برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مرشد سفيدي: آذربايجاني ها پهلواني و دلاورانه ورزش مي كنند

اصغر سفيدي؛ «عسگر معلم» مرشد خوش اخلاق و با صفاي زورخانه ي تبريز است كه از سال هاي اول تاسيس فدراسيون بين المللي همكاري دلسوزانه اي با IZSF داشته است.  نتيجه زحمات وي با قهرماني هاي پياپي تيم ملي زورخانه جمهوري آذربايجان در مسابقات مختلف جهاني و بين المللي، به ثمر رسيده است.
اين مرشد خوش الحان تبريزي علاوه بر تيم جمهوري آذربايجان، تيم هاي گرجستان و تركيه را نيز آماده كرده است. با اصغر سفيدي در حاشيه اي نخستين دوره مسابقات زورخانه قهرماني جوانان زير 21 سال اروپا به گفتگو نشستيم.

-    برايمان از سابقه زورخانه در همسايه شمالي ايران بگوييد.
سابقه ورزش زورخانه در جمهوري آذربايجان به قرن هاي قبل باز مي گردد و ما داستان هايي از زبان اجدادمان درباره ورزش هاي زورخانه اي در اين خطه شنيده ايم و به خاطر داريم. خود آذربايجاني ها نيز خاطرات فراواني از زورخانه در تاريخ معاصرشان به ياد دارند و در محافل دوستانه آن ها را نقل مي كنند.

-    حيات مجدد زورخانه در جمهوري آذربايجان از كي آغاز شد؟
بعد از فروپاشي شوروي و در دهه 1370 همراه با تيم زورخانه تبريز بارها با اين كشور سفر كرديم و ورزش را به نمايش گذاشتيم اما حيات مجدد اين ورزش در جمهوري آذربايجان به سال 2005 ميلادي بازمي گردد كه در آن سال ها با حمايت فدراسيون بين المللي، مرشد، مربي و تجهيزات ورزش ارسال و يك تيم زورخانه اي تربيت شد كه توانست در اولين جشنواره بين المللي ورزش هاي زورخانه اي شهرهاي جهان كه در مشهد برگزار شد، مقام كسب كند. هم اكنون ورزش زورخانه در جمهوري آذربايجان در سه رده سني دنبال مي شود و تقريبا در هر رده 25 ورزشكار آماده و حرفه اي تربيت شده است. تيم جوانان و بزرگسالان زورخانه جمهوري آذربايجان از ميان دانشجويان تربيت بدني انتخاب مي شوند. پروفسور خانلر كه ريييس فدراسيون است، تلاش هاي خوبي در جهت گسترش ورزش داشته است. وي توانسته است درس زورخانه را به عنوان واحد درسي دانشجويان تربيت بدني قرار دهد.
علاوه بر اقبال مردمي به ورزش هاي زورخانه اي در جمهوري آذربايجان، مسئولين اين كشور نيز از ورزش حمايت مي كنند و در اكثر برنامه هاي رسمي و افتتاحيه از تيم زورخانه دعوت مي كنند. اين ورزش در جشنواره سالانه ورزش هاي بومي، سهم و جايگاه مهمي دارد.

-    نتيجه تلاش هاي شما در آموزش تيم زورخانه آذربايجان را ديده ايم. براي تربيت مرشد چه كرده ايد؟
از يك سال گذشته اقدام به تربيت 2 مرشد كرده ام و علاوه بر آموزش ضرب، اشعار تركي و ادبيات زورخانه اي را با گويش آذري به آنها آموخته ام: محمدامين نقي زاده كه به حج رفته است و الوين اكبراف. در هر مدت كه به باكو مي روم در دوره هاي 5 تا 10 روزه آموزش بچه ها را پي مي گيرم.

-    بعد از آذربايجان با چه كشورهايي كار كرده ايد.  

گرجستان را آموزش داده ام و به تازگي با تيم تركيه نيز همكاري مي كنم. بر اساس مذاكرات صورت گرفته از سوي IZSF و فدراسيون هاي ملي اين كشورها، مقرر شده است يك دوره كلاس و اردوي مشترك در تركيه برگزار كنيم.

-    ويژگي ورزش آذربايجاني ها چيست؟
آذربايجاني ها، پهلواني ورزش مي كنند و نمايش دلاورانه اي دارند. من سعي كرده ام ميانداراني تربيت كنم كه شش دانگ باشند يعني هم ميل گيري كند، هم كباده بزند، هم ميل بازي كند و هم كشتي بگيرد. الان در همين تيم جوانان، اسماعييل حبيب اف را ببنيد چگونه ورزش مي كند، چگونه قرآن مي خواند، همه ي تيم ها و برگزار كنندگان او را به خوش اخلاقي مي شناسند. ما بايد تلاش كنيم همه ي ورزشكاران اين گونه تربيت شوند.

-    سطح نخستين دوره مسابقات زورخانه جوانان اروپا را چگونه ديديد؟
حركت جهاني اين ورزش، تازه آغاز شده است با اين حال اين مسابقات نشان داد كه كشورها، زورخانه را جدي گرفته اند. رقابتي كه بين آذربايجان و ليتواني وجود داشت، قابل توجه بود.  به نظر من سطح رقابت ها، بالا بود. از سوي ديگر  ميانگين سني شركت كنندگان كه 16 سال است مشخص مي كند اين ورزش براي نوجوانان نيز جذابيت دارد.
تاریخ: 1389/9/14
کلمات کلیدی: ، ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: