برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

قلب علم ورزشی اینجا می‌‌زند

کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکنون یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های موجود در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که گویا قلب علم ورزشی در این مکان می‌زند.نرگس صراف‌تهرانی، مسوول کتابخانه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با هدف اشاعه اطلاعات و ارایه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه تربیت بدنی و ورزش به پژوهشگران، استادان و دانشجویان این رشته تأسیس شده است و به این منظور، این کتابخانه به شناسایی، گردآوری و سازماندهی مدارک و منابع موجود در این حیطه می‌پردازد. 

این کارشناس ارشد کتابداری که دو سال است به عنوان مسوول کتابخانه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در این کتابخانه مشغول به کار است، با بیان این‌که مجموعه موجود در این کتابخانه شامل کتاب‌های تخصصی فارسی و انگلیسی، مجلات تخصصی، نرم‌افزارهای آموزشی و مواد سمعی- بصری است، افزود: برای ارایه خدمات مناسب به تمامی مراجعان در سراسر ایران و سیستماتیک کردن امکان جست‌وجو منابع مورد نیاز، نرم‌افزار کتابخانه سیمرغ خریداری و راه اندازی شده است. با توجه به این‌که از مهرماه سال 91 پژوهشگاه اقدام به جذب دانشجو در مقطع دکتری کرد و با هدف توسعه ارایه خدمات مطلوب به دانشجویان این مقطع و همچنین سایر مراجعان، «نرم افزار گردش امانات» خریداری شده است که منجر به کاهش مراجعات غیرضروری اعضا به کتابخانه شد. همچنین این امکان به کاربر داده می‌شود که به طور همزمان جست‌وجو را در چندین کتابخانه انجام دهد و در نهایت، این‌که امکان تمدید و رزرو منابع نیز برای اعضا فراهم شده است.

صراف‌تهرانی که پیش از فعالیت در پژوهشگاه، با بخش اطلاع‌رسانی کتابخانه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان همکاری می‌کرد، ادامه داد: در کنار این خدمات، نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز خریداری شده است. هدف از تهیه این نرم‌افزار، در دسترس قرار دادن کتاب‌های انگلیسی موجود در کتابخانه برای تمامی استفاده‌کنندگان در تمام کشور بوده است.

وی با بیان این‌که کتاب‌های انگلیسی این کتابخانه بسیار غنی است، اظهار کرد: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در سه مرحله انجام شد که به مناسبت‌های مختلف مثل هفته پژوهش، فازهای مختلف آن به بهره‌برداری رسید و از طریق وب‌سایت پژوهشگاه به اطلاع همگان نیز رسید. این نرم‌افزار امکان جست‌وجوی درون‌متنی را به استفاده‌کنندگان می‌دهد. اکنون بیست صفحه ابتدایی تمام کتاب‌های بارگذاری شده در این سامانه برای تمامی مراجعان قابل مطالعه است.

به گفته وی، علاوه بر کتاب‌های فارسی و انگلیسی، طرح‌های پژوهشی موجود در کتابخانه نیز از پرمخاطب ترین منابع محسوب می‌شوند. از این رو، پایگاهی به همین نام طراحی شد تا اطلاعات کتاب‌شناختی این منابع روی سامانه قرار بگیرد و قابل جست‌وجو باشد تا مراجعان در کنار جست‌وجوی منابع فارسی و انگلیسی، به این منابع نیز دسترسی داشته باشند.

صرافف‌تهرانی افزود: برای پایان‌نامه‌ها نیز پایگاهی با همان نام طراحی شد تا این منابع نیز قابل بازیابی باشند، دقیقاً به همان شکلی که درباره پایگاه طرح‌ها صورت گرفت. بنابراین وقتی مراجعه‌کننده‌ای موضوعی را در سامانه جست‌وجو می‌کند، به طور همزمان هم در تمام این پایگاه‌ها جست‌وجو انجام می‌پذیرد و در نتایج جست‌وجو، منابع موجود در هر پایگاه به تفکیک ارایه می‌شوند.

وی با بیان این‌که کتابخانه پژوهشگاه یک کتابخانه تخصصی است، گفت: این کتابخانه تنها به دانشجویان،‌ استادان، پژوهشگران و افرادی خدمات می‌دهد که در رشته تربیت بدنی تحصیل یا تحقیق می‌کنند و در واقع، ماهیت کتابخانه تخصصی این ‌گونه است. این افراد برای استفاده از کتابخانه باید کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشند. از آن‌جایی که منابع امانت داده نمی‌شوند، حق عضویت نیز گرفته نمی‌شود و استفاده از منابع برای این افراد رایگان است.

مسوول کتابخانه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اظهار کرد: روزهای کاری این کتابخانه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 است. تعداد کتاب‌های فارسی مجموعه چهار هزار و 600 نسخه و تعداد کتاب‌های انگلیسی موجود یک هزار و 900 نسخه است. حدود 200 طرح و 70 پایان‌نامه و 300 عدد سی‌دی و «دی وی دی» در کتابخانه داریم که به طور مداوم در حال به‌روز‌رسانی هستند.

وی در پایان اظهار کرد: بیشتر خریدهای سالانه را از طریق نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه کتب کاربردی انجام می‌دهیم. به غیر از این دو، چنان‌چه منبعی مورد نیاز اعضای هیات علمی پژوهشگاه یا دانشجویان و.. باشد نیز به صورت موردی خریداری می‌شود. درباره مجلات انگلیسی هم باید بگویم که با توجه به بودجه‌ای که هر سال برای کتابخانه در نظر گرفته می‌شود، مجلات انگلیسی را نیز خریداری می‌کنیم. اکنون مقالات خریداری شده در سال 2013 در حال بارگذاری در کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه و برای تمامی استفاده‌کنندگان قابل استفاده هستند. این روند برای مجلات 2014 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
تاریخ: 1392/12/10
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: