برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

شک نکنید، کاملا «دکتر صدری» می‌نویسم

نویسنده و مترجم کتاب‌های رشته ورزشی فوتبال آرام آرام نگارش کتاب یکصد بازیکن برتر تاریخ فوتبال ایران را پیش می‌برد. این کتاب به اصطلاح کاملا «دکتری صدری» خواهد بود!به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دکتر حمیدرضا صدر اگرچه دانش‌آموخته کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران و مقطع دکتری از دانشگاه لیدز بریتانیا است، اما به دلیل حضور پررنگ در عرصه ورزش، بیشتر به عنوان یک چهره ورزشی در کشورمان شناخته می‌شود.

«پسری روی سکوها؛ وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی»،«روزی روزگاری فوتبال»،«یونایتد نفرین‌شده» و «نیمکت داغ» کتاب‌هایی هستند که دکتر صدر در حوزه رشته ورزشی فوتبال تالیف و ترجمه کرده است. البته در کارنامه کتابی وی، اثری با نام «درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران» هم دیده می‌شود. دکتر صدر اکنون سرگرم نگارش کتاب «تو در قاهره خواهی مرد» است، رمانی تاریخ‌محور که به زندگی محمدرضا شاه پهلوی اختصاص دارد. وقایع این رمان از نوروز سال 1344 آغاز می‌شود و تا یک سال بعد ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس سرشناس برنامه‌های ورزشی و به ویژه فوتبالی تلویزیون مدتی است که نگارش کتابی را با موضوع یکصد بازیکن برتر تاریخ فوتبال ایران شروع کرده است، اما گویا این روزها خیلی جدی به نگارش این اثر ورزشی نمی‌پردازد.

وی چندی پیش به خبرنگار ورزشی «ایبنا» گفته بود که تالیف و ترجمه و در مجموع، کار کتاب پیامد مثبتی برای او ندارد و مردم هم زیاد از کتاب استقبال نمی‌کند.

دکتر صدر اما این‌بار با دلگرمی بیشتری درباره تالیف کتاب جدیدش سخن می‌گوید:«من هرگز نگفتم که کار کتابی انجام نمی‌دهم. اکنون نیز نگارش کتاب یکصد بازیکن برتر تاریخ فوتبال را در دست دارم.»

رمان «تو در قاهره خواهی مرد» اکنون برای دریافت مجوز چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. صدر با اشاره به این موضوع می‌گوید:«فکر می‌کنم نگارش کتاب جدید فوتبالی‌ام را نیز در خوشبینانه‌ترین وضعیت، تا اواسط سال آینده را به پایان برسانم.»

دکتر صدر تاکنون آثار مکتوبش را برای انتشار به دست ناشران ورزشی نسپرده است و این بار هم قصد دارد کتاب جدیدش را برای چاپ به دست نشر چشمه بدهد.

خودش درباره افرادی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته است، می‌گوید:«تقریبا همه نامداران و بزرگان فوتبال ایران را مدنظر قرار داده‌ام. در این میان، چهره‌هایی هم وجود دارند که برای نسل جدید آشنایند، مانند علی دایی، مرحوم ناصر حجازی، علی پروین و بسیاری از بازیکنان جدید و قدیم فوتبال ایران.»

صدر هنگام تالیف آثارش یک نثر ویژه را به کار می‌برد، نثری که «دیوید پیس» نویسنده کتاب «یونایتد نفرین‌شده» از آن استفاده می‌کند و فضای داستان را در اغلب متن کتاب با استفاده از جمله‌های کوتاه و بریده بریده به تصویر می‌کشد. صدر نیز با استفاده از این نوع نگارش، کتاب «پسری روی سکوها؛ وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی» را نوشت. شاید درونگرایی دکتر صدر دلیلی باشد بر به‌کارگیری وی از این نوع روش نگارشی.

این نویسنده ورزشی در پاسخ به این سوال که «آیا در شیوه نوشتن کتاب یکصد بازیکن برتر فوتبال از این نوع قلم برای نگارش داستان زندگانی این مردان فوتبالی استفاده کرده‌اید؟» می‌گوید:«بله، دقیقا. می‌دانید، قرار نیست که من بیوگرافی یکصد فوتبالیست را بنویسم. اصلا من این کار را نخواهم کرد. قصد دارم جزییاتی را درباره این مردان بنویسم که خواندنی باشند.»

از او می‌پرسم:«پس کتاب به اصطلاح کاملا «دکتری صدری» خواهد بود، اینطور نیست؟» وی نیز پاسخ می‌دهد«مطمئن باشید. اگر غیر از این باشد که فایده ندارد. سعی می‌کنم در جریان نگارش مطالب کتاب، تصویرسازی هم بکنم.»

حالا باید منتظر ماند و دید که جدیدترین کتاب ورزشی دکتر حمیدرضا صدر چگونه اثری خواهد بود و آیا او شیوه و نثر کتاب تالیفی «پسری روی سکوها؛ وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی» و کتاب ترجمه‌شده «یونایتد نفرین شده» را ادامه خواهد داد یا این‌که سبک نگارشی کتاب «تو در قاهره خواهی مرد» بر این نویسنده عرصه فوتبال تاثیر خواهد گذاشت. /
تاریخ: 1392/11/19
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: