برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

چه کسی برای ۵۶۳ پرونده حقوق بشری انگلیس زانو می‌زند؟

تهران- ایرنا- پس از قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۰، زانو زدن نمادی جهانی علیه «تبعیض نژادی» شد، ...

امروز دوشنبه ۳۰ آبان ماه تیم ملی ایران و انگلیس در گروه بی(B) جام جهانی قطر به مصاف یکدیگر می روند؛ دیداری که به دلیل حواشی احتمالی آن مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. بسیاری از رسانه های غربی همچون «ایندیپندنت»، «اسکای اسپورتز» و «هد تاپیکز» در ۲۴ ساعت گذشته نوشته اند که شاگردان «گرت ساوتگیت» پیش از شروع بازی، مقابل ایران زانو می زنند. اقدامی که این تیم در ۳۵ بازی اخیر خود مانند دیدار با اسکاتلند، اوکراین و بلژیک داشته است.

پیشتر رسانه های بریتانیایی در این زمینه تردید داشتند و به نقل از ساوتگیت سرمربی تیم ملی انگلیس نوشتند «تا امروز در مورد آن با همه بازیکنان و اعضای تیم صحبت نکردیم. چون تاکنون تمرکز ما روی نتایج و مسابقات بوده است. اما به طور قطع در مورد این موضوع حرف خواهیم زد.»
همچنین پیشتر «کانر کودی» بازیکن تیم ملی فوتبال انگلیس تائید کرده بود که تا روز دوشنبه قرار است همه بازیکنان در مورد احتمال زانو زدن در بازی مقابل ایران صحبت کنند و به یک تصمیم نهایی برسند.

قتل فلوید جرقه نماد زانوزدن

زانوزدن در جریان بازی فوتبال در انگلیس به قتل «جرج فلوید» مرد ۴۶ ساله آفریقایی - آمریکایی توسط پلیس آمریکا برمی گردد که در ۲۵ ماه مه ۲۰۲۰(۵ خرداد ۱۳۹۹) در جریان بازداشت از سوی پلیس «مینیاپولیس» درگذشت.
فلوید غیرمسلح بود و تحت فشار شدید به صورت واضح، هشدار او به افسر پلیس گویای این واقعیت بود که نمی تواند نفس بکشد زیرا با دستان دستبند شده، صورت او به کف خیابان چسپیده و زانوی «دراکس شووین» افسر پلیس تا ۸ دقیقه روی گردن او قرار گرفته بود.

چه کسی برای ۵۶۳ پرونده بین المللی حقوق بشری انگلیس زانو می زند؟


از آن زمان نه تنها تیم ملی انگلیس بلکه نمایش زانوزدن در مسابقات باشگاهی این کشور هم تکرار شد و چندین تیم لیگ برتر همچون لیورپول، نیوکاسل و چلسی در جلسات تمرین زانو زده اند و از این ژست برای ابراز حمایت از جنبش «زندگی سیاه ها مهم است» (Black Lives Matter) استفاده کرده اند.
طبق قوانین فیفا، بازیکنان فوتبال از نمایش شعارهای سیاسی، مذهبی، شخصی، یا تصاویر و یا تبلیغات غیر از آرم سازنده در طول مسابقات منع شده اند.

بنابراین بازیکنان نمی توانند هیچ گونه شعار، تبلیغات سیاسی و مذهبی و شخصی را روی تجهیزات خود آشکار کنند. همچنین بازیکنان باید هرگونه شعار، تبلیغات سیاسی و مذهبی را از روی لباس زیرین پیراهن ورزشی خود ازبین ببرند. در مجموع، آشکار کردن شعارها و تبلیغات سیاسی و مذهبی و شخصی توسط فیفا تحریم شده است.

پرونده قطور حقوق بشری انگلیس

«گرت ساوتگیت» سرمربی تیم ملی انگلیس در یک گفت وگوی رسانه ای پیش از بازی با تیم ملی ایران در قطر اعلام کرد: برای مدت طولانی بازیکنان انگلیس در مسابقات زانو زده اند و مقابل ایران هم می زنند.

طبق گزارش روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن، «بریتانیا یکی از بدترین پرونده های حقوق بشر را در اروپا دارد و بی توجهی به اصول حقوق بشر، آزادی بیان، حق داشتن دادگاه های عادلانه، حقوق زندانیان، رعایت حریم شخصی و پایمال شدن مصونیت افراد در برابر شکنجه از جمله موضوعات مندرج در پرونده حقوق بشری انگلیس است.»

چه کسی برای ۵۶۳ پرونده بین المللی حقوق بشری انگلیس زانو می زند؟

روزنامه ایندیپندنت: «بریتانیا یکی از بدترین پرونده های حقوق بشر را در اروپا دارد و بی توجهی به اصول حقوق بشر، آزادی بیان، حق داشتن دادگاه های عادلانه، حقوق زندانیان، رعایت حریم شخصی و پایمال شدن مصونیت افراد در برابر شکنجه از جمله موضوعات مندرج در پرونده حقوق بشری انگلیس است

از طرفی، «شورای اروپا»به عنوان یک سازمان بین المللی مدعی ترویج دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون در سال ۱۹۴۹ در «استراسبورگ» تاسیس شد. انگلیس یکی از کشورهایی بود که در تدوین پیش نویس این شورای ۴۶ عضوی نقش داشت؛ ضمن این که انگلیس یکی از کشورهایی بود که در تدوین پیش نویس «دیوان اروپایی حقوق بشر» به عنوان سازمانی که از دل شورای اروپا متولد شد، نیز سهیم بود.

دیوان اروپایی حقوق بشر، دادگاهی بین المللی است که درباره درخواست های فردی و بین المللی نقض احتمالی حقوق مندرج در کنوانسیون اروپایی حکم می دهد. این دیوان سالانه بیش از ۵۰ هزار درخواست دریافت و بیش از هزار حکم صادر می کند؛ جالب این که شمار قابل توجهی از این احکام لازم الاجرا توسط دادگاه های ملی کشورهای اروپایی رد می شوند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط «دیوان اروپایی حقوق بشر»، تا پایان سال ۲۰۲۱، تعداد ۵۶۳ حکم مرتبط با حقوق مدنی و طبیعی انسان علیه انگلیس صادر شده است.

طبق این گزارش، در یک دهه گذشته از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ به ترتیب ۲۲، ۱۳، ۱۳، ۱۸، ۱۲، ۴،۱، ۴، ۳، ۷ و ۱ حکم علیه انگلیس توسط دیوان اروپایی حقوق بشر صادر شده است. علاوه براین انگلیس به تازگی تصمیم خود را مبنی بر خروج از دیوان اروپایی حقوق بشر اعلام کرده است.

شکایت ها از انگلیس که منجر به محکومیت این کشور در دیوان اروپایی حقوق بشر شدند، شامل نقض حریم خصوصی، رفتار غیرانسانی و مجازات تحقیرآمیز زندانیان، نقض حقوق زندانیان، نقض حقوق پناهجویان و غیره هستند.

به گزارش«tgchambers» یکی از جدیدترین پرونده های مطرح شده علیه انگلیس در دیوان اروپایی حقوق بشر در مورد «شکایت کنیایی ها» در سپتامبر ۲۰۲۲ مربوط می شود. این گروه متشکل از شهروندان مسن کنیایی به دلیل خارج شدن اجباری از سرزمین های اجدادی خود و قربانی شکنجه و بدرفتاری شدن، از انگلیس به دیوان اروپایی حقوق بشر شکایت کردند. دیوان نامبرده اعلام کرد که همه تلاش خود را برای بررسی پرونده مذکور و گرفتن جبران خسارت از دولت انگلیس انجام می دهد.
شکایت ها از انگلیس که به محکومیت این کشور در دیوان اروپایی حقوق بشر منجر شد، شامل نقض حریم خصوصی، رفتار غیرانسانی و مجازات تحقیرآمیز زندانیان، نقض حقوق زندانیان و پناهجویان استیکی از اقدامات ضدانسانی انگلیس نیز به حادثه دلخراش زنده سوزاندن یک ایرانی توسط برخی شهروندان تندرو و نژادپرست در تاریخ این کشور ثبت شده است.

قضیه از این قرار بود که چهاردهم ماه جولای ۲۰۱۳، دو جوان انگلیسی به خانه «بیژن ابراهیمی» یک مرد ایرانی که در همسایگی آن ها زندگی می کرد وارد می شوند و او را به شدت کتک زده و بدن نیمه جان او را در مقابل چشمان بی تفاوت دیگر همسایگان از خانه اش خارج کرده و با ریختن بنزین روی لباس هایش به آتش می کشند. این مرد ایرانی درحالی بدنش به آتش کشیده شد که هنوز زنده بود و برای نجات از همسایگانی که به نظاره ایستاده بودند طلب کمک و یاری می کرد.

ابراهیمی بارها با فوریت های پلیس تماس گرفته و از آزار و اذیت های نژادپرستانه شکایت کرده بود ولی هرگز به شکایات او رسیدگی نشد و پلیس محلی به او اخطار کرده بوده که اگر به دروغ با پلیس تماس بگیرد، او را به جرم ایجاد مزاحمت برای پلیس دستگیر خواهند کرد!

چه کسی برای ۵۶۳ پرونده بین المللی حقوق بشری انگلیس زانو می زند؟


نژادپرستی سیستمی انگلیس

موضوع رسیدگی به نژادپرستی پلیس انگلیس برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ رسانه ای شد.
«جیسون مک فرسون» یک شهروند انگلیسی است که ژانویه(دی-بهمن) سال ۲۰۰۷ وحشیانه به دست پلیس «ناتینگ هیل» از بخش مرکزی لندن در انگلیس کشته شد. مک فرسون در حالی که در بازداشت به سر می برد، مورد ضرب و جرح افسران پلیس قرار گرفت. در پی این ضرب وجرح، حال مک فرسون رو به وخامت می رود و دقایقی بعد آمبولانسی او را به بیمارستان می برد اما دیگر دیر شده و او جانش را از دست می دهد.

سیاهپوستان در انگلیس ۷ برابر بیشتر از سفیدپوستان برای بازرسی متوقف می شوند و پنج برابر بیشتر از آن ها قربانی استفاده از زور بیش از حد می شوندنکته مهم اینکه طبق گزارش های متعدد نژادپرستی پلیس انگلیس تاکنون سبب کشته شدن سیاهپوستان دیگری نیز شده است و به همین دلیل اکنون پلیس انگلیس با بی اعتمادی سیاهپوستان به این نهاد مواجه است.

طبق گزارش های منتشره، مشکلات بسیار درارائه خدمات عمومی پلیسی به سیاهپوستان، استفاده نامتناسب از زور علیه آنان، نرخ بالای قربانی شدن سیاهپوستان در زمان بازداشت از جمله علل این بی اعتمادی است.

رسانه های بین المللی گزارش داده اند: سیاهپوستان در انگلیس هفت برابر بیشتر از سفیدپوستان برای بازرسی متوقف می شوند و پنج برابر بیشتر از آن ها قربانی استفاده از زور بیش از حد می شوند. به عنوان مثال، ۱۰ درصد توقف و بازرسی های ثبت شده، ۲۷ درصد استفاده از زور و ۳۵ درصد استفاده از ارعاب مربوط به یک فرد سیاهپوست بوده است. سیاهپوستان در انگلیس این برخوردها به ویژه توقف و بازرسی را اقدامی مقابله ای و تحقیرآمیز می دانند.

چه کسی برای ۵۶۳ پرونده بین المللی حقوق بشری انگلیس زانو می زند؟

با وجود اینکه سیاهپوستان فقط ۳.۵ درصد جمعیت انگلیس را تشکیل می دهند؛ اما «سی ان ان» به تازگی در گزارشی تیتر زد: «۴۱ درصد از کارگران سیاه پوست و اقلیت ها در بریتانیا حین کار از نژادپرستی رنج می برند» و در میان کارگران جوان تر، ارقام حتی نگران کننده تر است. حدود ۵۲ درصد از کارگران سیاه پوست، رنگین پوست و اقلیت های قومی ۲۵ تا ۳۴ ساله از نژادپرستی در آن دوره رنج می برند؛ در حالی که این رقم برای افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال حدود ۵۸ درصد است.

روزنامه «گاردین» نیز گزارشی مشابه «سی ان ان» منتشر کرده و نوشته است: یک مطالعه در بریتانیا نشان می دهد تبعیض در محل کار اعتماد بخش بزرگی از نیروی کار بریتانیا را از بین می برد و بیش از ۱۲۰ هزار کارگر از اقلیت های قومی و نژادی، شغل خود را به دلیل نژادپرستی ترک کرده اند. زمانی اوج رفتارهای نژادپرستانه در انگلیس خود را به صورت نهادینه و سیستمی نشان می دهد که نگاهی موشکافانه به حرکات پادشاه این کشور داشته باشیم.

شهریورماه امسال بود که «چارلز سوم» در جریان تشییع جنازه «ملکه الیزابت» از دست دادن با یک رنگین پوست خودداری کرد و همین مساله باعث شد که رسانه ها و افکار عمومی او را به نژادپرستی متهم کنند.

اکنون این پرسش به ذهن می رسد، آیانمایش یا ژست زانوزدن تیم ملی فوتبال انگیس می تواند قرن ها استعمار و استثمار مردم جهان در دورترین نقاط کره خاکی و انبوه زیادی از پرونده های حقوق بشری داخلی و بین المللی این کشور را از یاد ببرد و برای این تاریخ سراسر ضدحقوق بشری چه ملت هایی باید زانو بزنند؟

پیوست ها:

https://edition.cnn.com/۲۰۲۲/۰۹/۰۱/business/uk-workplace-racism/index.html
https://www.independent.co.uk/sport/football/world-cup/england-iran-take-knee-qatar-۲۰۲۲-b۲۲۲۹۱۶۹.html
https://www.skysports.com/football/news/۱۲۰۱۶/۱۲۷۵۱۷۹۸/england-to-take-a-knee-before-world-cup-opener-aginst-iran-as-james-maddison-ruled-out-with-injury#:~:text=England%۲۰will%۲۰take%۲۰a%۲۰knee,after%۲۰the%۲۰Covid%۲D۱۹%۲۰shutdown.
https://bestxplorer.com.ng/۲۰۲۲/۰۹/moment-king-charles-iii-refused-to-shake-a-black-mans-hand-at-his-mothers-funeral-video.html
https://headtopics.com/uk/england-will-take-the-knee-in-qatar-gareth-southgate-says-۳۱۹۰۹۸۷۳
https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۲/sep/۰۱/more-than-۱۲۰۰۰۰-workers-quit-jobs-because-of-racism-uk-study-suggests

منبع: ایرنا
تاریخ: 1401/8/30
موضوع: ورزش جهان
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: