان مسابقات شد درحالی‌که حتی یک ست را هم به حریفان واگذار نکرد. در وزنه‌برداری بالاترین تعداد مدال طلا را در تاریخ ایران کسب کردیم و کاظم رجبی به عنوان قوی‌ترین مرد جهان انتخاب شد. در دوومیدانی اکثر ورزشکاران رکورد زدند. در فوتبال 7 نفره برای اولین بار با شکست 4 بر صفر تیم برزیل سوم شدیم و بهترین گلزن مسابقات فوتبال نیز از تیم ایران بود.

بدون شک با تاریخچه‌ای که از افتخار آفرینی ورزشکاران این رشته در دست است می‌توان از آنها به عنوان پرافتخارترین ورزشکارن ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام برد و به حق آنها را به گفته رئیس این فدراسیون فرزند خلف انقلاب اسلامی ایران دانست.
انتهای پیام/

تاریخ: 1389/11/19
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: