برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

حرکات اصلاحی ورزشی برای افتادگی شانه‌ دانش‌آموزان

راه های درمانی و اصلاحی برای رفع افتادگی شانه در کودکان و دانش آموزان وجود دارد که باید به آن توجه ویژه داشت.

به گزارش ایسنا، به صورت طبیعی شانه ها باید با یکدیگر قرینه باشند و شانه در موازات تن قرار گیرد؛ گاهی شانه ها متقارن نیستند یا یکی از آن ها یا هر دو متمایل به پایین یا افتادگی هستند و هر کدام از این حالت ها به معنی افتادگی شانه است، بنابراین به طور خلاصه، افتادگی شانه به معنی برهم خوردن تعادل عضلانی و عدم تقارن شانه ها است.

افتادگی شانه معمولا به مرور باعث ایجاد ناهنجاری های دیگر اسکلتی از جمله کج گردنی در افراد می شود و حمل نامناسب کیف، کوله و ساک، استفاده بیش از حد از دست برتر، نوشتن طولانی مدت با پوسچرهای غلط و ناصحیح و... در بین افراد جامعه به خصوص دانش آموزان باعث ایجاد این ناهنجاری می شود.

از آن چه در سال های اخیر بسیار مشاهده شده می توان به کیف های دانش آموزانی اشاره کرد که بسیار سنگین هستند و معمولا تعداد زیادی کتاب حمل می کنند و از طرفی فقط از یک شانه در حمل آن کیف یا کوله استفاده شده است.

هر چند راه های مختلفی در رفع این مشکل طرح و اجرا شده است ولی به دلیل عدم توجه به کیف های سبک دانش آموزی از سوی مدارس و همچنین عدم آگاهی دانش آموزان و والدین آن ها به خطرات ناشی از افتادگی شانه و اثرات بد این عارضه در آینده فرزندان این ناهنجاری رو به گسترش است.

حمل کردن و آویزان کردن کوله پشتی از یک شانه بسیار راحت است و یکی از روش های پرطرفدار برای حمل کردن کوله پشتی در میان جوانان و نوجوانان محسوب می شود با این حال این وضعیت فشار زیادی را به یک شانه وارد می کند و باعث اعمال فشار نابرابر بر استخوان ها و عضلات قسمت فوقانی بدن می شود و عضلات مرکزی و ران را نیز درگیر خواهد کرد.

بهترین حالت برای حمل کردن کوله پشتی قرار دادن هر دو بند آن روی هر دو شانه است تا فشار به طور یکسان توزیع شود و از طرفی باید دقت کرد که به جای آویزان کردن کوله پشتی از یک شانه باید آن را با هر دو شانه خود حمل کنید و بند کیف و کوله حتما باید سفت باشد و کوله در حین راه رفتن حرکت نکند.

ممکن است فرد دچار افتادگی شانه شده و در روزهای ابتدایی هیچ علامت و نشانه ای هم نداشته باشد و همه چیز طبیعی به نظر برسد، اینکه نه دردی باید در کار باشد و نه عدم تقارن شانه ها مشاهده شود اما پس از مدتی، وقتی ورزش می کند یا حتی در حال انجام کارهای روزمره است در قسمت گردن، شانه و کمرتان، درد تقریبا زیادی احساس می کند و بهترین راه حل، پیشگیری و رعایت اصول و صحیح حمل وسایل و نشستن به خصوص در کودکان و دانش آموزان است.

بر اساس این مطلب که از سوی علی شعبانی فرد، تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: راه های در مانی و اصلاحی برای رفع این عارضه شامل کشش(خم کردن گردن)، تقویت عضلات شانه ای که دچار این عارضه یا هر دو مانند بالا آوردن شانه افتاده (شراگ بدون دمبل)، تقسیم وزن و ایجاد تعادل در هر ۲ دست و شانه است.

چند حرکت ساده برای درمان نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛ چندین بار در روز حرکت بالا بردن شانه سمت افتاده (بدون حرکت دست) ۶ تا ۱۰ ثانیه ۱۰ بار تکرار به صورت ایستا انجام شود.

همچنین پیشنهاد می شود بعد از مدتی به صورت حرکتی و بالا و پایین بردن شانه با وزنه سبک (زیر ۱ کیلو) با تکرار ۳ ست ۸-۱۰ تکرار و ۳ بار در روز انجام شود. کشش عضلات سمت افتاده با خم کردن گردن به آرامی (مخصوص افرادی که همراه افتادگی شانه دچار کج گردنی شده اند) دیگر حرکتی است که می توان انجام داد و حرکات تقویتی مانند نشر از جانب ابتدا بدون وزنه سپس با وزنه نیز دیگر حرکتی است که پیشنهاد می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
تاریخ: 1401/8/7
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: