برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

منتقدان علیه فدراسیون ائتلاف کرده‌اند هندبال در حال بازگشت به نقطه صفر

جام جم آنلاین: هندبال به گواه بسیاری از کارشناسان در مسیری رو به عقب حرکت می‌کند، اما چیزی که این روزها بیش از ضعف تیم‌های ملی مورد انتقاد قرار گرفته، نحوه عملکرد فدراسیون هندبال است.

ناکامی تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا که با صعود نکردن به رقابت‌های جهانی منجر شد آخرین شکست رده‌های ملی هندبال ایران محسوب می‌شود. پس از این‌که نوجوانان هندبالیست ایرانی در راه رسیدن به رقابت‌های جهانی کاری از پیش نبردند، باز هم انتقادها نسبت به فدراسیون هندبال و بخصوص کوزه‌گری، رئیس فدراسیون اوج گرفت که البته به نظر می‌آید برخی از این انتقادهای شدید بار حقوقی برای انتقادشونده به همراه داشته باشد. درمیان همه انتقاداتی که متوجه کوزه‌گری می‌شود شاید مبحثی در رابطه با عدم پشتوانه‌سازی، منطقی‌ترین انتقاد باشد. کارشناسان و بخصوص منتقدان فدراسیون هندبال، عدم پشتوانه‌سازی مناسب برای تیم‌های ملی هندبال را بزرگ‌ترین خطری می‌دانند که هندبال ایران را تهدید می‌کند. ناکامی‌های پی‌درپی تیم‌های ملی هندبال ایران در میادین بین‌المللی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که عدم پشتوانه‌سازی یکی از آنهاست، اما مسلما موارد دیگری هم در این ناکامی‌ها دخیل است که بررسی آنها حضور یک کارگروه متخصص هندبال را می‌طلبد. واکاوی علل شکست‌های متعدد هندبال ایران در عرصه‌های برون‌مرزی به نتایج متعددی منتهی می‌شود که این نتایج حاکی از آن است که هندبال در حال بازگشت به نقطه صفر است.

یک اعتصاب دسته‌جمعی

به نظر می‌آید اتفاقی که سال گذشته برای فدراسیون پینگ‌پنگ افتاد، این بار در حال تکرارشدن در فدراسیون هندبال است و آن چیزی نیست جز اعتصاب دسته‌جمعی مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و منتقدان علیه فدراسیون. در حال حاضر، اخباری مبنی بر ائتلاف‌های گروه‌هایی مختلف از مربیان و بازیکنان به گوش می‌رسد. در گذشته اعتصاب‌های دسته‌جمعی علیه فدراسیون‌هایی همانند پینگ‌پنگ و ژیمناستیک به جایی نرسید و شاید چنین چیزی هم در انتظار منتقدان و معترضان هندبال باشد.

ما عزادار هندبالیم!

تقی ناری، مربی سابق تیم ملی هندبال در رابطه با سقوط دنباله‌دار هندبال ایران در آسیا می‌گوید: وضع ناگوارتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. با شرایط کنونی در آینده‌ای نه‌چندان دور هندبال ایران به یکی از تیم‌های درجه 2 آسیا تبدیل خواهد شد. هندبال در سراشیبی تندی قرار گرفته است و ادامه این وضع باعث می‌شود دیگر حتی در برابر تیم‌هایی که امروز زنگ تفریح ما هستند نیز حرفی برای گفتن نداشته باشیم. تا همین سه سال پیش خواب‌هایی طلایی برای هندبال ایران دیده بودیم و گمان می‌کردیم هندبال طی فقط پنج سال در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت، اما نه‌تنها چنین نشد بلکه همان موقعیتی که در آن زمان در سطح آسیا داشتیم نیز از دست دادیم.

ناری افزود: در هندبال ایران همه‌چیز در ظاهر قضیه قرار دارد و برنامه‌هایی که روی آن مانور زیادی می‌شود در بطن خود چیزی ندارد که به این ورزش اضافه کند. یکی از اصول بسیار مهمی که در هندبال ایران از یاد رفته پشتوانه‌سازی مناسب و موضوع پرورش بازیکن است که در حال تبدیل‌شدن به یک معضل بزرگ است. تا همین امروز هم بابت این قضیه تیم‌های ملی بسیار ضرر کرده‌اند، اما گویا کسی نمی‌خواهد به این مساله مهم توجه کند.

نکته: ناکامی‌های پی‌درپی تیم‌های ملی هندبال ایران در میادین بین‌المللی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که عدم پشتوانه‌سازی یکی از آنهاست، اما مسلما موارد دیگری هم در این ناکامی‌ها دخیل است

مربی سابق تیم ملی هندبال در ادامه گفت: ما خیلی وقت است که عزادار هندبال شده‌ایم. کارشناسان، منتقدان، بازیکنان و مربیان همگی نسبت به شرایط کنونی هندبال بشدت اعتراض دارند، اما فدراسیون هندبال به این نارضایتی دسته‌جمعی اهمیتی نمی‌دهد. از نظر کوزه‌گری، فقط اوست که حرف حق را می‌زند و بقیه حقی برای اظهار نظر و انتقاد ندارند. برای این‌که هندبال در مسیر درست خود قرار بگیرد کارهای زیادی باید انجام شود که ابتدایی و اصولی‌ترین کار تغییر در مدیریت است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان بقیه برنامه‌ها را عملی کرد. ما تا همین الان هم به اندازه ده سال عقب افتاده‌ایم که این عقب‌افتادگی با هیچ چیزی قابل جبران نیست.

این کارشناس هندبال عنوان کرد: ما در ظاهر تیم‌هایی ملی به نام نوجوانان، جوانان و بزرگسالان داریم، اما این تیم‌ها هیچ برنامه خاصی ندارند و هیچ آینده درخشانی را نمی‌توان برای آنها متصور بود. نسل درخشان تیم بزرگسالان ایران فقط با یک لجبازی بی‌مورد از بین رفتند و همه پراکنده شدند. تیم‌های ملی هندبال هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، این در حالی است که اگر مسئولان فدراسیون اطلاعات کافی داشتند، متوجه می‌شدند ارتباطی مستحکم بین این سه تیم باید وجود داشته باشد. تیم نوجوانان باید تیم جوانان را تغذیه کند و تیم جوانان نیز پشتوانه‌ای قوی برای تیم بزرگسالان باشد، اما در حال حاضر چنین ارتباط حیاتی بین این سه تیم وجود ندارد و همه‌چیز به حال خود رها شده است.

وی با تاکید بر لزوم تجدید نظر در زیرساخت‌های هندبال خاطرنشان کرد: مدیریت حاکم بر هندبال آنقدر ضعیف بود که همه‌چیز تحت تاثیر قرار گرفت و زیرساخت‌های این ورزش را نیز سست و لرزان کرد. باید یک تجدید نظر اساسی در همه ابعاد مختلف هندبال صورت بگیرد، در غیر این صورت طی دو سال آینده دوباره به همان روزهایی برمی‌گردیم که هندبال تازه راه‌اندازی شده بود.

منتقد همیشگی فدراسیون هندبال یادآور شد: بسیاری از اهالی هندبال اعتقاد دارند در رابطه با ناکامی‌های تیم‌های ملی هندبال ایران، شخص رئیس فدراسیون باید بیش از هر کسی مورد انتقاد قرار بگیرد، اما من اعتقاد دارم کسانی که وی را به این سمت منصوب کردند باید بازخواست شوند. منتقدانی همانند من هیچ خصومت شخصی با رئیس فدراسیون نداریم، اما حرفمان این است حداقل کسی را در جایگاه رئیس فدراسیون هندبال می‌نشاندند که اگر هیچ مهارتی نداشته باشد حداقل در رشته‌ای که ما برای پیشرفتش خون دل خوردیم خرابی به بار نیاورد. هندبال اکنون خرابه‌ای بیش نیست و اگر زودتر چاره‌ای اندیشیده نشود همین خرابه هم از بین می‌رود، آن‌گاه دیگر چیزی برای درست‌کردن نخواهیم داشت.

ناری اذعان کرد: ارتقای سطح مربیان هندبال ایران نیز از دیگر مواردی است که گویا کاملا به بوته فراموشی سپرده شده است. یکی از ابزارهای پیشرفت یک ورزش ارتقای مربیان است، اما این اصل مهم در کنار بسیاری از موارد دیگر هم در هندبال ایران کاملا فراموش شده است که البته با سنجیدن میزان توانایی مسئولان فدراسیون این اتفاق چندان عجیب و دور از ذهن نیست. کوزه‌گری بارها با منتقدان خود برخورد کرده و آنها را متهم به تخریب فدراسیون نموده است، اما در شرایط کنونی به نظر می‌آید او دیگر در خلوت خودش کاملا حق را به منتقدان بی‌شمارش می‌دهد.

خرمی: برایشان مهم نیست ما تباه شویم

جواد خرمی، ملی‌پوش سابق تیم ملی هندبال که سال گذشته به دلیل انتقاد علیه فدراسیون هندبال از ترکیب تیم ملی هندبال کنار گذاشته شد به جام‌جم چنین گفت: متاسفانه یکی از موضوعاتی که در هندبال اصلا به آن اهمیت داده نمی‌شود، آینده بازیکنانی همانند من است. بازیکنان زیادی مثل من بودند که بدون دلیل، استعداد و توانایی‌شان نادیده گرفته شد تا بتدریج از صحنه هندبال حذف شوند. وی افزود: کسانی که حذف ما از هندبال را رقم زدند اگر به آینده ما فکر نمی‌کردند حداقل سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای را که صرف ما شده بود ​در نظر می‌گرفتند.

هیلدا حسینی خواه / جام‌جم

تاریخ: 1391/8/24
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: