برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

کتابی که شما را به قلب نبردها می‌برد

کتاب «قهرمانان میدان لندن» با عنوان فرعی «همراه با کاروان رئیسعلی دلواری در باز‌های المپیک 2012 لندن» از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر شده است. این کتاب را نگین حسینی، روزنامه‌نگار حوزه‌های ورزشی و اجتماعی کشورمان به رشته تحریردرآورده است. ویژگی اصلی این کتاب را می‌توان در سیاق نگارشی نویسنده آن جست‌وجو کرد، جایی که مخاطب با حال و هوای ناشی از قلم‌زدن نویسنده، خودش را در قلب پیکارهای پارالمپیک می‌یابد.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مطالب خواندنی و جذاب این کتاب در سه فصل مجزا دسته‌بندی شده‌اند اما مولف پیش از این‌که به سراغ فصل‌های مختلف کتاب برود، ابتدا در یک پیشگفتار، مطالبی را درباره شخصیت و عملکرد شهید رئیسعلی دلواری نوشته است، مجاهد شهیدی که کاروان جانبازان و معلولین کشورمان تحت نام او در بازی‌های المپیک لندن در سال 2012 شرکت کرد.

در این پیشگفتار نوشته شده است که رئیسعلی فرند رییس محمد که سال 1261 در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمده بود، چگونه در شور و حال جوانی یعنی وقتی که حدود 25 سال داشت، مقابل نیروهای متجاوز انگلیسی به زادگاهش «دلوار» در جریان جنگ اول جهانی رشادت به خرج داد و شکست سنگینی را بر آنان وارد کرد.

وقتی مطالعه این پیشگفتار موجز به پایان می‌رسد، گویی شما هم برای همراه شدن با دلاورمردان کاروان ورزشکاران جانباز و معلول آماده می‌شوید.

دکتر حسینی، مولف کتاب که از روزنامه‌نگاران با سابقه حوزه اجتماعی هم به شمار می‌آیدT هر فصل و بخش از کتاب را با چند بیت از شاعران بلند آوازه ایران‌زمین شروع می‌کند.

فصل نخست کتاب با عنوان «مراسم آغازین» شش بیت از یک غزل لسان‌الغیب حافظ شیرازی را شامل می‌شود؛«معاشران گره از زلف یار باز کنید/شبی خوش است، بدین قصه‌اش دراز کنید...»

از جمله ویژگی‌های این اثر مکتوب ورزشی، نثر روان و توصیفی است که نگارنده از آن بهره برده است و تصویرسازی‌های موجود در متن کتاب به گونه‌ای است که مخاطب خودش را در محل برگزاری مسابقات یا در جریان لحظه به لحظه آماده شدن ورزشکاران ایرانی می‌بیند.

به عنوان مثال، در بخشی از پاراگراف آغازین فصل نخست این گونه نوشته شده است:« استادیوم بزرگ المپیک لندن در چهارشنبه شب هشتم شهریور 1391 غرق در نور است. آتش‌بازی‌های مرسوم برای بیشتر مردم جهانی که "غرب" نام گرفته است، معنا و خاطره‌ای بیش از شادی و خوشی تداعی نمی‌کند اما برای مردمانی از شرق، خاورمیانه و جغرافیاهای گره‌خورده با جنگ، آتش‌بازی‌ها در عین شورانگیزی، یاد شب‌هایی را زنده می‌کند که آسمان از نور منورها روشن بود یا وقتی که سایه سیاه هواپیماهای دشمن روی زندگی شهروندان بیگناه می‌افتاد و صدای ممتد ضدهوایی‌ها، در انفجار مهیب بمب‌ها گم می‌شد...»

دکتر حسینی در ادامه این‌گونه می‌نویسد:«به پاهایتان نگاه کنید؛ به آسمان و ستاره‌ها چشم بدوزید! صدای دیجیتالی استیون هاوکینگ به دل می‌نشیند."سعی کنید برای هرآنچه می‌بینید، معنایی پیدا کنید. کنجکاو باشید." او که 9 ماه وقت گذاشته تا متن سخنرانی خود را برای مراسم آغازین پارالمپیک آماده کند، جملات شورانگیزش را به کمک رایانه بیان می‌کند و به مراسمی ورزشی که روشنگری نام دارد، جنبه‌ای علمی می‌بخشد.»

مولف سعی می‌کند در سراسر متن کتاب، حتی وقتی با اعضای کاروان ایران گفت‌وگوی رو در رو انجام می‌دهد، این سیاق را در نگارش حفظ کند و البته این از نقاط قوت این کتاب به شمار می‌‌‌آید.

فصل دوم کتاب با عنوان «همراه با ورزشکاران» به معرفی ورزشکاران تیم‌های تیر و کمان، جودو، تیراندازی، دو و میدانی، تنیس روی میز، شنا، وزنه‌برداری، فوتبال پنج نفره(ورزشکاران نابینا و کم‌بینا)، دوچرخه‌سواری، فوتبال هفت نفره(سی.پی)، تنیس با ویلچر، گلبال و والیبال می‌پردازد. البته این معرفی به بیان مشخصات فردی یک ورزشکار محدود نمی شود، بلکه دو یا سه صفحه مربوط به هر ورزشکار دربرگیرنده مشخصات فردی، سابقه ورزشی و پس از آن نتیجه گفت‌وگوی صمیمانه مولف با هر ورزشکار است. این گفت‌وگوها گاهی آنقدر جذابند، که ناخودآگاه به یک مینی‌مال واقع‌گرا تبدیل می‌شوند. البته بخش مربوط به ورزشکاران هر تیم نیز به طور جداگانه با متنی دلنشین از مولف همراه با شعری زیبا از یک شاعر نامدار کشورمان آغاز می‌شود.

به عنوان مثال درباره حسین رجب‌پور، کاپیتان تیم فوتبال پنج نفره ایران این‌گونه نوشته شده است:«صورت عزیزانم را؛ چهره دوستانم جواد، کاظم، محمود، محمد را؛ بازی‌ها و شیطنت‌های‌مان را وقتی زنگ خانه‌ها را می‌زدیم و فرار می‌کردیم... همه را به یاد دارم. در یکی از روزهای هشت سالگی‌ام که با سه نفر از دوستانم در کوچه‌های خاکی خرمشهر بازی می‌کردیم، ناگهان پای یکی از بچه‌ها روی مین رفت؛ انفجاری بزرگ و... دیگر چیزی نفهمیدم. به هوش که آمدم، جایی را نمی‌دیدم. سراغ دوستانم را گرفتم. همه رفته بودند...حتی بعد از آن حادثه و از دست دادن چشم‌هایم، فوتبال را با دوستانم ادامه دادم که مرا با مهربانی به بازی‌شان راه می‌دادند....»

فصل سوم کتاب «12 نامه از لندن» نام دارد. این 12نامه با الهام گرفتن از مجموعه گفته‌ها، ناگفته‌ها، احساسات، بیان شده و نشده همه ورزشکاران حاضر در المپیک 2012 لندن از زبان مدال‌آوران طلایی پارالمپیک نوشته شده است. البته محتوای نامه مجید کهتری، سرپرست تیم تیر و کمان، دقیقا بر اساس گفت‌وگوی نویسنده کتاب با او تنظیم شده و بقیه نامه‌ها نقل قول مستقیم ورزشکاران نیست.

بخش ضمیمه‌های این کتب نیز مطالب ارزشمندی را از نظر تاریخی و جدول تطبیقی مدال‌های ایرانیان در این بازی‌های ارایه می‌کند.

این کتاب با آلبومی زیبا از تصاویر ورزشکاران ایرانی در جریان رقابت‌هایشان یا هنگام کسب مدال و بالا رفتن پرچم پرافتخار ایران اسلامی به پایان می‌رسد.

درباره دکتر نگین حسینی، نویسنده این کتاب هم باید گفت که وی فعالیت در حوزه معلولیت را از نخستین سال‌های روزنامه‌نگاری در آغاز دهه 1370 شروع کرد. حضور در سه پارالمپیک آتن 2004، پکن 2008 و لندن 2012 به عنوان نویسنده و خبرنگار و همچنین گفت‌وگوی مستقیم با ورزشکاران پارالمپیکی ایران، نقطه اوج فعالیت‌های رسانه‌ای او در حوزه پارالمپیک و ورزش‌های افراد معلول و جانباز به حساب می‌آید. حاصل کار نگین حسینی و گزارش‌هایش از سه پارالمپیک گذشته، علاوه بر انعکاس در رسانه‌های خبری، در دو کتاب «در آسمانی دیگر؛ مجمعه خاطرات پارالمپیک آتن 2004» و «قهرمانان لندن 2012» منتشر شده‌اند.

چاپ نخست کتاب کتاب «قهرمانان میدان لندن» با عنوان فرعی «همراه با کاروان رئیسعلی دلواری در باز‌های المپیک 2012 لندن» اثر دکتر نگین حسین با شمارگان 2000 نسخه و به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر شده است.
تاریخ: 1392/10/11
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: