برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

ورزش هایی برای رفع چاقی پاها و بازو

چربی، یک بافت نرم می باشد و هیچ گاه در یک اندام خوش ترکیب جا نمی گیرد. عضله صاف و استوار می باشد و می تواند به اندام های بدن شکل دهد و آنها را سفت سازد. اگر عضلات به اندازه کافی چربی را نگهداری نکنند، چربی ها روی هم جمع می شوند و تبدیل به سلولیت می گردند. بنابراین سلولیت، توده چربی قدیمی است. سلولیت با افزایش سن بوجود می آید. هر چه قدر سن مان بیشتر می شود، پوست نازک تر می شود.
سلولیت
برخی افراد به طور ژنتیکی فاقد سلولیت می باشند. برخی دیگر، چون ورزش را به طور مرتب انجام می دهند، سلولیت ندارند.

برای از بین بردن سلولیت، به یک روش درمانی اکتفا نکنید، بلکه باید با استفاده از ماساژ، یوگا، ورزش و رژیم غذایی سلولیت را از بین ببرید.

ماساژ

ماساژ، یکی از درمان های سلولیت می باشد. با ماساژ دادن، ابتدا فشاری به عمق پوست وارد می آید که تجمع سلولیت را می شکند. بعد، گردش خون را بهبود می بخشد. در آخر، باعث تخلیه مایع لنفاوی می گردد. مایع لنفاوی، سموم و مواد زائد را از بدن دور می کند. این اثرات را بعد از چند هفته در اندام خود خواهید دید.

یوگا

یوگا باعث می شود که جریان خون و جریان لنفاوی بهبود یابند و به کاهش سلولیت کمک می کند.

ورزش هایی مفید

حدود یک چهارم وزن بدن ما، عضلات می باشند. اگر عضلات تان کوچک و چربی بدن تان زیاد باشد، سلولیت به وجود می آید. بنابراین برای کاهش سلولیت، باید در مناطقی که سلولیت وجود دارد، عضله سازی بیشتر و مقدار چربی کمتر شود.

بهتر است برای از بین بردن سلولیت، سه بار در هفته و هر بار به مدت 40 دقیقه ورزش کنید. حدود 20 دقیقه ورزش های قدرتی (5 ورزش بالا تنه و 5 ورزش پایین تنه) و 20 دقیقه راه رفتن با تردمیل باعث می شود سرعت ضربان قلب تان روی 70 تا 80 درصد بایستد. باید این ورزش ها را 3 بار در هفته تکرار کنید تا سلولیت از بین برود.

به طور کلی، ورزش باعث افزایش جریان خون، افزایش پمپاژ کردن خون، افزایش عضله سازی، افزایش سوختن کالری و کاهش سلولیت می گردد.
ورزش های قلبی برای افرادی که دارای سلولیت هستند، بسیار مفید می باشند. این ورزش ها باعث افزایش ضربان قلب و افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن و افزایش جریان خون می گردند

چگونه بفهمیم که عضله خسته شده است؟

خستگی عضلات باعث رشد عضلات می شود. لذا ورزش های فشرده ای که باعث خستگی عضلات می شوند، برای رشد عضلات مفیدترند. این به آن معنا است که، آنقدر عضله شما خسته شده که دیگر نمی توانید آن ورزش را دوباره انجام دهید.

تمرین کوتاه مدت (که بیش تر از 30 دقیقه نباشد) مجموعه ای از تمرینات شدید است که باعث خستگی عضلات می شود. تمرین شدید، می تواند تعداد زیادی از ماهیچه ها را فعال کند.

 چرا باید در حین ورزش استراحت کرد؟

استراحت کردن و تغذیه مناسب در بین ورزش ها، فعال کردن بدن را به دنبال خواهد داشت. عضلات در موقع استراحت، رشد می کنند و ترمیم می شوند.

برای بازیابی عضلات، در روز بعد از تمرین، غذای سالم خورید و خواب و استراحت کافی داشته باشید. دو روز پشت هم ورزش نکنید و بگذارید یک روز بگذرد و بعد دوباره ورزش کنید.

افرادی که در بازوهای خود سلولیت دارند، چه باید کنند؟

معمولا به این افراد توصیه می شود وزنه بلند کنند. اما باید به طور صحیح، وزنه را بالا و پایین برد تا صدمه ای به بدن وارد نشود. صحیح بلند کردن وزنه باعث عملکرد بهتر عضلات و جلوگیری از بروز صدمات می گردد.

صحیح بلند کردن وزنه یعنی به آرامی پایین و بالا بردن وزنه. به طور کلی باید وزنه را 3 دقیقه بالا و 3 دقیقه پایین نگه داشت.

خانم ها باید بدانند که چون در بدن آن ها، هورمون تستوسترون کمتر از بدن مردان است، با بلند کردن وزنه، عضلات شان محکم می شود و اندام آنها مانند اندام مردان نمی شود.

اما همه افراد وزنه برداری را دوست ندارند. پس اگر می خواهید از شر سلولیت های خود خلاص شوید، ورزش پیلاتس نیز به شما کمک خواهد کرد.
بلند کردن وزنه

بنشینید. وزنه را به دست بگیرید. پشتتان صاف باشد. بازو را بالا ببرید (عضله دو سر بازو کنار گوش باید باشد) و سپس به آرامی دمبل را از پشت سر خود پایین بیاورید. در این ورزش، فقط باید بازو حرکت کند. وقتی دمبل را بالا می برید، 3 ثانیه مکث کنید و هنگامی که دمبل را پایین می آورید نیز 3 ثانیه مکث کنید. 8 تا 15 بار این ورزش را برای هر دو دست انجام دهید. 3 بار در هفته این ورزش را تکرار کنید.

افرادی که در پاهای خود سلولیت دارند، چه باید کنند؟

توده عضلانی به همراه لایه چربی زیر پوست، پاها را محکم می کند. به افراد دارای سلولیت در پاها توصیه می شود که ورزش های لگن، پا و باسن را انجام دهند.

اسکوات (squat)، لانژ (lunges) و ورزش های ایزومتریک از بهترین ورزش ها برای از بین بردن سلولیت پا می باشند.
ورزش اسکوات

ورزش اسکوات

بایستید و پاها را از هم باز کنید. شکم خود را تو دهید. زانوهای خود را خم کنید. 10 تا 15 بار در روز اسکوات را انجام دهید.

ورزش لانژ

بایستید. پای راست خود را جلو بگذارید و خم کنید. ران پای راست باید موازی زمین باشد. بعد پای خود را صاف کنید و با پای دیگر این ورزش را تکرار کنید. 10 تا 15 بار در روز این ورزش را برای هر دو پا انجام دهید.
ورزش ایزومتریک

این ورزش را می توانید در حین نشستن و یا ایستادن برای آن اندامی که دارای سلولیت است، انجام دهید. این ورزش ها را با مکث 30 ثانیه ای انجام دهید. برای نمونه چند ورزش را در تصویر بالا می توانید ببینید.

 رژیم غذایی

وعده های غذایی اصلی را حذف نکنید. غذای شما باید بیشتر دارای میوه ها، سبزیجات، ماهی، گوشت بدون چربی، مرغ، آجیل و غذاهای دارای فیبر باشد.

برای از بین بردن سلولیت این روش ها را انجام دهید:

- آب زیادی بنوشید. آب باعث دفع مواد سمی بدن می شود.

- میوه ، آب میوه ، سبزی یا آب سبزی مصرف کنید. این مواد غذایی برای افزایش آنتی اکسیدان های بدن، افزایش مقدار ریز مغذی ها و همینطور برای بیرون ریختن مواد سمی از بدن بسیار مفیدند.

- کپسول روغن ماهی و یا منابع غذایی امگا 3 مصرف کنید، از قبیل: ماهی، گردو، تخم کتان و غیره.

- مصرف نمک را کاهش دهید. نمک زیاد در غذا باعث از دست رفتن آب بدن می شود. بنابراین نمی توان مواد سمی را از بدن دفع کرد.

- شیرین کننده ها و شیرینی ها را مصرف نکنید. شیرین کننده ها و شیرینی ها دارای موادی هستند که موجب تداخل در عملکرد مغز می گردند و گرسنگی را ایجاد می کنند.

- گوشت مصرف کنید. گوشت باعث سیر شدن و عضله سازی می گردد.

مریم سجادپور

بخش تغذیه و سلامت تبیان

منبع: تبیان
تاریخ: 1390/9/30
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: