برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

ورزشی‌نویسان به کمک بیماران سندروم داون می‌آیند

سه تن از نویسندگان حوزه تربیت بدنی و ورزش کتاب «توانبخشی ویژه بیماران سندروم داون با رویکرد فعالیت‌های حرکتی» را تالیف کرده‌اند. این اثر مکتوب به مخاطبانش آموزش می‌دهد که چگونه با استفاده از حرکت‌درمانی به بهبودی کودکان مبتلا به سندروم کمک کنند.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر محمود شیخ، دکتر محمد دادخواه، دکتر علی کاشی با همکاری یکدیگر این اثر مکتوب را نوشته‌اند، کتابی که اکنون از سوی انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی زیر چاپ قرار دارد. 

دکتر شیخ، یکی از مولفان این کتاب، درباره محتوای کتاب «توانبخشی ویژه بیماران سندروم داون با رویکرد فعالیت‌های حرکتی» به ایبنا گفت: مدتی بود که ما به بررسی این موضوع مشغول بودیم که چگونه می‌توانیم با استفاده از علم رشد و تکامل به چنین بیمارانی یاری برسانیم و برای آحاد جامعه اثربخش باشیم.

وی افزود: در جریان بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که طی سال‌های اخیر ناراحتی‌ها و بیماری‌های حرکتی در بین بچه‌های ایرانی زیاد شده است، به ویژه کودکان مبتلا به سندروم داون. بنابراین ما هم به دنبال راهی گشتیم تا به طور غیرمستقیم از علم تربیت بدنی برای خدمت به جامعه استفاده کنم. در این راستا، ابتدا بیماری‌های حوزه رشد حرکتی را شناسایی کردیم و طی چند سال اخیر تحقیقات‌مان را به سمتی هدایت کردیم تا بتوانیم از طریق حرکت، برخی از بیماری‌هایی از جمله بیماری سندروم داون را که منشاء حرکتی دارند، برطرف کنیم.

نویسنده کتاب «رشد، نمو و تغذیه» گفت: یکی از دانشجویان را مامور کردیم که روی بیماری‌های حرکتی کار کند و خودم نیز به عنوان استاد راهنما در کنار او بودم. قرار این شد تا دارودرمانی و گفتاردرمانی را کنار بگذاریم و فقط به حرکت‌درمانی بپردازیم. یکی از نتایج چنین پژوهشی به تالیف کتاب «توانبخشی ویژه بیماران سندروم داون با رویکرد فعالیت‌های حرکتی» منجر شد.

دکتر شیخ افزود: این کتاب شامل حرکت‌درمانی ویژه کودکان مبتلا به سندروم داون است. ما این تحقیق را در موسسه خیریه ریحانه که یک هزار کودک مبتلا به سندروم داون دارد، انجام دادیم که نتایج این درمان‌ها هم در این کتاب آورده شده است.

دانشیار دانشگاه تهران گفت: کتاب «توانبخشی ویژه بیماران سندورم داون با رویکرد فعالیت‌های حرکتی» اثری است که فکر می‌کنم به درد همه خانواده‌ها بخورد، هم آنانی که کودک مبتلا به سندروم داون دارند و هم سایر خانواده‌ها چون باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند چنین بیماری را تشخیص بدهند. در واقع، مخاطب این کتاب تمامی خانواده‌هایند. شاید یک بیمار مبتلا به سندروم داون از مشکل خودش اطلاع نداشته باشد اما فردی که چنین کتابی را خوانده است، می‌تواند نشانه‌های این بیماری را تشخیص دهد و او را راهنمایی کند. قلم نگارشی این کتاب هم بسیار روان و برای همگان قابل فهم است.
تاریخ: 1392/10/16
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: