برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مخالفان طرح سرباز قهرمان:معافیت قهرمانان ورزشی از سربازی پیام منفی به جامعه است

مخالفان با کلیات طرحی درباره معافیت قهرمانان ورزشی از خدمت سربازی معتقدند تصویب چنین قانونی سربازی را تخفیف می دهد و این پیام را به جامعه القا می کند که ورزش از علم بهتر است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون سرباز قهرمان را در دستور کار داشتند.

در بررسی این طرح حسین نقوی حسینی گزارش کمیسیون امنیت ملی مبنی بر تصویب این اصلاح را ارائه کرد .
  به گفته حسینی با تصویب نهایی این طرح 5 گروه قهرمانی ورزشی از معافیت سربازی برخوردار می شوند . همچنین برای قهرمانان ورزشی ملی حق تقدم در جذب و استخدام در دستگاههای اجرایی لحاظ می شود .   حمید رسایی به عنوان اولین مخالف با کلیات این طرح در سخنرانی گفت: در سال 76 قانونی برای سربازان قهرمان به تصویب رسید که به نظر می رسد همان امتیازات کافی است .
  وی ادامه داد: با تصویب این طرح یعنی استخدام بدون آزمون و معافیت سربازی قهرمانان ورزشی این پیام را به جامعه می دهیم که ورزش از علم بهتر است. چرا برای کسانی که در المپیادها مقام می آورند و برای نخبگان علمی چنین چیزی را تصویب نکرده ایم.
  رسایی گفت: نخبگان علمی پس از مدتی از کشور می روند اما آنها که ورزش می کنند نه تنها حقوق های میلیاردی و بودجه های میلیاردی می گیرند از این امتیازات هم برخوردار می شوند.
  نماینده تهران گفت: این طرح همچنین حکایت از این دارد که مسئله سربازی مسئله خوبی نیست و یک تکلف اضافه است.
  مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با کلیات این طرح گفت: اصلا چنین نیست که به گفته آقای رسایی این طرح پیام منفی به جامعه بدهد آقای رسایی فراموش کردند که در مسابقات بین المللی و جهانی چگونه مردم این مسابقات را زیر ذره بین دارند و روسای سه قوه پیام تقدیر و تشکر می فرستند.
  وی ادامه داد: در صورتی که قهرمانان را از دوران خدمت سربازی معاف کنیم باعث می شود که لطمه ای به کار ورزش آنها وارد نشود آیا این پیام منفی به جامعه است ؟
  لاهوتی گفت: این طور نیست که ورزشکاران ما بی سواد و تحصیل نکرده باشند. آنها هم تحصیل کرده هستند و این پیام به جامعه القا نمی شود که ورزش از علم بهتر است.
  علی مطهری نماینده تهران در مخالفت با کلیات این طرح یک فوریتی گفت: زمان ارائه این طرح به مجلس چند روز قبل از آغاز مسابقات المپیک بود و هدف بیشتر برای دادن روحیه به قهرمانان ورزشی بود و همین باعث شد که این طرح تا حدودی عجولانه و احساساتی تنظیم و مطرح شود.
  وی گفت: ما با این طرح مسئله سربازی را تحقیر می کنیم و تخفیف می دهیم . در خیلی جاها وقتی پاداشی به افراد نخبه ارائه می کنیم می گوییم 2 -3 ماه از سربازی آنها کاسته می شود  و این ذهنیت در بین مردم و جوانان پیدا می شود که مسئله سربازی یک امر مذموم است و نوعی التلاف وقت است و به هر بهانه باید از سربازی فرار کنیم در حالیکه مجاهدت برای اسلام یک امر مقدس و ممدوح است در نظام اسلامی همه مردم باید سرباز باشند .
  نماینده تهران افزود: مشکلاتی که این قهرمانان برای مسابقات و مرخصی دارند با هماهنگی قابل حل است و نیازمند قانون نیست. پاداش ها هم به شکل دیگری قابل تغییر است اما پاداش از راه حذف سربازی درست نیست، همین محبوبیت اجتماعی که ورزشکاران پیدا می کنند خود بزرگترین پاداش است و برای آنها کافی است.
  نادر قاضی پور نماینده ارومیه در موافقت با کلیات این طرح گفت: پیوند آقای رسایی و آقای مطهری نشان می دهد که برخورد سیاسی با قهرمانان ورزشی انجام می شود.
  وی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از پیروزی با وجود جنگ و تهدید و تحریم خوب به ورزشکاران رسیده است و رهبر انقلاب همیشه قهرمانان را مورد تقدیر قرارداده است.   قاضی پور افرود: ورزش صرفا یک بازی نیست نماد حاکمیت یک کشور است . قانون سرباز قهرمان انگیزه و تشویقی برای قهرمانان کشور و سفرای ورزشی است .
  وی در پایان گفت: آقای مطهری به خاطر استثنائات قانونی خودش سربازی نرفته اما حالا می خواهد این طرح به تصویب نرسد .
  علی طاهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی نیز با کلیات این طرح مخالفت کرد البته بحث ما مخالفت با ورزشکاران نیست مسلما ورزشکاران باید مورد توجه قرار بگیرند . در قانونی که در سال 76 برای قهرمانان و سربازی آنها مصوب شده آنها مورد توجه قرار گرفته اند .
  وی گفت: طبق این قانون کسی که قهرمان ورزشی است دوره آموزشی را می گذراند و سپس در تیم ملی انجام وظیفه می کند این طور تصور نشود که جمعی از نمایندگان مخالف امتیازات به ورزشکاران هستند بلکه ما معتقدیم قانون فعلی مناسب است.
  سودانی نماینده اهواز به عنوان آخرین موافق طی سخنانی گفت: نکاتی که مخالفان مطرح کردند جای تامل دارد آقای مطهری گفتند که این طرح باعث مخدوش شدن شان سربازی است اما آیا دفاع از میهن در عرصه بین الملل و به خطر انداختن جان و جسم در تمرینات سخت ورزشی و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی کمتر از سربازی و دفاع از میهن است چرا شان چنین کاری را کمتر از سربازی می بینیم.
  وی تاکید کرد: طرح مذکور تعارضی با شان و جایگاه سربازی ندارد در عین حال معتقدم به مسائل علمی و نخبگان علمی هم باید توجه شود.
  نماینده دولت که در صحن مجلس حضور داشت موافقت خود را با این طرح اعلام کرد و یاد آور شد: این طرح در صورتی که تصویب شود تعداد قابل توجهی از ورزشکاران را شامل نمی شود که برای آن نگرانی وجود داشته باشد در مسابقات لندن فقط این طرح شامل یک نفر می شود و در کل 6 سال گذشته شامل 18 نفر خواهد شد .
  نقوی حسینی نماینده ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به مخالفان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این قانون تحکیم کننده قانون قبلی مجلس است و نباید با آن مخالفت شود.
  وی گفت: سربازی وقفه ای در کار قهرمانان ورزشی ایجاد می کند در مورد استخدام قهرمانان نیز خیلی از افراد به شما مراجعه می کنند ما قهرمان ملی ورزشی داریم که کار رفوگری فرش در بازار انجام می دهد این در شان نظام نیست .
  نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافق و مخالف با 149 رای موافق، 65 رای مخالف و 16 رای ممتنع از 247 نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند.
  جزئیات این طرح در جلسه امروز مجلس مورد بررسی قرار می گیرد .
  در صورت تصویب نهایی 5 گروه قهرمانان وزشی شامل دارندگان مقام اول تا سوم کلیه رشته های قهرمانی المپیک ، مقام اول و دوم مسابقات قهرمانی جهانی ، مقام اول بازیهای آسیایی در رشته های ورشی که تحت نظر کمیته ملی المپیک است، مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال ، بسکتبال و والیبال و یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی از خدمت سربازی معاف می شوند .
  همچنین برای جذب و استخدام قهرمانان ورزشی ملی حق تقدم در دستگاههای اجرایی در نظر گرفته می شود. 
 
تاریخ: 1391/10/3
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: