برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

دکتر شیخ: «کتاب ورزشی فجر» را راه‌اندازی کنیم

پیشنهاد «ایبنا» برای برگزاری جایزه تخصصی کتاب‌های ورزشی از نگاه دکتر محمود شیخ، نویسنده و مترجم حوزه تربیت بدنی، پیشنهاد بسیار خوبی است و او می‌گوید: «بهتر است مانند جشنواره فیلم فجر، جایزه کتاب ورزشی فجر را راه‌اندازی کنیم.» به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با توجه به پتانسیل بالای حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی، برگزاری جشنواره تخصصی کتاب‌های ورزشی به عنوان یک ضرورت احساس می‌شود. شاید اگر آثار منتشر شده در این جشنواره شرکت داده و داوری شوند، مکتوبات و مقالات ورزشی از نظر محتوا و بدیع بودن مورد بررسی قرار بگیرند و برگزیدگان آن‌ها معرفی شوند و آنگاه این آثار برتر امتیاز بگیرند، در دانشگاه‌ها تدریس و حتی به زبان‌های خارجی هم ترجمه شوند.

اگرچه دکتر شیخ معتقد است این کار به نوعی در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود اما به برگزاری جشنواره‌ای تخصصی برای کتاب‌های ورزشی هم اعتقاد دارد و می‌گوید:«پیشنهاد ایبنا، پیشنهاد خوبی است اما شاید تعداد کتاب‌های حوزه تربیت بدنی و ورزش که در یک سال منتشر می‌شوند، برای ارایه در یک جشنواره تخصصی کم باشد. بنابراین اگر هم قرار باشد چنین جشنواره‌ای برگزار شود، شاید بهتر باشد به صورت دوسالانه شاهد برپایی آن باشیم.»

این مولف و مترجم حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی معتقد است که اکنون چنین جشنواره‌ای در برخی از کتاب‌های تخصصی مانند جامعه‌شناسی یا روانشناسی هم برگزار نمی‌شود چون تعداد کتاب‌های منتشر این حوزه‌ها در یک سال زیاد نیست.

دکتر شیخ می گوید:«البته برگزاری چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود که به قول معروف "رو بازی بکنیم" به این معنا که کسی کتابش را به داوری می‌سپارد که به اثرش اعتماد لازم را داشته باشد.»

این صحبت دکتر شیخ اشاره به برخی آثار مکتوب ورزش دارد که به علت وجود نداشتن نظارت علمی و کیفی بر چاپ آنان، منتشر می‌شوند و به آثار فاخر این حوزه ضربه می‌زنند.

این دانشیار دانشگاه تهران پیشنهاد جالبی هم ارایه می‌دهد و می‌گوید:«اکنون در جشنواره فیلم فجر همه کارگردان‌ها فیلم‌هایشان را شرکت نمی‌دهند چون فیلم‌ها قضاوت می‌شوند و مردم هم آن‌ها را می‌بینند. من فکر می‌کنم که برگزاری جشنواره فیلم فجر، الگوی خوبی برای برگزاری جشنواره کتاب فجر است. اگر این‌گونه به جشنواره تخصصی کتاب‌های ورزشی نگاه شود، پیشنهاد بسیار خوبی است. آنگاه منِ نویسنده یا مترجم هم اثرم را روی میز داوری قرار می‌دهم تا هر کسی که خواست، آن را داوری کند چون به کتابم مطمئنم. آنگاه من با خودم حساب می‌کنم که آیا اساسا می‌توانم کتابم را به داوری بگذارم یا این که خجالت می‌کشم؟! بنابراین، به یقین برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار جالب خواهد بود.»
تاریخ: 1392/11/3
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: