برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تاریخ فوتبال بریتانیا از راه رسید!

در نخستین روز از آخرین ماه سال 2013 میلادی، بنگاه‌های نشر کتاب در سرسبزترین قاره جهان سه کتاب جدید ورزشی را راهی بازار کردند تا دوستاران فوتبال قاره سبز آنان را خریداری کرده و به عنوان هدیه سال جدید میلادی در اختیاری کسانی قرار دهند که فوتبال‌ باشگاه‌ها و ستارگان آن را دوست دارند و به آنان عشق می‌ورزند، که تاریخ فوتبال بریتانیا از مهمترین‌آن‌هاست./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امروز، یکشنبه مصادف با یکم ماه دسامبر سال 2013  بنگاه‌های مطبوعاتی، سه کتاب تاریخ یکصدوپنجاه ساله فوتبال انگلیس، تاریخ باشگاه لیورپول و زندگینامه روبین فان پرسی را منتشر کردند تا کتابفروشی‌های بریتانیایی این سه کتاب را در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان فوتبال قرار دهند. 

اصولا چاپ کتاب‌های ورزشی و به خصوص آنان که در ارتباط با باشگاه‌های بزرگ و بازیکنان کلیدی و سرنوشت‌ساز حاضر در فوتبال اروپا منتشر می‌شوند، با شمارگان زیادی چاپ می‌شود زیرا در اروپا خرید کتاب ورزشی یک سنت فرهنگی است و هدیه آن به دوستان، همکاران و اعضای خانواده  بسیار رایج‌است و به همین دلیل، بنگاه‌های انتشاراتی بدون دغدغه مالی کتاب‌های خود را منتشر می‌کنند و آنان بعضا با شمارگانی بیش از یکصد هزار نسخه به چاپ می‌رسند که آخرین آن‌ها شرح زندگی سر آلکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستر یونایتد بود که در چند هفته اولیه بیش از 157 هزار نسخه از کتاب او به فروش رسید که به این خاطر بود که سرالکس فرگوسن با هوشیاری کامل به همه اتفاقاتی اشاره کرده که باعث به وقوع پیوستن بسیاری از فراز و نشیب‌ها طی دوران بیست و هفت سال حضورش در جمع شیاطین سرخ منچستر یونایتد شد. اما موضوعاتی که او طرح کرده‌بود، باعث نقد و انتقادات زیادی در مطبوعات بریتانیا از جمله روزنامه‌های گاردین، ابزرور، دیلی میرور، تایم، ساندی نیوز و حتی کانال‌های تلویزیونی شد و این نقد و انتقادات و پاسخ بازیکنانی همانند روی کین، دیوید بکهام، یاب استام، رودفان نیستلروی که به دلیل درگیری با سر آلکس فرگوسن، اولدترافورد را ترک کرده بودند باعث شد  انگلیسی‌های نکته‌سنج به سراغ کتابفروشی‌ها رفته و نسخه‌‌ای از شرح زندگی فرگوسن را بخرند تا با خواندن اتفاقات حاکم بر کتاب به کنجکاوی خود پاسخ دهند. 

سه کتابی هم که امروز منتشر شده‌اند،  مستثنا از این قاعده نیستند و هر کدام از آنان خواننده خاص خود را به‌سوی ویترین کتابفروشی‌ها سوق داده‌اند و آنان را  به خرید نسخه‌‌ای از آنان وامی‌دارند و به این خاطر است که در بریتانیا شمارگان کتاب‌های ورزشی بیش از دیگر کشورهاست. 
تاریخ فوتبال بریتانیا
این کتاب را مارتین ویلیام اسمیت، ورزشی نویس قدیمی انگلیسی‌ها به رشته تحریر درآورده و در آن بیش از 650 عکس منتشر نشده از تمام تاریخ یکصد و پنجاه ساله فوتبال بریتانیا به چاپ رسانیده‌است. 

مارتین ویلیام اسمیت فوتبال بریتانیا را از سال 1850 به این سو به نقد و بررسی درآورده‌است و  کتاب او یک دایره‌المعارف کامل از فوتبال انگلیس است. 

ویلیام اسمیت در سوم نوامبر سال 1942 متولد شد و در جمع روزنامه‌نگاران و مفسران بزرگ بریتانیایی از جایگاهی خاص برخوردار است. 

مارتین ویلیام اسمیت کار نویسندگی ورزشی را از سال 1965 یعنی از بیست و سه‌سالگی آغاز کرد و طی نزدیک به نیم‌قرن کار نویسندگی حرفه‌ای افتخارات زیادی به دست آورد و به دلیل مقاله‌ها و کتاب‌هایش جوایز بی‌شماری به خود اختصاص داد. از آن‌جا که یک نویسنده دیگر به همین نام در فوتبال آمریکای شمالی و بریتانیا مطلب می‌نویسد، مارتین ویلیام اسمیت ترجیح داد  نام خود را کوتاه‌تر کرده و به مارتین اسمیت برگرداند که از سوی مطبوعات با انتفادات زیادی روبه‌رو شد و به همین خاطر او نام کوچک پدربزرگ مادری را که در خانه وی متولد شده و در کنار وی رشد کرده است به نام خود افزود و آن‌را به مارتین کروز اسمیت تغییر داد. 

در کتاب تاریخ یکصد و پنجاه ساله فوتبال بریتانیا نویسنده همه فصل‌های فوتبال انگلیس را بررسی کرده و به دیدارهای ملی نیز پرداخته‌است و نقطه‌عطف کتاب خود را به قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966 لندن معطوف کرده‌است.
 
اسمیت به زندگی بعضی  بازیکنان بزرگ انگلیس از جمله بابی چارلتون و بابی‌مور هم پرداخته،آنان را در فوتبال انگلیس باتوجه به شایستگی‌های ملی، بازیکنانی غیرقابل تکرار توصیف کرده‌است. 

نویسنده تاریخ فوتبال بریتانیا به شکست انگلیس در جام جهانی 1970 مکزیک اشاره کرده،  نوشته است که تیم جام‌جهانی مکزیک که به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی جهان راهی این بازی‌ها شد با کارشکنی‌های آمریکای لاتینی‌ها درآغاز این بازی‌ها با تیم ملی انگلیس روبه‌رو شد و   دستگیری بابی‌مور، کاپیتان تیم ملی انگلیس در کلمبیا، دو هفته قبل از آغاز این بازی‌ها ماجرایی مشکوک بود و پلیس این کشور او را به اتهامی واهی در مورد دزدیدن یک گردنبند جواهر از فروشگاهی واقع در یک هتل این کشور متهم کرد. این مساله با تلاش سفارت انگلیس در کلمبیا حل و فصل شد، اما برای انگلیسی‌ها شرایط بد روحی را به ارمغان آورد. 

گنجینه‌های رسمی لیورپول
دومین کتابی که روز یکشنبه راهی ویترین کتابفروشی‌های بریتانیا شد،مربوط به لیورپول است؛ تیمی که از افتخارآورترین تیم‌های تاریخ بریتانیایی‌ها در جام قهرمانی و اتحادیه باشگاه‌های اروپاست. 

قرمزپوشان شهر بندری لیورپول با پیروزی در پنج جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا، سه جام قهرمانی اتحادیه باشگاه‌های اروپا، هجده جام قهرمانی باشگاه‌های انگلیس، پانزده جام خیریه، هشت جام اتحادیه باشگاه‌های انگلیس، هشت جام حذفی و سه سوپرجام باشگاه‌های اروپا، به غرورآفرین‌ترین تیم تاریخ بریتانیا در اروپا بدل شده‌اند. 

دیوید والمسلی، نویسنده ورزشی بریتانیایی این کتاب را به‌عنوان چهارمین کتاب دوران کاری خود به رشته تحریر درآورده و از استفان دین به عنوان یک نویسنده کمکی در این کتاب بهره گرفته‌است.
 
آخرین پست اداری دیوید والمسلی، سردبیری یک مجله اختصاصی راگبی در بریتانیا بوده و برای چندین کانال تلویزیونی از جمله بی.‌بی.‌سی و نیز روزنامه‌های ایندیپندنت هم کار می‌کند. او در این کتاب، سعی کرده‌است  لیورپول را از زیر سایه بیست و هفت ساله منچستر یونایتد بیرون آورد زیرا زمانی که سر آلکس فرگوسن در سال 1986 رهبری منچستر یونایتد را به دست گرفت، لیورپول با شانزده جام قهرمانی رقابت‌های باشگاهی انگلیس، پرافتخارترین تیم بریتانیایی بود و در این مدت، چهار جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را نیز به دست آورده‌بود. البته منچستر یونایتد با هفت جام قهرمانی در این رقابت‌ها در فاصله‌ای بسیار دور با لیورپولی‌ها قرار داشت، ولی منچستر یونایتد با رهبری فرگوسن همه عقب ماندگی‌ها را از لیورپول  جبران کرد و اگر لیورپولی‌ها تنها در سال 2005 پنجمین جام قهرمانی اروپا را به دست آوردند، منچستری‌ها در سال‌های 1999 و 2008 دوبار فاتح این جام شدند و اگر در سال‌های 2009 و 2011 به بارسلونا به عنوان بهترین تیم تاریخ فوتبال این رقابت‌ها برخورد نمی‌کردند، آنگاه از این جهت لیورپول را پشت سر می‌گذاشتند. 

فرگوسن چنان تاثیری در فوتبال جهان از خود به جای گذاشت که امروزه همه مربیان بزرگ دنیا را با او قیاس می‌کنند که فرضا جیمز پالوتا، رییس باشگاه آ. اس رم ایتالیا از رودی گارسیا سرمربی بزرگ خود  که در این تیم تحولی تاریخی به وجود آورده است، به‌عنوان یک سر الکس فرگوسن جدید نام می‌برد.
 زندگینامه روبین فان‌پرسی
آخرین کتابی که امروز، یکشنبه، در کتابفروشی‌های بریتانیایی توزیع شد، به شرح زندگی روبین فان‌پرسی، یکی از تاثیرگذارترین مهاجمان چند سال اخیر فوتبال اروپا و بازیکنی که در هشت سال حضورش در فوتبال پرخروش جزیره به قطبی بزرگ در جمع بهترین گلزنان حاضر در فوتبال اروپا بدل شده، پرداخته‌است. 

او در ششم ماه آگوست سال 1983 در شهر روتردام هلند به دنیا آمد و فوتبال خود را در آکادمی جوانان فاینورد آغاز کرد و در سال 2004 از این تیم جدا‌شد و به آرسنال در شهر همیشه بارانی لندن پیوست و در سال 2011 وقتی سس فابرگاس از آرسنال جدا و راهی خانه‌اش در شهر بندری بارسلونا شد، بازوبند کاپیتانی تفنگداران لندن نشین به بازوی جوان هلندی بسته شد، اما او سال بعد با رقمی معادل 25 میلیون پوند از این تیم جداشد و به منچستر یونایتد رفت. 

بعد از بازی‌های تابستان سال پیش جام‌ ملت‌های اروپا که لوئیز فان گال سرمربیگری تیم ملی هلند را به عهده گرفت، این مربی با تجربه بازوبند کاپیتانی نارنجی‌پوشان دیار لاله‌های سیاه اروپا را به او واگذار کرد. مردی که همگان او را با مارکو فان باستن، اسطوره فوتبال هلند در دهه‌های 80 و 90 هزاره دوم میلادی مقایسه می‌کنند و با 132 گل زده برای آرسنالی‌ها هشتمین گلزن برتر تاریخ این تیم است. 

فان پرسی تابستان سال قبل از آرسنال جداشد و راهی منچستر یونایتد شد تا در کنار وین‌رونی  زهرآهگین‌ترین زوج خط حمله در فوتبال بریتانیا را شکل‌دهند. او  در نخستین بازی مقابل فولهام با نخستین شوت خود به نخستین گل خود برای منچستر یونایتد دست یافت و هفته بعد از آن نیز در برابر ساوتهمپتون سه گل پیاپی به‌ ثمر رسانید تا باعث تحولی جدید در فوتبال جزیره شود. 

فان‌پرسی  با 70 بازی ملی یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان حاضر در جمع نارنجی‌پوشان هلندی است و همراه با این تیم به فینال جام جهانی 2010 افریقای جنوبی راه یافت اما با شکست مقابل اسپانیا تنها به مدال نقره این بازی‌ها قناعت کرد و حالا با شرایطی که در جمع شیاطین سرخ اولدترافورد پیدا کرده است به‌یقین، شرح زندگی او با استقبالی شدید از سوی دوستاران وی ـ چه در  منچستر یونایتد و چه در جمع شهروندان هلندی ـ روبه‌‌رو خواهد شد. 

این کتاب را روزنامه‌نگاری به‌نام اندی لوید ویلیامز به نگارش درآورده و امیدوار است  داستان زندگی این بازیکن بزرگ 30 ساله با استقبالی همانند نام و جاذبه‌های بازی او مواجه شود.

تاریخ: 1392/9/10
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: