برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

اگر در تابستان به شنا مي رويد...

مدت ‌ها است که بچه‌ ها منتظر شروع فصل تابستان و آغاز تعطيلات هستند تا به تفريح و ورزش بپردازند. در ميان همه ي ورزش‌ ها و تفريحات نيز هميشه شنا کردن و رفتن به استخرها يکي از مهم ‌ترين اولويت ‌هاي آن ها است.

بچه‌ ها هميشه شنا کردن را دوست دارند و از آن لذت مي ‌برند و اين کار تفريحي مناسب براي آن ها است، زيرا شنا و آب ‌تني اگر درست انجام شود، ورزش و عامل موثر حفظ سلامت نيز خواهد بود. اما آيا هميشه در آب بودن و آب‌ تني کردن ايده مناسبي براي پُر کردن اوقات فراغت بچه‌ ها است؟ تذکر اين نکته باز هم لازم است که اين تفريح و ورزش خطراتي هم در پي دارد.

اما اين را هم بدانيم که اکثر بيماري‌ ها و حوادثي که در اين روزها اتفاق مي‌ افتد با آگاهي و دانش والدين قابل پيشگيري است.

عفونت گوش

عفونت گوش يکي از مشکلات شايع پس از شنا کردن است. اما رعايت نکاتي ساده مي ‌تواند اين مشکل را حل کند. براي محافظت از گوش شناگران کوچک، آن ها را تشويق کنيد تا هنگام شنا از گوش گيرهاي مناسب استفاده کنند.

همچنين پس از شنا کردن، گوش بچه‌ ها را با يک حوله تميز يا سشوار، کاملا خشک کنيد.

در ضمن هيچ وقت به کودک اجازه ندهيد در آب ‌هاي آلوده شنا کند.

قرمزي چشم‌ ها

چشم ‌هاي قرمز و متورم پس از ساعات طولاني شنا کردن در استخر مي ‌تواند نشان‌ دهنده حساسيت به کلر موجود در آب باشد. حوضچه‌ ها و درياچه ‌ها نيز ممکن است باکتري هايي داشته باشند که مي‌ تواند قرنيه را ملتهب کند. پس بهتر است براي پيشگيري از قرمز شدن يا پُف کردن چشم‌ ها، از کودکان بخواهيم که از عينک مخصوص شنا استفاده کنند.

بلعيدن آب استخر

فرزند شما ناخودآگاه هنگام شنا، يک يا چند جرعه از آب استخر را خواهد نوشيد، به طور خاص وقتي که به تازگي در حال يادگيري شنا است.

بلعيدن مقدار کمي از آب استخر جاي نگراني ندارد اما اگر بيش از حد از آب استخر بخورد، مي ‌تواند کودک را بيمار کند.

خطر غرق شدن

خوب است دقت کنيم که کودکان در تمام مواقعي که داخل يا حتي اطراف آب هستند، بايد تحت نظر فردي مجرب باشند. علاوه بر نظارت کودکان، بايد به آن ها شنا کردن را نيز آموزش داد و از بلد شدن شنا توسط آن ها مطمئن شد. راه ديگر، استفاده از ابزار شناورسازي مانند جليقه نجات است. در صورت استفاده از اين ابزار، بايد مطمئن باشيد که جليقه نجات از نظر وزن و قد براي کودک مناسب است.

باز هم تاکيد مي ‌کنيم که کودکان بايد هر زماني که نزديک آب هستند، اين لباس ‌ها را بپوشند و براي حفظ سلامت کودکان به آن ها بياموزيد که از شوخي و بازي در آب و اطراف استخر خودداري کنند.

در ضمن براي حفظ بهداشت و جلوگيري از بروز بيماري‌ ها، دوش گرفتن قبل و بعد از شنا کردن نيز نبايد فراموش شود.

همچنين اهميت استفاده از لوازم شخصي(حوله، کلاه و...) را به آن ها يادآوري کنيد، تا مشکلات بهداشتي به حداقل برسد.

هشدار درباره استفاده از استخرها

کارشناس مسوول بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به اهميت رعايت بهداشت در فصل تابستان گفت: با آغاز فصل تابستان و گرايش بيشتر شهروندان به استفاده از استخرها و تفريحگاه‌ هاي آبي، رعايت نکردن نکات بهداشتي باعث شيوع بيماري ‌هاي واگيردار و همچنين بيماري‌ هاي پوستي و تنفسي مي‌ شود.

محسن فرهادي افزود: استفاده از مراکز معتبر و تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان تربيت بدني امري ضروري و حائز اهميت است همچنين قرار گرفتن سرويس ‌هاي بهداشتي قبل از دوش و حوضچه پاشويه از نکات قابل توجه در بناي فيزيکي استخرها است و از انتقال ميکروب ‌ها و آلودگي‌ ها به آب استخر جلوگيري مي ‌کند.

وي يادآور شد: افراد هنگام مراجعه حتما از وسايل شخصي مانند حوله، مايو، دمپايي و کلاه شنا استفاده کنند و از استفاده به صورت مشترک يا اجاره‌ اي به طور جدي خودداري ورزند.

وي افزود: براي پيشگيري از انتقال ميکروب ‌ها، ويروس‌ ها و قارچ‌ ها بايد بهداشت فردي و اجتماعي را رعايت کرده و اگر فردي مبتلا به بيماري‌ هاي پوستي، قارچي، عفوني و قابل سرايت است، از مراجعه به استخر خودداري کند.

فرهادي گفت: دماي استخرها يکي ديگر از موارد مهم و قابل توجه است که بالا بودن آن(بيش از 30 درجه سانتي ‌گراد) در برخي افراد موجب وقفه تنفسي مي‌ شود. وي اظهار کرد: صافي و شفافيت آب استخر بايد به حدي باشد که يک صفحه سياه و سفيد در عميق ‌ترين نقطه استخر به راحتي ديده شود.

به گفته وي، شهروندان مي ‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به معاونت بهداشتي دانشگاه‌ هاي علوم پزشکي محل زندگي خود اطلاع دهند.

نيلوفر اسعدي ‌بيگي - جام جم
 

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

براي خريد وسايل ورزشي از فروشگاه اينترنتي، اينجا کليک کنيد.

 

*مطالب مرتبط:

افزايش تعادل بدني کودکان با شنا

شنا؛ ورزشي مفيد و پُرطرفدار

تغذيه مناسب براي ورزش شنا (1) و (2) و (3)

تناسب اندام با شنا

در محوطه استخرها پابرهنه راه نرويد

اصول تغذيه در کودکان ورزشکار

آموزش شنا

حفاظت از پوست و مو در شنا

مشكلات پوستي ناشي از ورزش(1) و (2)

مشكلات پوستي در شناگران

فوايد ورزش براي کودک چاق

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

تاریخ: 1389/3/29
کلمات کلیدی: ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: