برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

پارازورخانه در ایران

سکوت؛ سالن را فراگرفته بود و همه به حلقه ورزشکاران چشم دوخته و از اجرای حیرت آور ورزشکاران معلول ایرانی، هیجان زده شده بودند: ورزشکاری که یک دست در جنگ از دست داده بود میل گیری می کرد، شنا می رفت و می چرخید؛ ورزشکار دیگری که از دو پا محروم شده بود، چنان ویلچر خود را می چرخاند که گاهی شمردن تعداد چرخ ها سخت می شد. آن دیگری که یک پا نداشت به زیر سنگ رفته بود و آن دو دیگر که ضایعه نخاعی داشتند و از کمر به پایین بی حس، کباده می زدند و با جدیت تمام میل می گرفتند و نرمش دست، در عوض پا، انجام می داند.
شیرین تر از همه ورزشکاری بود که دو پایش از بالای ران قطع شده بود و می چرخید روی دستانش، بالانس می زد و میل بازی و شیرین کاری می کرد.
ورزش شان که پایان یافت، همه ی حاضرین در سالن به احترامشان ایستادند و دقایقی کف می زدند و تشویقشان می کردند.
ورزشکاران پارالمپیکی نشان دادند که زورخانه ورزشی است بدون محدویت و برای همه ی مردم. IZSF و زورخانه برای معلولین شعار اصلی IZSF، زورخانه برای همه، همه جا و همه وقت است و یکی از سیاست های هیات رییسه IZSF حضور ورزش های زورخانه ای در جنبش پارالمپیک. دکتر سید امیر حسینی دبیرکل IZSF در اجلاس هیات رییسه IWAS  که در جمهوری چک همزمان با مسابقات جهانی معلولین برگزار شد، مذاکرات موثری دراین باره داشت و با تصویت هیات رییسه  IWAS مقرر شد در مسابقات جهانی سال 2011، زورخانه به صورت نمایشی ارایه شود.

دکتر سید امیر حسینی در این خصوص گفت: همه افراد با قابلیت های مختلف می توانند از فواید ورزش زورخانه و جنبه های جسمی و روحی آن بهره مند شوند. ورزش زورخانه ای به جهت وجود موسیقی، ورزشی ریتمیک و موزون است که می تواند برای همه معلولین در جنبش پارالمپیک مفید و موثر واقع شود.

وی افزود: کارگروه تخصصی IZSF کار مطالعاتی خود را به منظور معرفی و بررسی چگونگی مشارکت کلاس های مختلف معلولین در ورزش های زورخانه ای آغاز کرده است.


اولین نمایش بین المللی پارازورخانه: جام جهانی زورخانه، ترکیه 2010
تابستان 2010، هیات رییسه IZSF تصویب کرد که معلولین در اولین رویداد بین المللی فدراسیون به عنوان یک ورزش با قابلیت های بالا برای جنبش پارالمپیک معرفی شود. بعد از هماهنگی با رییس کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران مقرر شد تیم منتخب جانبازان و معلولین در دومین دوره مسابقات جام جهانی ورزش های زورخانه ای در قونیه ی ترکیه شرکت کند.

تیم ملی زورخانه پارالمپیک ایران با اجرای شگفت انگیز ورزش خود در هفتیمن سمپوزیوم بین المللی و افتتاحیه دومین جام جهانی ورزش های زورخانه ای که در قونیه برگزار شد، توانست توجه تمامی میهمانان، مدیران ورزشی و ورزشکاران را به خود جلب کرد. این تیم تمامی بخش های یک ورزش کامل زورخانه ای از جمله: میل گیری، میل بازی، شنا، کباده و سنگ و چرخ را اجرا کرد.

محمدانور جکدلک معاون رییس جمهور افغانستان و رییس کنفدراسیون آسیایی ورزش های زورخانه ای در این باره گفت: از اجرای ورزش زورخانه توسط این تیم حیرت زده شدم و اشک در چشمانم جاری شد. زورخانه می تواند در  افغانستان که به سبب جنگ های طولانی، معلولین زیادی دارد، بارقه هایی از امید را روشن سازد.

پارازورخانه در ایران
مسعود امامی سرپرست این تیم و رییس انجمن ورزش زورخانه ای معلولین گفت: از  سال 1367 به همت شهید سید شهاب الدین بسام تبار که قهرمانان این رشته پیش از مجروحیت اش بود، در میان جانبازان و معلولین فعال است و انجمن آن در سال 1372 در فدراسیون جانبازان و معلولین فعالیت اش را آغاز کرد که مسئولیت آن تا سال 1379 بر عهده ی آن شهید بود و بعد از آن با بنده می باشد.

رییس انجمن ورزش های زورخانه ای معلولین درخصوص کلاس بندی های این رشته گفت: ورزشکاران معلول در دو کلاس  استاندارد ایستاده و نشسته و یک کلاس ویژه به ورزش می پردازند. کلاس های ایستاده شامل: A2،A4، A6،A8 و پولیو و کلاس های نشسته شامل:  A1، A3، ضایعات نخاعی سینه ای، ضایعات نخاعی کمری، میوپاتی، فلج اطفال و پولیوی شدید می باشد و کلاس ایستاده ویژه  به جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان خفیف و معلولینی که کمترین محدودیت حرکتی را دارند، اختصاص دارد.

مسعود امامی با اظهار تاسف از این که زورخانه ها برای حضور بیشتر جانبازان و معلولین مناسب سازی نشده است، افزود: تا کنون 10 دوره مسابقه قهرمانی ایران در بخش تیمی و رشته های 12 گانه انفرادی و دو دوره مسابقات میانداری برگزار شده است و انجمن با توجه به کلاس های مختلف  وزن وسایل ورزش را تغییر داده است. به عنوان مثال  سنگ در کلاس نشسته 50 کیلو و در کلاس ایستاده 50 و 60 کیلو می باشد.

تیم زورخانه پارالمپیک ایران به سرپرستی مسعود امامی رییس انجمن ورزش زورخانه ای معلولین ایران در دومین جام جهانی ورزش های زورخانه ای در ترکیه حضور یافت.

رییس این انجمن ورزشی گفت: حضور در این مسابقات و نمایش ورزش توسط تیم زورخانه معلولین ایران، اولین برنامه بین المللی انجمن بود. کمیته فنی انجمن سعی کرد تیم اعزامی را به گونه ای انتخاب کند تا ورزشکاران از سنین متفاوت و هم کلاس های مختلف معلولیت در آن باشد تا همه ببینند ورزش زورخانه برای همه سنین و همه ی توانایی های جسمی امکان پذیر است.

تیم زورخانه ی جانبازان و معلولین ایران
1-    مسعود امامی، سرپرست
2-    علی فخر آور
3-    سید محمد رضا میر شفیعی
4-    سید علی جزایری
5-    حسین رجبی
6-    نعمت الله زران گر
7-    محسن خامه
8-    محمد صادق عبداللهی
9-    محمد خلیل نژاد
10-    ارسلان امینی
11-    ایرج شهر آشوب
12-    مرشد امیر عباس قدیانی
13-    محمد رضا لهراسبی گزارش تصویری از اجرای تیم پارازورخانه ی ایران در دومین جام جهانی ورزش های زورخانه ای، قونیه-ترکیه، اکتبر 2010
تاریخ: 1389/10/8
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: