برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
گفتگوی مهر با ملی پوش هندبال؛

آرزویم لژیونر شدن است/ سطح لیگ بالا رفته است

ملی پوش هندبال ایران که این روزها چهره شناخته شده ای از هندبال زنان ایران در آسیا و جهان است معتقد است با وجود پیشرفت هندبال زنان داوری ها هنوز ...

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون هندبال به عنوان یکی از رشته اصلی توپی کشورمان بعد از فوتبال و فوتسال، والیبال و بسکتبال این روزها با درخشش ورزشکاران و تیم هایش سر زبان ها آمده است. در این بین موفقیت تیم های زنان هندبال در میادین آسیایی و جهانی بیش از پیش بوده و همین مسئله باعث شد تا ورزشکاران این رشته در مسابقات مختلف بیشتر دیده شوند.

سرمایه گذاری فدراسیون هندبال در چند سال گذشته بر روی هندبال زنان کشورمان و آن هم از سن پایه و اعزام های پی در پی تیم های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان باعث شد تا تجربه ورزشکاران بیش از قبل شود و آینده برخی از هندبالیست های نوجوان دختر کشورمان با حرفه ای شدن در آمیخته گردد.

در این بین دختر ۱۸ ساله تیم هندبال نوجوانان ایران با حضور در ترکیب تیم های اعزامی هر سه رده سنی زنان در مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات قهرمانی جهان باتجربه ترین هندبالیست زن کشورمان قلمداد می شود؛ دختری از خطه جنوب ایران که نگاهش به هندبال فراتر از یک هندبال تیمی ساده در داخل لیگ بوده و آرزویش لژیونر شدن است. هندبالیست نوجوان ایران با حضور در مسابقات جهانی دیدگاه متفاوتی از هندبال را تجربه کرده و قطعاً می تواند در آینده این رشته مهره تاثیرگذاری باشد.

فاطمه مریخ متولد مرداد ۱۳۸۳ در شهر بهبهان از استان خوزستان می باشد. وی از ۱۲ سالگی هندبال را آغاز کرده و بارها در مسابقات مختلف آسیایی و جهانی به عنوان برترین بازیکن زمین معرفی شده به طوری که در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در مقدونیه شمالی سایت فدراسیون جهانی هندبال گزارشی ویژه همراه با یک گفتگو را با وی منتشر کرد.

فاطمه مریخ امسال برای جشن قهرمان ایران در لیست برترین "قهرمان فردا" قرار داشت. به همین بهانه گفتگوی خبرگزاری مهر را با این ورزشکار بخوانید:

* خبرگزاری مهر: شما به عنوان یکی از تنها ورزشکاران هندبال تجربه حضور در چهار مسابقه آسیایی و سه مسابقه جهانی را دارید، به نظرتان می توانیم با این تجربه در مسابقات بعدی آسیا و جهانی با تجربه تر ظاهر شده و نتایج بهتری را کسب کنیم؟

- فاطمه مریخ: روند پیشرفت ما از نوجوانان تا بزرگسالان در آسیا بسیار خوب بوده است اما همان طور که در مسابقات قهرمانی بزرگسالان دیدیم امسال شاهد حضور تیم های آسیای شرقی در مسابقات هستیم که تمام آنها مدعی کسب سکوهای اول هستند. با این شرایط تکرار مدال طلا و نقره دوره قبل مسابقات قهرمانی آسیای نوجوانان و جوانان سخت تر شده است. قطعاً با حضور تیم هایی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن کار سخت است اما باز هم ما به فکر کسب مدال و مقام هستیم. اگر بتوانیم این بار هم مانند دوره قبل روی یکی از سکوهای آسیا بایستیم مدالمان بسیار با ارزش تر از مدال قبلی خواهد بود.

* بعد از چند دوره حضور در مسابقات آسیایی و جهانی پیشنهاد حضور در لیگ ها و باشگاه های خارجی را هم دریافت کرده اید؟

- پیشنهادی نداشتم و همچنان در لیگ ایران بازی می کنم. در مسابقات خارجی موفقیت های خوبی کسب کردم و همراه تیم های داخلی هم روی سکو بودم. قطعاً به لژیونر شدن فکر می کنم و یکی از آرزوهایم این است.

* برای جشنواره قهرمان ایران در لیست برترین قهرمان فردای ایران قرار داشتید، از کاندیدا شدن خود در این لیست خوشحال بودید؟

- هدف من همیشه این بوده که بهترین خودم باشم و همیشه در بازی ها تلاشم این بوده که بهترین بازی را انجام داده ام. الان هم تلاش می کنم تا همراه تیم جوانان بتوانم یک سهمیه جهانی دیگر را برای ایران گرفته و باز هم سکوی قهرمانی را تکرار کنیم.

* آیا حضور موفق تیم های نوجوانان و جوانان دختر در مسابقات مختلف می تواند در آینده تیم ملی بزرگسالان زنان را متحول کند؟

- قطعاً تاثیر گذار است. تیم های بزرگسال ما هم همراه با پیشرفت های تیم های رده پایه در حال تغییر هستند و روند رو پیشرفت خود را طی می کنند.

دیدگاه ها به هندبال زنان تغییر نکرده/به ما که می رسند پول ندارند!

* حضور تیم ها در مسابقات مختلف و موفقیت های پی در پی تیم های زنان در آسیا و جهان آیا باعث شده تا دیدگاه باشگاه ها و فدراسیون نسبت به هندبال زنان تغییر کند؟

- به نظر من که با وجود این موفقیت ها هنوز هم دیدگاه ها نسبت به هندبال زنان تغییر نکرده است. باز هم اولویت ها و برنامه ها روی تیم های مردان است. امکانات به طور مساوی تقسیم نمی شود و شرایط اردوها و برنامه ها به همان شکل قبل دنبال می شود. این در حالی است که موفقیت های تیم های زنان در این چند سال بیشتر از مردان بوده و سهم مدال آوری آنان بیشتر بوده ولی سهم مردان از تمامی امکانات و بودجه و … همیشه بیشتر از هندبالیست های زن بوده است.

* سطح لیگ هندبال چطور؟ حضور بازیکنان ملی پوشی که در قالب تیم های ملی در مسابقات بین المللی را داشته اند روی روند بازی ها در لیگ تاثیر گذار بوده است؟

- بله. امسال شاهد لیگ متفاوتی نسبت به سالهای قبل بودیم. سطح بازی ها بسیار خوب شده است و بازیکنان ملی پوش در تیم ها پخش شده اند و همین باعث شده تا سطح بازی ها بهتر از قبل شود. اما مشکل اصلی لیگ هندبال زنان بحث پول و دستمزدهاست.

* آیا بین تیم های زنان و مردان و دستمزدها و امکانات تبعیض وجود دارد؟

- به نظر من در تعیین دستمزدها تبعیض وجود دارد. تیم ها به بانوان که می رسند پول ندارند. جز چند باشگاه مطرح صنعتی برخی تیم ها در اواسط لیگ برای ادامه رقابتها مشکل دارند و چند تایی هم، بودجه شان به پایان لیگ نمی رسد. ما در لیگ برتر هندبال زنان باشگاه هایی که مثل اروپایی ها پول بدهند نداریم. قطعاً یکی از معضلات ما پرداخت دستمزدهاست. سقف پرداخت ها در لیگ زنان حداکثر به ۳۰۰ میلیون می رسد ولی در بخش مردان تا یک میلیارد هم قرارداد می بندند.

* در حال حاضر تیم های زنان ما خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی آماده می کنند. تیم ملی مردان همیشه مربی خارجی داشته اما برای تیم زنان فقط یک دوره کوتاه مربی خارجی داشتیم. به نظر شما حضور مربی خارجی در هندبال زنان می تواند تحولی ایجاد کند؟

- من نظری در این مورد ندارم چون با مربی خارجی کار نکرده ام.

* همیشه یکی از انتقادات جامعه هندبال به بحث سطح داوری ها در ایران بوده است. شما که تجربه بازی در مسابقات قهرمانی جهان را داشته اید به نظرتان سطح داوری های ما با داوری های دیدارهای خارجی متفاوت است؟

- داوری ها در لیگ خیلی بد است. به نظرم سطح داوری هندبال زنان ما با آسیا و جهان خیلی فاصله دارد و در حال حاضر سطح داوری ها به نسبت سطح بازی تیم ها پایین تر است. فقط یکی دو کوبل داوری خوب در هندبال زنان داریم. دلیلش را نمی دانم اما قطعاً باید در این بخش هم پیشرفت کنیم. تا زمانیکه سطح داوری ها بالا نیاید به خیلی از تیم ها ضربه خواهد خورد. اینکه داوری نامناسب باشد و یکی دو امتیاز بتواند در شرایط یک تیم تاثیر بگذارد، بد است. به نظرم داوری ها باید آنقدر خوب باشد که هیچ تیمی در حاشیه بازی های لیگ به این مسئله اعتراض نداشته باشد.

* آرزوی شما چیست؟ به خاطر دارم در تولد ۱۸ سالگی در حاشیه رقابتهای قهرمانی جهان مقدونیه گفتید دوست دارید در کنکور قبول شوید؟

- در شرایط فعلی باید بین درس و هندبال یکی را انتخاب کنم و امسال هندبال را انتخاب کرده ام. البته آرزوی من این است که بتوانم روزی به عنوان لژیونر در هندبال فعالیت کنم و به تیم های مطرح اروپایی بروم. کم توقع هم نیستم و اگر خدا بخواهد و شایسته اش باشم و تلاشم را بیشتر کنم به این آرزو خواهم رسید.

* شما به عنوان یکی از کاندیداها در جشنواره قهرمان ورزشی ایران معرفی شدید، اگر انتخاب می شدید آیا می توانست در بیشتر دیده شدن هندبال زنان کمک کند؟

- اینکه یک بازیکن هندبال زنان در این لیست دیده شده خوب بود. برای اینکه هندبال زنان دیده شود باید بیشتر تلاش کنم و هندبالم را قوی تر کنم. قطعاً اگر بتوانم به عنوان یک خانم در اروپا لژیونر شوم می توانم بیشتر از قبل به مطرح شدن هندبال زنان ایران و حتی بالا بردن سطح تیم های ملی کشورم کمک کنم.

منبع: مهر
تاریخ: 1402/2/12
موضوع: توپ و تور
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: