برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
تمام دستاورد ایران از روز مه‌گرفته و سرد آزادی؛

بهای سنگین یک بازی تدارکاتی برای کارلوس کی‌روش

همانطور که کی روش در پایان مسابقه و در مصاحبه خود کوتاه بر آن تاکید کرد بدترین اتفاق در بازگشت او به ورزشگاه آزادی مصدومیت امید ابراهیمی بود. ...

به گزارش "ورزش سه"، پس از شیوع ویروس کرونا که ورزشگاه ها را در تمام دنیا خالی از تماشاگر کرد، انگار که به این وضعیت عادت کرده باشیم بار دیگر بدون انتظار از شلوغی و هیجان ِ همیشگی خیابان های منتهی به ورزشگاه آزادی در روزهایی که هواداران امکان حضور ندارند راهی این مکان تاریخی و نوستالژیک شدیم تا آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی در این استادیوم پیش از اعزام تیم ملی به جام جهانی قطر 2022 را مشاهده کنیم.
ورزشگاه آزادی را مه سردی فرا گرفته بود که تشعشعات نورهای بالای آن کمی اغراق آمیزتر از حالت عالی آن را جلوه می داد، ولی وقتی از تونل به چمن رسیدیم نکته خاصی جلب نظر نمی کرد. پس همه منتظر اعلام ترکیب اصلی تیم ملی شدیم و درنهایت کارلوس کی روش از لیست 11 نفره اش به شرح زیر رونمایی کرد: 


علیرضا بیرانوند – ابوالفضل جلالی، محمد حسین کنعانی زادگان، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضائیان، روزبه چشمی، امید نورافکن، میلاد سرلک، مهدی ترابی، وحید امیری و آریا برزگر.
این لیست و البته تعویض های کی روش نکات زیادی را در برداشت که در ادامه به آن ها می پردازیم: 
*اولین نکته حضور علیرضا بیرانوند در خط دروازه بود که نشان می دهد اگر اتفاق ویژه ای طی روزهای باقی مانده تا آغاز جام جهانی رقم نخورد، مطابق انتظارات این دروازه بان دومین حضور ثابت در مهم ترین رویداد فوتبالی جهان را تجربه خواهد کرد.

امید ابراهیمی و شجاع خلیل زاده برخلاف انتظارات کار را از روی نیمکتِ جوان تیم ملی فوتبال ایران آغاز کردند.

*استفاده از مرتضی پورعلی گنجی به عنوان زوج محمدحسین کنعانی زادگان یکی دیگر از نکات دیدار تدارکاتی برابر نیکاراگوئه بود. این تصمیم در حالی از سوی کی روش اتخاذ شد که مدافع میانی پرسپولیس از آخرین حضور در ترکیب تیم ملی خاطره خوشی نداشت و شجاع خلیل زاده که عملکرد خوبی مقابل اروگوئه داشت روی نیمکت نشسته بود. در واقع نشاندن خلیل زاده در کنار جوانان روی نیمکت تیم ملی در حالی که مجید حسینی هم حضور نداشت، ابهامات درباره این منطقه پراهمیت در زمین را بیشتر کرد. البته خلیل زاده در دقایق پایانی مسابقه وارد زمین شد و پورعلی گنجی هم به دلیل کمبود بازیکن، چند دقیقه ای بازی در پست هافبک میانی را پس از سال ها بار دیگر تجربه کرد.
*در پست دفاع راست رامین رضائیان از آخرین شانس خود بدون حضور صادق محرمی برای رسیدن به ترکیب اصلی استفاده و به طور کامل بازی کرد. با این حال مشخص است که او کار ساده ای برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی در سه دیدار جام جهانی در حضور صادق محرمی ندارد. 

لحظه ای که تک گل پیروزی بخش شاگردان کی روش روی اشتباه مدافعین نیکاراگوئه در سمت چپ خط دفاعی با پاس نورافکن و این ضربه تمام کننده مهدی ترابی ثبت شد تا این بازیکن شانس زیادی در جام جهانی برای حضور در ترکیب برای خود متصور باشد.

*استفاده از ابوالفضل جلالی در پست دفاع چپ یکی از تصمیمات قابل توجه کی روش بود که در غیاب بازیکنان اصلی او در این پست رقم خورد. دو دیدار دوستانه برابر اروگوئه و سنگال نشان داد مهره اصلی کی روش برای پست دفاع چپ احسان حاج صفی است و او به دنبال جانشینی مطمئن برای این بازیکن در این پست به آخرین جستجوهایش ادامه می دهد. میلاد محمدی یکی از علامت سوال های تیم ملی در این پست است و مشخص شد که نورافکن قرار نیست در این منطقه بازی کند.

کارلوس کی روش همانطور که در مصاحبه کوتاه خود پس از پایان مسابقه بر آن تاکید داشت از نتیجه رضایت نسبی داشت ولی به طور کلی عملکرد شاگردانش که هارمونی خاصی هم در آن دیده نمی شد رضایت او را جلب نکرد.

*شاید یکی از ویژه ترین تصمیمات کی روش در مصاف با نیکاراگوئه استفاده از روزبه چشمی در پست تک هافبک دفاعی تیم بود. سرمربی پرتغالی تیم ملی در جام جهانی بار دیگر تیمش را با آرایش 1-4-1-4 راهی میدان خواهد کرد و در این بین نقش تک هافبک دفاعی تیم در شکل گرفتن ریتم بازی برای ایران بسیار پراهمیت خواهد بود. این در شرایطی است که خیلی از کارشناسان معتقدند سعید عزت اللهی از فرم ایده آل خود دور است و مصدومیت امید ابراهیمی که به نظر می‎ رسید انتخاب اول کی روش در غیاب عزت اللهی باشد شرایط را پیچیده تر هم کرد. با این وصف می توان گفت که با بازگشت کی روش بخت به چشمی بار دیگر رو کرده و او دومین جام جهانی متوالی را تجربه خواهد کرد؛ حالا فقط باید دید با توجه به محدودیت های کی روش چقدر در جام جهانی قطر فرصت به چشمی داده می شود.
*در مصاف با نیکاراگوئه میلاد سرلک و امید نورافکن یک خط جلوتر از چشمی بازی کردند. این دو پست را می توان پرترافیک ترین پست های تیم ملی دانست. جایی که سامان قدوس، احمد نوراللهی، وحید امیری و حتی کریم انصاری فرد هم در آن تجربه بازی دارند. استفاده از نورافکن در پست هافبک میانی بار دیگر تصمیم قلعه نویی درباره نورافکن را تایید کرد و به نظر نمی رسد این بازیکن گزینه مدنظر کی روش برای پست دفاع چپ باشد، با این حال می توان گفت شانس حضور او در جام جهانی کم نخواهد بود. 


*از سوی دیگر میلاد سرلک که با اسکوچیچ به تیم ملی رسید در دوران کی روش هم شانس حضور به او داده شده و حالا مصدومیت امید ابراهیمی اگر به حدی باشد که جام جهانی را از او بگیرد هافبک این روزهای پرسپولیس می تواند امیدوارتر به حضور در قطر نگاه کند.
*وینگرهای چپ و راست تیم ملی در مصاف با نیکاراگوئه وحید امیری و مهدی ترابی بودند. دو بازیکنی که اگر قلی زاده و جهانبخش در دسترس کی روش باشند بیشتر شانس حضور در پست وینگر چپ نصیب شان می شود که البته انتخاب اول در این پست هم مهدی طارمی خواهد بود. 
*آریا برزگر در غیاب نفراتی نظیر کریم انصاری فرد، سردار آزمون و مهدی طارمی تک مهاجم تیم ملی در مصاف تدارکاتی شب گذشته بود که به دلیل محدودیت های کی روش در ترکیب اصلی قرار گرفت.

تعویض های کی روش:
کی روش در مصاف تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه چند تعویض به شرح زیر داشت: 
*امید ابراهیمی در دقیقه 63 به جای نورافکن وارد زمین شد ولی چند ثانیه نگذشت که به دلیل مصدومیت نقش بر زمین شد و سپس در دقیقه 68 و پس از چند دقیقه توقف بازی جای خود را به شجاع خلیل زاده داد. این بدترین و نگران کننده ترین اتفاق این مسابقه بود.

امید ابراهیمی پس از ورود به زمین و گرفتن بازوبند کاپیتانی تنها چند ثانیه توانست در زمین حضور داشته باشد و ممکن است به دلیل مصدومیت جام جهانی را از دست بدهد؛ اتفاقی که با توجه به اهمیت پستی که قرار بود در آن بازی کند برای کی روش گران تمام خواهد شد.

*حضور حسین حسینی که در دقیقه 63 به جای بیرانوند وارد زمین شد نشان دهنده این موضوع بود که دروازه بان استقلال انتخاب دوم کی روش پس از بیرانوند خواهد بود. این یعنی از بین نیازمند، اخباری و عابدزاده یکی تجربه حضور در جام جهانی 2022 قطر نصیبش نخواهد شد.
*دو تعویض دیگر کی روش بیرون بردن مهدی ترابی و میلاد سرلک و اضافه کردن مهدی هاشم نژاد و امیر علی صادقی بود تا در دقایق پایانی مسابقه شاهد شکل گیری زوج عجیبی در خط حمله تیم ملی باشیم و هاشم زاده و برزگر دو مهاجم تیم شوند.

جمع بندی:
*استفاده از بازیکنان تیم جوانان و امید دیگر تصمیم کی روش برای بال و پر دادن به تمریناتش در غیاب بازیکنان لژیونر طی روزهای اخیر بوده و این تصمیم در شرایطی از سوی کادر فنی تیم ملی گرفته شد که بازیکنان شاخص لیگ داخلی هم در دسترس بودند.
*نکته دیگر حریف تدارکاتی تیم ملی بود که مسافتی طولانی را از آمریکای مرکزی طی کرد تا احتمالا به نوعی دیدار برابر آمریکا را شبیه سازی کند. باید دید این حریف چقدر توانسته نیازهای تاکتیکی کی روش را برآورده کند و این سوالی است که پاسخ آن در جام جهانی با نتایج تیم ملی مشخص خواهد شد.
*مصاف تدارکاتی برابر نیکاراگوئه اگرچه با پیروزی همراه شد ولی با مصدومیت نگران کننده امید ابراهیمی و ریتمی که تیم ملی پس از دو دیدار سطح اول برابر اروگوئه و سنگال داشت قدمی رو به عقب (حداقل در نمایش تیم ملی) بود. 
* با این حال مصاف تدارکاتی برابر نیکاراگوئه این فرصت را به کی روش داد تا آخرین جمع بندی های خود را برای انتخاب بهترین لیست 26 نفره برای حضور در جام جهانی قطر انجام بدهد.

منبع: ورزش 3
تاریخ: 1401/8/21
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: