برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

سپیده توکلی: مدال‌آوری کافی نیست باید حمایت کنیم/ حضور مربی خارجی در دوومیدانی خوب است

مربی دوومیدانی در مورد بکارگیری مربی خارجی در دوومیدانی ایران گفت: باید نیروهای توانمند داخلی خودمان را به کار بگیریم و مربیان باید به کلاس ...

به گزارش ایسنا، تیم ملی نوجوانان ایران با ۲۵ ورزشکار شامل ۱۰ دختر و ۱۵ پسر از ۲۱ تا ۲۴ مهر در قهرمانی آسیا شرکت کرد که دستاورد آن کسب ۱۳ مدال (۴ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز) و مقام چهارم تیمی بود.

سپیده توکلی، مربی و قهرمان سابق دوومیدانی که به همراه با تیم نوجوانان به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد، در مورد نتایج تیم اعزامی به ایسنا گفت: خدا را شکر بچه ها عملکرد خیلی خوبی داشتند. مخصوصا در بخش زنان که از ۱۰ ورزشکار ۶ نفر مدال گرفتند و پنج رکورد ملی را هم شکستند.

او در مورد اینکه این نوجوانان می توانند پشتوانه تیم بزرگسالان باشند، گفت: فقط مدال آوری و حمایت خانواده آنها ملاک و کافی نیست. باید از همین الان برای این ورزشکاران برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم. آنها را از نظر مالی، مربی و امکانات حمایت کنیم و به سمت مدال آوری در رده های سنی جوانان و بزرگسالان هدایت کنیم، چون ورزشکارانی که ما به قهرمانی آسیا بردیم از نظر فیزیکی، نسل با استعدادی هستند، بیشترشان دخترانی هستند که قد بلند و استایل مناسب ماده تخصصی خود را دارند. نتایج هم نشان داد که اگر حمایت شوند می توانند جایگزین خوبی برای نسل گذشته باشند.

توکلی در مورد اینکه دوومیدانی ایران نیازمند مربی خارجی است یا می تواند با مربیان داخلی هم پیشرفت کند، بیان کرد: در برخی از ماده های دوومیدانی زنان مثل پرتاب ها مربی نداریم و زنان هم در این ماده ها مربیگری نمی کنند. باید از ورزشکاران و قهرمانانی که مثل ما ورزش قهرمانی را کنار گذاشته اند و الان مربیگری می کنند، استفاده کنیم و نیروهای توانمند داخلی خودمان را به کار بگیریم یا اینکه از مربی خارجی استفاده کنیم.

او در ادامه افزود: خوشبختانه الان مربیان خوبی به دوومیدانی اضافه شده اند. کسانی که هم نسل ما بودند و زمانی اردو و مربی خارجی داشتند، اکنون مربیگری می کنند و شاگردانشان هم نتایج خوبی گرفتند اما باز هم نیاز داریم که مربیان به کلاس های مربیگری بروند و دانش خود را افزایش بدهند. اگر مربی خارجی هم داشته باشیم خیلی خوب است.

توکلی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک مربی امکان شرکت در کلاس های مربیگری را دارید و حمایت شده اید، گفت: تا الان نه اما خودم درخواست داده ام و پیگیرم که این اتفاق برایم بیفتد. تا دو سال پیش ورزش می کردم و تازه از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده ام. اولین تجربه ام بود که به عنوان مربی اعزام شدم. شاگرد پرورش دادم که توانست مدال آوری کند و برای خودم خیلی شیرین بود. خیلی دوست دارم دانشم را افزایش بدهم و ورزشکاران جوان تر در سطح آسیایی رقابت کنند و مدال داشته باشند. خودم هم پیگیر این موضوع هستم که در کلاس های بین المللی شرکت کنم. درخواستش را به فدراسیون و وزارت ورزش داده ام.

او در مورد مدال تاریخی نازنین فاطمه عیدیان که اولین طلای دوومیدانی زنان ایران در قهرمانی آسیا را به دست آورد، گفت: همسرم ایمان مربی اصلی نازنین است که برنامه هایش را تنظیم می کند اما کمی از نظر تکنیک و حمایت روحی در مسابقات زیر نظر خودم است. برای همین خیلی در مسابقات به من وابسته بود. خوشبختانه با تیم اعزام شدم و نتیجه ای را گرفت که از قبل انتظار داشتیم. مطمئن بودم طلا می گیرد.

قهرمان سابق دوومیدانی در مورد کادر اعزامی به مسابقات هم گفت: ما همه در تیم شاگرد داشتیم، وارد کار شدیم و فدراسیون هم حمایت کرد. تیمی همدل داشتیم و همانگونه که روزی به عنوان ورزشکار با هم اعزام می شدیم و به هم کمک می کردیم، این بار هم دقیقا این اتفاق افتاد. همه تلاش کردیم تا بچه ها را حمایت کنیم. نتیجه اش را هم دیدیم. از طرفی خیلی با هم هماهنگ بودیم، مثلا در دوران قهرمانی من در رشته هفتگانه که مسابقاتش خیلی زود شروع می شد، فقط مربی ام با من می آمد اما در قهرمانی نوجوانان آسیا همه با ورزشکاران هفتگانه و دهگانه کار به ورزشگاه می رفتیم. بنابراین با تلاش و استعداد خودشان و کار تیمی خوبی که داشتیم، نتیجه خوبی هم گرفتیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
تاریخ: 1401/8/7
موضوع: ورزش زنان
کلمات کلیدی: ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: