برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

حرکتی برای توزیع آسان و فراگیر کتاب‌های ورزشی

در حالی که توزیع و پخش نامناسب، یکی از معضلات کتاب‌های حوزه تربیت بدنی و ورزش محسوب می‌شود، سایت حرکت در تلاش است دسترسی فراگیر در سطح کشور به کتاب‌های این حوزه را برای همگان میسر کنند. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سال‌ها است که ناشران و نویسندگان عرصه علوم ورزشی مانند سایر اهل قلم از توزیع نامناسب کتاب گلایه می‌کنند و برخی حتی معتقدند که مافیایی در این حوزه وجود دارد که اجازه پخش را به کتابی مانند کتاب‌هایی که برخی موزعان دوست دارد، نمی‌دهد و برای استفاده از سیستم پخش مناسب و کارآمد باید به نوعی باج داد! البته برخی هم وجود مافیا را منکر می‌شوند و ناقص و غیرعلمی بودن سیستم توزیع کتاب را علت اصلی وجود چنین معضلی می‌دانند.

دکتر داود حومنیان، عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران و یکی از مدیران و دست‌اندرکاران سایت حرکت، معتقد است که باید کاری علمی در این راستا انجام شود.

وی تحول در ورزش کشور را هدف اصلی از سایت حرکت می‌داند و می‌گوید:«با توجه به این‌که منابع آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی در اختیار همگان نیست، نخستین اقدام ما برای ایجاد تحول در ورزش کشور، قرار دادن این منابع به ویژه کتاب‌های ورزش در اختیار همه ایرانیان به ویژه به شکلی راحت و اغلب رایگان است.»

اکنون کتاب، کتاب الکترونیک، پاورپوینت و مقاله‌ ورزشی همراه با فیلم‌های آموزشی ورزشی روی سایت حرکت قرار داده شده‌اند و بارگیری(دانلود) اغلب آن‌ها نیز رایگان است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا قرار دادن متن کتاب‌های ورزشی یا سایر منابع آموزشی تربیت بدنی روی سایت شما اقدامی قانونی است؟» اظهار می‌کند:«برای عرضه منابع خارجی با مشکلی روبه‌رو نیستیم و مکتوبات ورزشی ناشران ایرانی را هم با اجازه آنان و هماهنگی با این ناشران روی سایت گذاشته‌ایم. دانلود برخی از آثار هم رایگان نیست و در واقع، با توافق ناشران، این آثار با تخفیف‌های قابل ملاحظه ارایه شده‌اند.»

یکی از تسهیلاتی این سایت برای دسترسی آسان و ارزان مخاطبان به منابع مکتوب و سایر منابع آموزشی، تخفیف‌هایی است که برای مخاطبان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، هر شهروند تهرانی که 200 هزار ریال کتاب بخرد، آثار خریداری شده به صورت رایگان برای او ارسال می‌شود. برای ارسال رایگان کتاب ویژه مخاطبان شهرستانی، سقف خرید 300 هزار ریال تعیین شده است.

گردانندگان این سایت به نداشتن توجیه اقتصادی برای عرضه رایگان یا با تخفیف فراوان کتاب در این سایت اقرار دارند و معتقدند که با ارایه و فروش سایر اجناس از جمله وسایل ورزشی، جبران مافات می‌کنند. نکته جالب این که برندگان جشوراه‌های حرکت می‌توانند کتاب مورد نظرشان را از این سایت حتی با پرداخت یک هزار ریال خریداری کنند.

حومنیان می‌گوید:«با این روش‌ها، منابع آموزشی به ویژه کتاب حتی به دست ساکنان دورترین نقطه ایران اسلامی می‌رسد و اغلب نیازی به خریدن فیزیکی کتاب نیست و مخاطبان می‌توانند این آثار را دانلود کنند.»

به گفته این نویسنده و مترجم حوزه تربیت بدنی و ورزش، تاکنون 200 عنوان کتاب ورزشی در سایت حرکت بارگذاری و مجوز ارایه 1500 عنوان کتاب ورزشی در این سایت گرفته شده است.

وی از فراگیر بودن نگاه حاکم بر ارایه منابع آموزشی در این سایت سخن می‌گوید و می‌افزاید:«اگرچه کتاب‌های آموزشی تا مقطع دکترای تربیت بدنی در سایت ارایه شده‌اند، اما با توجه به نیاز اقشار مختلف جامعه، کتاب‌های رشته‌های مختلف ورزشی و همچنین آثار مکتوب حوزه سلامتی و تندرستی نیز ارایه شده‌اند.»

یکی از ویژگی‌های این سایت، امکان دانلود آسان منابع آموزشی بدون نیاز به نرم‌افزارهای خاصی است و با هر نوع مرورگری می‌توان وارد این سایت شد و منابع را دانلود کرد.

حومنیان با اشاره این‌که اغلب ناشران تخصصی ورزشی از جمله بامدادکتاب و ورزش، علم و حرکت، آوای ظهور، نرسی و آوای شمال با این سایت همکاری دارند، از همکاری سایر ناشران غیر ورزشی که کتاب ورزش هم منتشر می‌کنند، خبر می‌دهد.

وی ایجاد چنین مراکزی را باعث در دسترس قرار دادن آسان و فراگیر کتاب‌های ورزش و در نتیجه رونق چرخه نشر ورزش کشور می‌داند.
تاریخ: 1392/11/6
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: