برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

انتقاد از برنامه فردوسی‌پور/مشکلات فوتبال ایران از زبان مهدی مهدوی‌کیا/ برخی اخبار تکان دهنده‌اند

کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس ضمن انتقاد از شرایط و مشکلات فوتبال ایران و همچنین برنامه نود، گفت: گاهی یادمان می‌رود مسائل اخلاقی را در رده‌های سنی پایه آموزش بدهیم و به همین خاطر گاهی اخباری را از این رده‌های سنی می‌شنوم که تکان دهنده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهدوی کیا در گردهمایی مدیران فرهنگی  و روسای کانون هواداران تیم‌های لیگ برتری تصریح کرد: من قصد ندارم درباره اخلاق در ورزش و بازی جوانمردانه صحبت کنم. قبلا در این خصوص صحبت‌های زیادی مطرح شده است. هدفم این است که درباره فرهنگ و مشکلات حاکم بر فوتبال حرف‌هایی را بیان کنم.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات بزرگ فوتبال ما مربوط به فوتبال پایه است. ما تمام مسائل تاکتیکی و تکنیکی فوتبال را از این رده سنی آموزش می‌دهیم ولی یادمان می‌رود مسائل اخلاقی را یاد بدهیم. من گاهی اخباری را از این رده‌های سنی می‌شنوم که تکان دهنده است.

* ناهنجاری از فوتبال پایه شروع می‌‍شود
وی افزود: ناهنجاری در فوتبال‌مان از سنین نوجوانی و نونهالی شروع می‌شود. همه چیز در تیم‌های پایه فراموش شده است. به عنوان مثال وقتی یک تیم نوجوانان تشکیل می‌شود هفت، هشت بازیکن آن واقعا استعداد دارند ولی چند بازیکن هم هستند که استعداد ندارند و به خاطر مسائل مالی در ترکیب قرار می‌گیرند.

* تبعیض در روحیه نونهالان اثر می‌گذارد
مهدوی کیا با بیان این که فوتبالیست‌های ما از رده های سنی نونهالان و نوجوانان با تبعیض مواجه می‌شوند گفت:‌ همین تبعیض‌ها در روحیه بازیکنان اثر می‌‌گذارد و نتیجه آن را در سال‌های آینده خواهیم دید.

* مردم از داشتن یک استادیوم استاندارد محرومند
وی تاکید کرد: ما الان در کشورمان چیزی به نام باشگاه نداریم. همه در ایران تیمداری می‌کنند؛ در حالی که خارج از ایران تمام باشگاه ها، استادیوم، حق پخش، اسپانسر و ساختار مناسبی دارند ولی ما از همه اینها محرومیم.

وی افزود: در ایران هر از گاهی یک نفر تیمدرای می‌کند و بعد از گذشت مدتی آن را رها می‌کند که همین موضوع در به وجود آمدن مشکلات فوتبال بی‌تاثیر نیست. ما شهرهایی داریم که مردمش عاشق فوتبال هستند اما آنها را از داشتن یک استادیوم استاندارد محروم کرده‌ایم.

* گاهی شعارهایی می‌شنویم که برایش توضیحی ندارم
مهدوی کیا همچنین به سکوهای فوتبال اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از معضلات فوتبال ما این است که گاهی از روی سکوها کلمات و شعارهایی می‌شنویم که واقعاً نمی‌دانم باید چه توضیحی درباره آن بدهم. این مساله به امکاناتی که ما به تماشاگران می‌دهیم بر می‌گردد. در هیچ کجای دنیا این طور نیست که تماشاگران از شب قبل از بازی پشت درهای استادیوم بخوابند و یا شماره صندلی آنها مشخص نباشد.

* ذکر خاطرات دوران حضور در هامبوگ آلمان
وی به ذکر خاطراتی از دوران حضورش در تیم هامبورگ آلمان اشاره کرد و گفت: هامبورگ یک کانون هواداران داشت که همه سفرها را برای هوادارانش هماهنگ می‌کرد. آنها بودجه کافی در اختیار داشتند و هواداران را با خیال راحت با خود به شهرهای دیگر می‌بردند.

مهدوی کیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: وقتی شما قبل از شروع مسابقه برای گرم کردن وارد ورزشگاه 50 هزار نفری می‌شوید ابتدا تصور می‌کنید که هیچ تماشاگری برای تماشای بازی نیامده است اما وقتی پس از آن و دقایقی مانده به شروع مسابقه وارد زمین می‌شوید به یکباره با 50 هزار تماشاگر مواجه می‌شوید. این مساله در ابتدای حضورم در آلمان برایم تعجب آور بود چون تمام تماشاگران خارجی پیش از شروع بازی صندلی خود را می‌شناسند و خیالشان برای نشستن سر جای خود راحت است.

* انتقاد به برنامه نود
کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه صحبت‌هایش با انتقاد از برنامه 90 تاکید کرد: عادل فردوسی پور از دوستان خوب من است اما نمی دانم چرا ما در فوتبال این قدر به نکات منفی می‌پردازد. در برنامه 90 بیش از50 بار دیده‌ایم که یک ورزشگاه مشکلات آبخوری یا بلیت فروشی دارد اما چرا به نکات مثبت ورزش اشاره نمی‌شود.

وی ادامه داد: خیلی از ما 90 را به این خاطر نگاه می‌کنیم که بدانیم فلان بازیکن جواب فلان بازیکن را چگونه داده است و چه کاری انجام داده. متاسفانه نکات منفی بیشتر دیده می شود.

* رسانه‌ها هم حرفه‌ای نیستند
مهدوی کیا همچنین با بیان اینکه در این فوتبال رسانه‌ها و خبرنگاران هم حرفه‌ای نیستند گفت: به عنوان مثال ما بعد از بازی در حال مصاحبه با یک خبرنگار هستیم ولی به یکباره در همان لحظه 50 میکروفون به سمت صورت بازیکن گرفته می‌شود! این مسئله باعث می‌شود بازیکنان تمرکزشان را در طول مصاحبه از دست بدهند.

* مصاحبه با یک بازیکن موقع کرنر زدن!
وی تاکید کرد: وقتی آلمان بودم یکی از مسابقات پرسپولیس را تماشا می‌کردم که توپ به سود پرسپولیس به کرنر رفت و بازی متوقف شد. درست همان موقع یعنی وسط مسابقه گزارشگری سراغ بازیکنی رفت که می‌خواست کرنر بزند! شما کدام باشگاه در دنیا را سراغ دارید که بازیکنانش بین دو نیمه، قبل از شروع مسابقه و حتی در وسط مسابقه صحبت کنند؟

* باشگاه‌ها باید سرود داشته باشند
مهدوی کیا در صحبت‌هایش به لزوم داشتن سرود باشگاهی اشاره کرد و گفت: همه باشگاه‌های خارجی برای خودشان سرود خاصی دارند و وقتی قبل از شروع مسابقه بازیکنان با هواداران این سرود را زمزمه می کنند مو به تن آدم سیخ می‌شود.

* ورزشگاهی که پیست دو و میدانی داشته باشد ورزشگاه نیست
وی در پایان گفت: ما در فوتبال‌مان مشکلات زیادی داریم. ورزشگاهی پیست دو و میدانی داشته باشد و تماشاگرانش از زمین فاصله داشته باشند ورزشگاه نیست ولی با این حال مردم ما باز هم عاشق فوتبال هستند و اگر بازی خوبی هم در ورزشگاه ببینند ناهنجاری‌ای رخ نخواهد داد.


تاریخ: 1391/7/23
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: