برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

خسروی وفا: ایجاد فدراسیون ورزش‌های معلولین از افتخارات انقلاب است

ورزش. جانبازان و معلولین. فجر ‪۸۹‬
تهران - رییس کمیته ملی پارالمپیک کشورمان، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ورزش معلولین فدراسیونی نداشت و توجه به ورزش معلولین و ایجاد مرکزی برای رشد و توسعه ورزش آنان از پدیده‌ها و افتخارات انقلاب است.

محمود خسروی وفا روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: ورزش جانبازان و معلولین ایران که به گفته رییس کمیته جهانی المپیک یکی از سه کشور برتر جهان است، مولود انقلاب اسلامی است.

رییس کمیته ملی پارالمپیک در خصوص تاریخچه شکل‌گیری ورزش معلولین ایران گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته نظارت بر ورزش‌های معلولین فعالیت نامحسوسی داشت و تنها به حضور برخی مسوولان در همایش‌های بین‌المللی محدود بود و هیچگونه فعالیتی برای رشد و توسعه ورزش در بین افراد معلول انجام نمی‌داد.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب و در اواخر سال ‪ ،۱۳۵۸‬فدراسیون ورزش‌های معلولین تاسیس شد، گفت: نخستین فعالیت این فدراسیون تازه تاسیس، اعزام یک گروه به پارالمپیک معلولان در هلند بود که در تابستان سال ‪۱۳۵۹‬ صورت گرفت.هدف ازاین اعزام، کسب تجارب فنی، تهیه منابع قوانین و شرکت در اجلاس برای شناساندن جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون بین‌المللی بود.

رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تصریح کرد: پس از بازگشت گروه اعزامی از هلند، اولین دوره کلاس مربیگری ورزش‌های معلولین در چند رشته برگزار شد. مربیان پس از کسب آموزش‌های لازم به استان‌های خود برگشته و نسبت به تشکیل تیم‌های ورزشی اقدام کردند.

وی با یادآوری اینکه نخستین دور مسابقات معلولین ایران در رشته‌های دوومیدانی،پینگ پنگ، شطرنج، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و شنا در شهریور ‪ ۱۳۵۹‬در تهران برگزار شد، گفت: استقبال از فعالیت‌های ورزشی و شرکت آنها در مسابقات به حدی چشم گیر بود که مسوولان را تشویق کرد تا اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

رییس کمیته ملی پارالمپیک کشورمان در ادامه با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی و ورود جانبازان به ورزش معلولین ایران گفت: با آغاز جنگ تحمیلی و ورود بخشی از رزمندگان که به فیض جانبازی نایل شده بودند، روز به روز به آمار ورزشکاران این رشته اضافه شد تا نقطه عطفی در فدراسیون جانبازان و معلولین ایران به وجود آید. در اردیبهشت ‪ ۱۳۶۰‬اولین تیم ورزشی جانبازان و معلولین در رشته بسکتبال با ویلچر به یوگسلاوی اعزام شد.

وی تغییر نام فدراسیون و حضور فعال در صحنه‌های بین‌المللی را از تحولات بزرگ در عرصه ورزش معلولین، دانست و گفت: سال ‪ ۱۳۶۰‬نقطه اوج اولیه فعالیت ها محسوب می‌شود. در این سال اولین کاروان جانبازان و معلولین در قالب تیم تیراندازی به مسابقات جهانی انگلیس اعزام شد. در این دوره به دلیل افشاگری‌های کاروان اعزامی ایران از جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا، از شرکت این گروه در مسابقات جلوگیری شد.

وی دومین مرحله رشد و توسعه ورزش معلولین ایران را از سال ‪ ۱۳۶۸‬به بعد دانست و گفت: از سال ‪ ۱۳۶۸‬تا ‪ ۱۳۷۹‬فدراسیون با برنامه‌های تدوین شده و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- ورزشی و شرکت موفق در ‪ ۳‬پارالمپیک بارسلونا، آتلانتا و سیدنی، جایگاه ویژه ا ی در سطح جهان کسب کرد.

خسروی وفا تشکیل کمیته ملی پارالمپیک و مستقل شدن فدراسیون نابینایان در سال ‪ ۱۳۷۹‬را از دیگر نقاط عطف تاریخ ورزش جانبازان و معلولین دانست و افزود: در این سال ورزش نابینایان و کم بینایان صاحب فدراسیون مستقل شد وفعالیت‌های رسمی خود راجدا ازفدراسیون جانبازان و معلولین آغاز کرد.

وی افزود : کمیته ملی پارالمپیک نیز در سال ‪ ۷۹‬فعالیت رسمی خود را آغاز و برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی و کسب عناوین وافتخارات دامنه دار کار خود را شروع کرد.

رییس کمیته ملی پارالمپیک کشورمان حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در دهکده پارالمپیک ‪ ۲۰۰۸‬پکن را که موجب افزایش روحیه ورزشکاران ایران شد از دیگر اقدامات مفید ایران در توجه به ورزش معلولین دانست و گفت: سال ‪ ۱۳۸۹‬پرکارترین سال ورزشی فدراسیون جانبازان و معلولین است، زیرا تیم‌های ملی جانبازان و معلولین در چندین مسابقه جهانی و بین‌المللی شرکت کردند که حاصل آن ‪ ۲۱۴‬مدال رنگارنگ در رشته‌های مختلف بود که در این بین، ‪ ۸۴‬طلا، ‪ ۶۸‬نقره و ‪ ۶۲‬برنز بدست آمد.


خسروی وفا در پایان تاکید کرد: ورزشکاران جانباز ومعلول افتخارات زیادی برای جمهوری اسلامی ایران در مدت ‪ ۳۱‬سال فعالیت خود کسب کردند که کسب بیش از یک هزار ‪ ۵۰۰‬مدال سه رنگ ره آورد آن از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون است ‪۱۶۴۷/۱۳۷۹‬



تاریخ: 1389/11/20
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: