برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

کتابی که جایگزین پدر طراحی پیست‌های دو و میدانی می‌شود

وقتی سال‌ها پیش تنها متخصص پیست‌های دو و میدانی ایران درگذشت، ساخت این پیست‌ها با چالشی جدی روبه‌رو شد اما اکنون با در دست چاپ بودن کتاب «طراحی و نقشه‌کشی زمین‌های دو و میدانی» این امید به وجود آمده است تا بسیاری از دست‌اندرکاران این رشته ورزشی بتوانند طراحی پیست‌های دو و میدانی را فرابگیرند.-به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سال‌ها بود که فردی به نام «علیجان قادری» به طراحی و ساخت پیست‌های دو ومیدانی به ویژه پیست‌های خاکی اقدام می‌کرد. نعیما خواجوی، مربی دو و میدانی و مترجم و نویسنده کتاب‌های ورزشی در این باره می‌گوید:«مرحوم قادری سواد زیادی نداشت اما یک مهندس به معنای واقعی در حوزه ساخت پیست‌های خاکی دو دو میدانی بود. به قول بعضی از اهالی این رشته ورزشی، چشم او طراز بود!»

از هنگامی که قادری دارفانی را وداع گفت و با توجه به رواج یافتن پیست‌های تارتان، دو ومیدانی ایران با مشکلی به نام طراحی و ساخت پیست مواجه شد. یکی از این مشکلات، طراحی و ساخت نادرست پیست ورزشگاه شهید شیرودی است.

خواجوی در این باره می‌گوید:«خط یک پیست این ورزشگاه ایراد دارد و به همین دلیل مسابقه از خط دو آغاز می‌شود!»

خواجوی به تازگی نگارش کتاب «طراحی و نقشه کشی زمین‌های دو و میدانی» را با همکاری جواد فوادی، قهرمان سابق و مربی دو و میدانی و بابک کاوه، دو ومیدانی‌کار شیرازی به اتمام رسانده است و این کتاب اکنون در مرحله ویراستاری قرار دارد.

در این کتاب، نحوه طراحی و ساخت انواع پیست و مکان‌های مربوط و مجاور با آن نظیر چاله آب و محوطه پرش‌ها و پرتاب‌ها آموزش داده می‌شود.

خواجوی و همکارانش قصد دارند این کتاب را برای انتشار به نشر علم و حرکت با نشر حتمی بسپارند.

خواجوی با بیان این‌که بسیاری از مربیان و دست‌اندرکاران رشته دو و میدانی درباره طراحی پیست آگاهی لازم را ندارند، می‌افزاید: کمیته استاندارد فدراسیون دو ومیدانی به علاوه شرکت‌های طرف قراردادش وظیفه طراحی وساخت پیست‌ها را بر عهده دارند اما با توجه به اشتباهاتی که در این راستا دیده می‌شود و همچنین ضرورت آگاهی‌بخشی به مربیان، ما چنین کتابی را تالیف و ترجمه کرده‌ایم تا آموزش علمی و عملی این کار را به همه علاقه‌مندان ورزش دو و میدانی ارایه دهیم.

پیش‌بینی می‌شود کتاب «طراحی و نقشه کشی زمین‌های دو و میدانی» تا پایان سال 92 منتشر شود.
تاریخ: 1392/10/18
کلمات کلیدی: ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: