برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گزارش خبری - تحلیلی مهر/افزایش گرایش بانوان به استفاده از مکمل‌ها / عوارض مکمل‌های غیرمجاز

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: ازدیاد انواع داروها و مکمل‌های غذایی و افزایش گرایش ورزشکاران به استفاده از آنها باعث شده تا ستاد ملی مبارزه با دوپینگ علاوه بر هشدار نسبت به عوارض این مکمل ها، بر استفاده از "مکمل‌های مجاز" تاکید کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بیشتر ورزشکاران که به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند، تمرینات خود را به منظور کسب سهمیه المپیک بازی‌های 2012 لندن دنبال می‎کنند و چه بسا خیلی از آنها به منظور افزایش درصد اطمینان از کسب این سهمیه به استفاده از مواد و مکمل‎های غذایی روی بیاورند.

البته داروها و مکمل‌های غذایی در قالب دو دسته مجاز و غیرمجاز وجود دارند. در واقع مکمل‌هایی غذایی مجاز آن دسته از مکمل‌هایی هستند که فاقد هورمون‎های نیروزا بوده و در آنها نیروزاهای مجاز به کار برده شده است. استفاده از مکمل‎های مجاز توسط ورزشکاران نه تنها بلامانع است بلکه بنا به دلایلی مفید هم است. این در حالی است که دسته مقابل این نوع مکمل‎ها، یعنی مکمل‎های غیرمجاز که به صورت قاچاق وارد کشور می‎شوند می‎توانند تبعاتی برای ورزشکار مصرف کننده داشته باشد که یکی از بدترین حالت‎های آن مواجه شدن با محرومیت است.

همین مسئله باعث شده ستاد ملی مبارزه با دوپیگ (نادو) به منظور پیشگیری از مصرف داروها و مکمل‎های غیرمجاز توسط ورزشکاران پیش از کسب سهمیه حضور در بازی‎های المپیک 2012 لندن و شرکت در این رقابت‎ها 18 نمونه از مکمل‌های غذایی را به عنوان مکمل های مجاز معرفی کرده است. 

18 مکمل غذایی مجاز
فهرست مکمل‎های غذایی که در آزمایشگاه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) بررسی شده و سلامت استفاده از آنها تائید شده است، به این شرح است: 1- Stimo

 2- Mega Mass 4000

3- Carbomassl

4-  Massive whey

5- Fiber Clear

6- Max Glutamine

7- Setry

8- Vegan Gelatin Echinacea

9- Sunkist

10- Vitamin C

11- Antiaging

12- L - Arginine

13- Max Kre - Alkalyn

14- Algomed

15- E - 400

16- Caffein

17- Max BCAA

18- Qmaxxx

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 1000 مکمل غذایی را در دسته مجازها قرار داده است. اما این 18 مکمل غذایی از مکمل‌های شایع مصرفی در میان ورزشکاران هستند که مصرف آنها پیش از بازی‌های آسیایی گوانگجو هم از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بلامانع اعلام شده بود.

لزوم آزمایش مکمل‌های جدید وارداتی
لطفعلی پورکاظمی، دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تنها این دسته از مکمل‌ها هستند که مصرف آنها هیچ خطر و آسیبی را متوجه ورزشکار مصرف کننده نمی‌کند و وی می‌تواند با خیال آسوده از اینکه این مواد سلامتش را تهدید نکرده و محرومیتی هم بابت مثبت شدن تست دوپینگ برایش ایجاد نمی‌کند، برای استفاده از آنها اقدام کند.

وی ادامه داد: البته مکمل‎های جدید وارداتی که در این فهرست قرار ندارند باید پیش از مصرف در اختیار آزمایشگاه نادو قرار بگیرند و پس از آزمایش و تائید مورد مصرف قرار بگیرند. در غیر است احتمال اینکه ورزشکار یا مربی مصرف کننده در معرض خطر قرار بگیرد، وجود دارد.

حرفه‌ای‌ها حتما مکمل غذایی مصرف کنند
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه مکمل‎های غذایی نیاز ورزشکاران حرفه‌ای است، یادآور شد: آنها برای تامین کالری مورد نیاز در مسابقات باید از عصاره کربوهیدرات یا پروتیئن هم در مکمل‌های غذایی مجاز وجود دارد، استفاده کنند. در غیر این صورت و با مصرف مقادیر زیاد نشاسته و پروتئین از طرق خوردن غذا دچار اختلالات گوارشی می‌شوند.

ممنوعیت مکمل‌های غذایی برای ورزشکاران همگانی
دبیر کل نادو با بیان اینکه توصیه می‌شود در سطح ورزش همگانی ورزشکاران از مکمل‌های غذایی طبیعی استفاده کنند، گفت: بیش از 5/2 میلیون وزشکار سازمان یافته داریم در حالیکه بیش از 15 میلیون نفر به صورت همگانی ورزش می‌کنند. از کودک 5 ساله گرفته تا پیرمرد و پیرزن 85 ساله؛ برای این افراد استفاده از مکمل‌های غذایی به دلیل وجود مواد غیرمجازی در آنها مناسب نیست و عوارضی مانند نقرص را برای آنها به دنبال دارد. وزشکاران همگانی باید از مکمل‌های طبیعی مانند گوشت، لبنیات و حبوبات استفاده کنند.

گرایش بانوان به استفاده از مکمل‎های غذایی افزایش داشته است
پورکاظمی ضمن تاکید بر اینکه در مجموع میزان مصرف مکمل‎‏های غذایی در بین ورزشکاران مرد نسبت به بانوان به دلیل گستردگی جمعیت آنها بیشتر است، تصریح کرد: البته طبق آمارهای سازمان تربیت بدنی جمعیت ورزشکاران زن نسبت به گذشته 20 درصد بیشتر شده است. به همین تناسب میزان استفاده از مکمل‌های غذایی در میان بانوان نیز خیلی بیشترشده است. اهمیت به تناسب اندام و رسیدن به اهدافی مانند کاهش یا ازدیاد وزن و زیبایی اندام از مواد استفاده مکمل غذایی در بین بانوان است.

به گزارش خبرنگار مهر، مکمل‌های غذایی، فرآورده‌هایی هستند که تزریقی نبوده و از راه دهان مصرف می‌شوند. مکمل‌ها و حاوی موادی هستند که به عنوان مکمل در رژیم غذایی افراد استفاده می‌شوند. 


تاریخ: 1390/2/2
کلمات کلیدی: ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: