برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

به بهانه شکل گیری انجمن ورزش نوظهور "فوتوال" /فوتوال هم شد فوتبال؟! / آنچه که وزیر ورزش بدان می نازد حاصل کارهای دیروز است...

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام
سرگردانی و این پا در هوا بودن چنین رشته های ورزشی همواره دغدغه بزرگ کارشناسان و حتی خود تشکیلات ورزش از قدیم بوده که با این رشته ها چگونه برخورد کنند و چه جایگاهی را برای آنها در نظر بگرند. البته بعضا تشابه اسمی و محتوایی برخی رشته های نوظهور و یا وارداتی و نوع سنخیت آنها با برخی فدراسیون ها در گذشته، مسولین ورزش را وادار می کرد که بالاجبار این رشته ها را به چنین فدراسیون های بچسبانند اما بعد از مدتی هم فدراسیونی ها از کرده خود پشیمان می شدند و هم فدراسیون ها به این رشته ها به شکل بچه ناتنی نگاه می کردند.با اضافه شدن رشته ورزشی فوتوال به فدراسیون پنجاهم وزارت ورزش و جوانان(فدراسیون انجمن های ورزشی) این فدراسیون ورزشی تعداد انجمن های تحت پوشش خود را به 15 انجمن رساند تا در نوع خود یک اتفاق جالب برای ورزش کشورما رخ داده باشد. اکنون دیگر رشته های ورزشی جدید و نوظهوری که یا وارداتی هستند و یا از جمله ورزش های بومی و محلی کشورمان هستند و طرفداران و هوادارانی هم دارند جای نگرانی ندارند چرا که تا قبل از تاسیس فدراسیون انجمن های ورزشی همواره این نگرانی در بین موسسین چنین ورزش هایی وجود داشت که چگونه و از کجا شروع کنند و با کدام پشتوانه اجرایی کار خود را به سر انجام برسانند.

به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام به نقل از تابناک در واقع این سرگردانی و این پا در هوا بودن چنین رشته های ورزشی همواره دغدغه بزرگ کارشناسان و حتی خود تشکیلات ورزش از قدیم بوده که با این رشته ها چگونه برخورد کنند و چه جایگاهی را برای آنها در نظر بگرند. البته بعضا تشابه اسمی و محتوایی برخی رشته های نوظهور و یا وارداتی و نوع سنخیت آنها با برخی فدراسیون ها در گذشته، مسولین ورزش را وادار می کرد که بالاجبار این رشته ها را به چنین فدراسیون های بچسبانند اما بعد از مدتی هم فدراسیونی ها از کرده خود پشیمان می شدند و هم فدراسیون ها به این رشته ها به شکل بچه ناتنی نگاه می کردند.

این نارضایتی ها کار را به کشمکش بین انبوه ورزشکاران و هواداران رشته های ورزشی مورد نظر وا می داشت و روزی نبود که عده ایی جلو ساختمان دستگاه ورزش تجمع و یا تحصن نکنند. برای روشن شدن موضوع مثالی شفاف و روشن ذکر می کنیم.رشته فوتبال ساحلی مدت ها بود که قبل از سال 84 سرگردان بود و نه فدراسیون فوتبال آن را قبول داشت و نه سایر بخش های ورزش.

روزی در نمایشگاه مطبوعات آقای مقدم از همکاران رسانه ای ما که اساس نامه فوتبال ساحلی را تهیه کرده بود و آن را در ایران راه اندازی کرده بود اما هیچ پشتوانه ای نداشت نزد محمدعلیپور رییس وقت فدراسیون همگانی آمد و از وی خواست تا به او کمک کند.

دو هفته از حکم نامبرده نگذشته بود که دکتر دادکان رییس وقت فدراسیون فوتبال در برنامه نود اعتراض کرد که چرا فوتبال ساحلی باید زیر نظر همگانی باشد که بعد از آن بود که خطاب به دادکان عنوان شد که به این دلیل که شما دو سال است این رشته را قبول نمی کنید که البته رییس آن روزهای فدراسیون همگانی نامه ای رسمی نوشت و فوتبال ساحلی را به فدراسیون فوتبال منتقل کرد چرا که علیپور بر این باور بود که مهم راه اندازی فوتبال ساحلی بوده و مالکیت آن و متولی آن هر فدراسیونی باشد تفاوت نمی کند و همین که فدراسیون فوتبال متوجه اهمیت آن شده یعنی اینکه ما در کار خود موفق بوده ایم.

همین رشته فوتبال ساحلی که الان صعود او به جام جهانی و قهرمانی او در آسیا مایه مباهات فدراسیون فوتبال است مدیون درایت آن روز محمد علیپور بود. اکنون محمد علیپور بدرستی و با همان تفکر باز ریاست فدراسیونی را بر عهده گرفته که 15 فدراسیون را در دل خود دارد.
رشته های که هر کدام در آینده پتانسیل و توانمندی تبدیل شدن به فدراسیون را دارند با این تفاوت که باید از کنکور سخت انجمن ها به سلامت عبور کنند و در آن مدت نیروهای خود را بشناسند، داور و مربی تربیت کنند ، با فدراسیون های جهانی ارتباط برقرار کنند، راه خوداتکایی را بیاموزند و بر تعداد ورزشکاران خود تا جایی بیفزایند که امکان تبدیل آنها به فدرسیون شدن فراهم شود.

فدراسیون انجمن های ورزشی در همین مدت یکسال و اندی که از تاسیس اش می گذرد در برخی رشته ها تا حد قهرمانی جهان هم پیش رفته است و راهی که این رشته ها در سردرگمی معلوم نبود چگونه و چند ساله طی می کنند در کوتاه ترین زمان ممکن طی کرده اند و امروز هر کدام برای خود تشکیلات و هواداران و طرفدارانی خاص پیدا کرده که هم در توسعه همگانی و هم قهرمانی به تشکیلات ورزش کمک شایانی می کند.

جاگاهی  که امروز دکتر محمد عباسی در تشکیلات کبدی جهان به عنوان نایب رییس جهان از آن به عنوان رزومه ورزشی خود یاد می کند موسس اش همین محمد علیپوری است که در زمان ریاستش بر فدراسیون همگانی و زمانی که کبدی یک انجمن بود در دل آن فدراسیون از فدراسیون جهانی کبدی گرفت و حتی در همان روزها پشنهاد ریاست فدراسیون جهانی کبدی برای علیپور مطرح شد که تغییر و تحولات کلان مدیریتی در ورزش ایران باعث شد علیپور قید آن جایگاه را بزند اما آن جایگاه نایب رییسی جهان برای ایران باقی ماند.

اینها همه را گفتیم تا به اهمیت حضور مدیران کاربلد و از خانواده ورزش در راس مدیریت های و فدراسیون های ورزشی بگوییم و حالا که وزارت ورزش به فکر جذب مدیران متخصص در تشکیلات ورزش است بداند چنین مدیرانی وجود دارند که اگر به خوبی و در جایگاهی که توانمندی آن را دارند از آنها استفاده کنند ورزش ما خیلی سریعتر به مقصد خواهد رسید.
تاریخ: 1390/7/17
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: