برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

کتاب، نخستین رسانه همگانی است

مشاور رسانه‌ای وزیر ورزش و جوانان گفت: کتاب نخستین رسانه همگانی است که در جوامع حضور یافت و باید برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه همه دستگاه‌های متولی و مرتبط با فرهنگ ایران فعالیت همه‌جانبه داشته باشند./

دکتر حمید قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب یک رسانه همگانی و حتی اصلی‌ترین رسانه است که پیش از همه رسانه‌های همگانی وارد جوامع شد، آن هم در زمانی که روزنامه‌ها نیز وجود نداشتند. هنوز هم با وجود همه پیشرفت‌هایی که در حوزه رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری به وجود آمده، هیچ رسانه‌ای جای کتاب را نگرفته است.

این مترجم و نویسنده حوزه ورزش و تربیت بدنی با اشاره به نقش وزارت ورزش و جوانان در گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان اهالی ورزش گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه، به انجام کارهای همه‌جانبه فرهنگی نیازمندیم  و به ویژه این نیاز از طرف همه نهادها و وزارتخانه‌های دخیل در حوزه فرهنگ احساس می‌شود. به نظر من، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دستگاه‌های اصلی‌اند که باید برای رساندن کتاب به جایگاه شایسته‌اش در جامعه تلاش کنند. اگرچه وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان این چند نهاد و مرکز در اولویت قرار دارند، اما هرگز نمی‌توان از نقش کلیدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان صدا و سیما صرف‌نظر کرد.

دکتر قاسمی با اشاره به این‌که تقریبا همه مردم ایران کتابخوانی را با کتاب‌های درسی آغاز می‌کنند، گفت: به نظر من، این وظیفه بر عهده اهالی قلم است که هنگام نگارش متن کتاب‌های درسی، به گونه‌ای قلم بزنند که شیرینی مطالعه و کتابخوانی را در ذائقه مخاطبانشان ایجاد کنند. در این صورت، دایره مطالعاتی از حوزه کتاب‌های درسی به مطالعه آزاد هم گسترانده خواهد شد و به یقین جامعه ورزش هم از این موضوع مستثنا نیست.

نویسنده کتاب‌های «فعالیت‌های رسانه‌ای در ورزش» و «روابط عمومی ورزشی» با تاکید بر ضرورت تعیین نظامی جامع برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در عرصه ورزش و تربیت بدنی، درباره احیای فعالیت‌های علمی و به ویژه تولید و انتشار کتاب در مراکزی نظیر کمیته ملی المپیک یا آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ایران اظهار کرد: باید با بهره‌برداری از تجربیات گذشته در این مراکز و همچنین با توجه به محدودیت‌های مالی آنان، برنامه‌های نوینی را برای احیای فعالیت‌های مرتبط باکتاب در آن‌ها اجرا کنیم.

تاریخ: 1392/9/19
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: