برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

در مسابقه ای که جوانمردی هم زیر پای گذاشته شد ؛ پرخاشگری مطلق از نوع محسن قهرمانی / حال من دست خودم نیست...

اینکه درد محسن قهرمانی پرخاشگر در تمامی قضاوتهای اخیرش چیست؛ فقط خدا می داند...

علیرضا محجوب / خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام

به گزارش خبرگزاری پارس فوتبال، دیدار شنبه شب استقلال و استیل آذین تهران که با تساوی دو بر دو به پایان رسید، بدون شک بعنوان جنجالی ترین مسابقه هفته های اخیر لیگ امسال مطرح است چرا که اکثر حاشیه های فوتبالی در این دیدار مشاهده شد و از جمله مهمترین آنها می توان به نادیده گرفتن بازی جوانمردانه از سوی بازیکنان دو تیم و صد البته قضاوت نامطلوب و پرخاشگرانه محسن قهرمانی داور مسابقه اشاره داشت.

* عدم رعایت بازی جوانمردانه از سوی دو تیم

 بحث نادیده گرفتن بازی جوانمردانه ابتدا از سوی آبی های پایتخت آغاز شد. آنجایی که بازیکن استقلال در یک نبرد هوایی با حمید نشاط جو دروازه بان استیل آذین، وی را نقش بر زمین کرد که بر همین اساس بازیکنان استیل آذین نزدیک به یک دقیقه از استقلالی ها خواستند تا برای رسیدگی به مصدومیت دروازه بان شان توپ را به بیرون بزنند اما تیم حریف هیچگاه به این موضوع توجه نکرد و به بازی ادامه داد که پس از آن استقلال توانست گل تساوی را با ضربه فرهاد مجیدی به تساوی بکشاند.

ماجرا به همین جا ختم نشد و استیل آذینی ها نیز پس از گذشت چند دقیقه مجددا کار ناپسندیده استقلالی ها را البته کمی خفیف تر تکرار کردند. جایی که حسین کاظمی هافبک استیل آذین در پشت محوطه جریمه استقلال با مدافع استقلال برخورد کرد و پس از آن بدون توجه به زمین خوردن بازیکن استقلال، با یک پاس زیبا توپ را به محمد غلامی رساند تا گل دوم استیل آذین به ثمر برسد.

* حال من دست خودم نیست . . .

... و اما قضاوت ضعیف این دیدار که قطعا نقش مستقیمی در تمامی تشنجات و درگیری های زمین داشت، بر عهده یکی از پر حاشیه ترین داوران سالهای اخیر یعنی محسن قهرمانی بود. قهرمانی با تصمیم گیری های اشتباه خود در این دیدار، ثابت کرد که هنوز به سطح توانایی و تجربه داورانی همچون محسن ترکی نرسیده است.

 وی باید بداند که پیشرفت در عرصه داوری، تنها به کاهش وزن به شیوه ای بسیار سریع و تعجب برانگیز نیست چرا که تسلط، آرامش و مدیریت مناسب بر یک مسابقه فوتبال، سه ویژگی بارز یک داور باکلاس و حرفه ای محسوب می شود، ویژگی هایی که در قضاوت این دیدار هیچگاه به کار گرفته نشد و گویا همان «تمرینات» مخصوصی که ایشان در جهت تنظیم وزن خود انجام می دهند، دردسر ساز شده و دوری از این «تمرینات» نمی گذارد که ایشان با تمرکز و آرامش کافی قضاوت کنند.

* آن جلسه ای که مسابقات حساس را به "قهرمانی" داد

نکته ای که خارج از این مطلب نیست و البته باید به آن اشاره داشت مربوط می شود به برهه از فصل گذشته رقابتهای لیگ برتر فوتبال. زمانیکه مسعود عنایت، رئیس کمیته داوران بخاطر تخطی این داور جنجالی از قوانین، کمتر اجازه قضاوت بازیها را به او می داد. این موضوع آنقدر به مذاق محسن آقا تلخ آمده بود که او را بر آن داشت تا در اواخر پاییز 88 و در ظهر یک روز چهارشنبه، جلسه ای فوری با حضور رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی برگزار کند.

 به گزارش خبرگزاری پارس فوتبال در جلسه مذکور، محسن قهرمانی با حالتی مستأصل و ناراحت به ایراد انتقاد علیه مسعود عنایت و کمیته داوران پرداخت که؛ «واقعا نمی دانم باید چکار کنم. شما بگویید. چگونه است که آقای عنایت در یک ماه به فلان داور قضاوت سه، چهار مسابقه لیگ برتری را می دهد و برای من که سابقه و تجربه بیشتری دارم به یک بازی لیگ برتری و چند بازی در سطح جوانان کفایت می کند.»

پس از اعلام آن درخواست «ویژه» از طریق کانالهای مختلف به فدراسیون فوتبال شاهد بودیم که در طی هفته های پایانی فصل گذشته لیگ و مسابقات فصل جاری، قضاوت دیدارهای حساس متعددی به محسن قهرمانی داده شده است که او در نوع قضاوت تمامی دیدارها نه تنها حالت پرخاشگرانه نسبت به بازیکنان را از خود دور نکرده که بر شدت آن افزوده و به نظر می رسد اگر شرایط به همین شکل پیش برود بعید نیست در ادامه لیگ برخورد این داور بین المللی و نفرات داخل زمین را هم ببینیم.

پی نوشت: به نظر می رسد روند کاهش وزن محسن قهرمانی تشدید شده و او را به دوران جدی و بحرانی تری رسانده است که قطعا این موضوع به خودی خود جای بسی تأمل دارد. به هر صورت، اینکه درد قهرمانی چیست؛ فقط خدا می داند...

تاریخ: 1389/5/24
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: