برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

دو نایب رییس جدید کمیته بین المللی المپیک انتخاب شدند

تهران - 'نوال المتوکل' قهرمان سابق دو با مانع المپیک از مراکش و 'کرایگ ریدی' از بریتانیا به عنوان نایب رییسان جدید کمیته بین المللی المپیک (IOC) انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ها، در پایان نشست سه روزه این کمیته در آستانه آغاز بازی های المپیک 2012 در لندن'خوآن آنتونیو سامارانش'پسر رییس سابق IOC نیز ارتقاء سمت پیدا کرد، در حالیکه برای اولین بار سه زن به عضویت هیأت اجرایی درآمدند.

المتوکل و ریدی قبل ازاینکه به عنوان نایب رییس انتخاب شوند،جز 15عضو هیأت اجرایی بودند که هر دو با کسب حداکثر آرا، ارتقاء سمت پیدا کردند.

المتوکل در این انتخابات 81 رأی موافق و 10 رأی مخالف به دست آورد در حالیکه ریدی با کسب 85 رأی موافق در مقابل 4 رأی مخالف انتخاب شد.

وی چهار سال پیش اولین زن از یک کشور مسلمان بود که عضو هیأت اجرایی شد و اکنون اولین زن مسلمانی است که سمت نایب رییسی گرفته است.

وی در دوران حرفه ای خود نیز اولین زن مسلمانی بود که موفق به کسب مدال در بازی های المپیک شد. او در المپیک 1984 لس آنجلس در دوی 400 متر با مانع مدال طلا گرفت.

المتوکل که سرپرستی کمیسیون هماهنگی کمیته بین المللی المپیک برای بازی های المپیک 2016 ریودوژانیرو را هم بر عهده دارد، در کل چهارمین زن نایب رییس این کمیته به شمار می رود.

در نشست روز پنجشنبه خانم 'کلودیو بوکل' شمشیرباز سابق المپیک از آلمان نیز به عنوان رییس جدید کمیسیون ورزشکاران به عضویت هیأت اجرایی درآمد.

او بعد از المتوکل و 'گونیلا لیندبرگ'ازسوئد، سومین زنی است که عضو این هیأت می شود.

همچنین با انتخاب او، برای اولین بار همزمان سه زن عضو هیأت اجرایی شده اند.

از بین 109 عضو کمیته بین المللی المپیک، 21 نفر زن هستند یعنی معادل 19.3 درصد. این در حالیست که کمیته بین المللی المپیک در سال 1996 مشارکت 20 درصدی را برای مشارکت زنان در فدراسیون های بین المللی هدف قرار داده بود.

اما ریدی رییس سابق فدراسیون بین المللی بدمینتون ازسال 2009 تاکنون عضو هیأت اجرایی IOC بوده است. او نقش بسزایی در انتخاب لندن به عنوان میزبان المپیک 2012 داشت و حالا در فاصله یک روز مانده به آغاز این بازی ها ارتقاء سمت پیدا کرده است.

المتوکل در سمت نایب رییسی جانشین 'یو زایشینگ' از چین شده است که مدت عضویتش به پایان رسیده است و ریدی جای 'ماریو پسکانته' از ایتالیا را گرفته است که بعد از انصراف رم از پیشنهاد برای میزبانی المپیک 2020 استعفا داد.

در انتخابات روز پنجشنبه 'آنیتا دفرانتز' از آمریکا و 'تونی خوری' از لبنان بعد از اینکه متوجه شدند شانسی ندارند، در دقیقه پایانی از نامزدی خود انصراف دادند.

بدین ترتیب آمریکا هیچ نماینده ای دربین اعضای هیأت اجرایی کمیته بین المللی المپیک نخواهد داشت. آمریکا از سال 2006 که 'جیم ایستون' هیأت اجرایی را ترک کرد تا کنون عضوی در این هیأت نداشته است.

انتخابات بعدی در سپتامبر سال 2013 در بوینوس آیرس آرژانتین برگزار خواهد شد.

سامارانش نیز یازده سال بعد از کناره گیری پدرش از ریاست کمیته بین المللی المپیک و در رقابتی نزدیک با 'سرگئی بوبکا' ستاره پرش با نیزه اوکراین و کسب 50 رأی نسبت به 40 رأی او توانست ارتقاء پیدا کند. این دو ابتدا هر کدام 45 رأی به دست آورده بودند.

اما بوبکا هم با کسب 51 رأی نسبت به 43 رأی نسبت به 'ویلی کالتشمیت' از گواتمالا عضویت هیأت اجرایی را به دست آوردو رقیب او باشکست'نت ایندراپانا' از تایلند موفق شد آخرین کرسی را کسب کند.

'سی.کی وو' رییس تایوانی اتحادیه بین المللی بوکس آماتور نیز با 88 رأی به عنوان نماینده فدراسیون های ورزش های تابستانی به عضویت این هیأت درآمد.

'رنه فازل' رییس سوییسی فدراسیون بین المللی هاکی روی یخ هم با 76 رأی به عنوان رییس ورزش های زمستانی دوباره عضویت هیأت اجرایی را به دست آورد.

ورزشی**9126**1590

تاریخ: 1391/5/5
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: