برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گزارش فارس از تاخیر در برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران پُل ارتباطی المپیکی‌ها و IOC لرزان است/ آیین‌نامه کجاست؟

با وجود فرصت ۸ ماهه باقی‌ مانده تا المپیک ریو ۲۰۱۶ نه تنها انتخابات کمیسیون ورزشکاران برگزار نشد، بلکه هنوز نماینده ایران در کمیسیون IOC نیز نامعلوم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون ورزشکاران بخشی از کمیته بین‌المللی المپیک است که به منظور حفاظت از ورزشکاران تاسیس شده است در سال 1981 توسط ژوان آنتونیو سامارانچ تشکیل و متعاقبا توسط این کمیته در قانون 21 منشور المپیک تدوین شد. این کمیسیون پل ارتباطی بین IOC و ورزشکاران است و به پیشنهاد هیات رئیسه IOC تشکیل می‌شود.

جلسات کمیسیون ورزشکاران IOC یک یا دو بار در سال تشکیل می‌شود. این کمیسیون در ارتباط با کمیسیون‌های کمیته‌های ملی المپیک کار می‌کند. 12 عضو به وسیله ورزشکاران المپیکی انتخاب می‌شوند. علاوه بر این ممکن است رئیس کمیته بین‌المللی المپیک 7 نفر دیگر را برای اطمینان در خصوص حفظ تعادل بین ملت‌ها، جنسیت و ورزش معرفی کند. همچنین دو ورزشکار از انجمن المپین‌های جهانی و دیگری از کمیته بین‌المللی پارالمپیک انتخاب می‌شوند.

انتخابات این کمیسیون برای اعضا هر 4 سال یک بار در حاشیه برگزاری المپیک برگزار می‌شود. نامزدها باید مقابل ورزشکارانی که قبلا عضویت داشتند رقابت کنند. 4 عضو از ورزشکاران المپیک تابستانی و 2 عضو از بین ورزشکاران المپیک زمستانی انتخاب می‌شوند.

طبق اعلام IOC ورزشکاران انتخاب شده در این کمیسیون از فعالان کشورهای خود هستند.

تاریخچه‌ای کوتاه از تشکیل کمیسیون ورزشکاران در جهان و تاکید IOC برای تشکیل این کمیسیون در کشورها اهمیت توجه به ورزشکاران را نشان می‌دهد.

 

* دو سال گذشت؛ وعده‌ها محقق نشد

به گزارش فارس، آیین‌نامه قبلی کمیسیون ورزشکاران که در تاریخ 13/12/79 به تصویب رسیده در ماده یک به تشکیل این کمیسیون اشاره دارد. بر اساس ماده یک با توجه به اهمیت مشارکت ورزشکاران آماده کشور در فعالیت‌های کمیته ملی المپیک و رغبت آنها به گسترش ارتباط با توجه به تاکید IOC این کمیسیون تشکیل می‌شود.

ماده دو آیین‌نامه به اهداف کمیسیون اشاره دارد که یکی از این وظایف معرفی نماینده ایران به کمیسیون ورزشکاران IOC است.

ماده 30 اساسنامه کمیته ملی المپیک به تعداد و ترکیب کمیسیون‌ها اشاره می‌کند و نام 13 کمیسیون در آن به چشم می‌خورد که کمیسیون ورزشکاران یکی از این موارد است.

تبصره یک ماده 30 می‌گوید: هر کمیسیون مرکب از یک رئیس، یک دبیر، 5 تا 7 عضو است که برای یک دوره 2 ساله منصوب گردیده و تجدید انتخاب آنها بلامانع است.

با توجه به این تبصره ایران در دو سال گذشته با انتخاب مسئول جدید کمیته ملی المپیک اصلا کمیسیون ورزشکاران را تشکیل نداده است، اگرچه به نظر می‌رسد هادی ساعی همچنان ریاست این کمیسیون را برعهده دارد! کمیسیونی بدون اعضا و تنها با یک عضو.

در زمان مدیریت پیشین کمیته ملی المپیک، در یکی از جلسات هیات اجرایی حضور نماینده‎ای از کمیسیون ورزشکاران در نشست‎های هفتگی آنها تصویب شد اما این اتفاق تا به امروز بعد از دو سال رخ نداده است.

علیرضا دبیر نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک سال گذشته در گفت‌وگویی با فارس در پاسخ به این سوال که مدت‌هاست از بحث حضور یک نماینده از کمیسیون ورزشکاران در جلسات اعضای هیات اجرایی می‌گذرد، اما هنوز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته، تصریح کرد: در نوع انتخابات کمیسیون ورزشکاران بحث داریم و این کمیسیون هنوز شکل نگرفته است. این نقدی است که به ما وارد است. حتی اگر قرار باشد جلسه فوق‌العاده بگذاریم باید این موضوع جمع شود.

 

* دلایل نامعلوم برای مشخص نشدن وضعیت آیین‌نامه انتخاباتی

اگرچه ماه‌هاست که از تکمیل آیین‌نامه جدید کمیسیون ورزشکاران می‌گذرد و بنا به گفته یکی از اعضای هیات اجرایی 4 ماه است که این آیین‌نامه زیر نظر رسول خادم تکمیل شده، اما هنوز مشخص نیست چرا وی این آیین‌نامه را به هیات اجرایی نمی‌دهد تا این موضوع در دستور کار هیات اجرایی قرار بگیرد و انتخابات این کمیسیون با تاخیر روبه‌رو شده است.

حالا که هشت ماه به المپیک ریو زمان باقی است، نه انتخاباتی برگزار شده و نه نماینده ایران برای کمیسیون ورزشکاران IOC مشخص است، این در حالی است که برخی از کشورها نمایندگانشان برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC مشخص شده‌اند و حتی برای ورود به این کمیسیون هم تلاش می‌کنند این در حالی است که ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

تاریخ: 1394/9/9
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: