برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

بررسی تیم‌های حاضر در گوانگژو/عبور کاراته از مشکلات و امید به کسب 4 مدال طلا/ هراس از مسائل حاشیه‌ای

اگر چه کاراته ایران طی سال‏های گذشته دور از آرامش لازم و روزهای خوش بود اما این رشته به خاطر موقعیت آسیایی‏اش همچنان یکی از امیدهای مسلم مدال‏آوری در بازی‏های آسیایی 2010 است مگر اینکه اسیر مسائل غیرفنی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نبود ثبات مدیریت در فدراسیون کاراته باعث شد طی دو سه سال گذشته تصمیمات منطقی کمتری در این فدراسیون دیده شود. هرچند که خود اهالی این رشته هم هیچگاه نخواستند به برنامه‌های فدراسیون اطمینان کرده و با هماهنگی و وفاق برای پیشرفت رشته مورد علاقه خود تلاش کنند.

این شرایط که فراموش شدن روزهای خوب کاراته را موجب شد از بعد از رفتن ناظریان آغاز شد. شاید به این دلیل که افرادی که به جای وی مدیریت کاراته را بر عهده گرفتند بیشتر از اینکه روی این رشته و برنامه‎هایش تمرکز داشته باشند به فکر حفظ صندلی ریاست بودند.

کاراته روز خوش به خود ندید و درگیر حواشی بود. این شرایط حتی در زمان علیرضا آهی که به جای کتیرایی سرپرست شده بود هم وجود داشت تا اینکه انتخابات فدراسیون کاراته برگزار شد و سیدعباس احمد پناهی رئیس این فدراسیون شد. 

پناهی مدیری از جنس کاراته است. طی چند ماهی که از مدیریت وی می‌گذرد سر و صداهای کاراته تا حدی خوابیده هر چند که هنوز به آسایش مطلق و روزهای بدون حاشیه نرسیده است. با این همه همچنان امیدها نسبت به مدال آوری کاراته کاران در بازی‌های آسیایی 2010 به قوت خود باقی است.

این دیدگاه افرادی مانند علیرضا احسانی، ناظر کمیته ملی المپیک در فدراسیون کاراته است. وی به خبرنگار مهر گفت: "سطح کاراته حتی در بخش کمیته به قدری در سطح قاره بالاست که می‎توان حداقل 2 مدال برای کاراته کاران ایرانی در بازی‎های آسیایی در نظر گرفت. حتی اگر ملی‎پوشان با تمرین کم، مثلا با 2 تمرین هم عازم این بازی‎ها شوند".

وی تاکید کرد: "من نمی‎گویم که مدال می‎گیریم. حرف من این است با این شرایط پتاسنیل و توانایی کسب مدال را داریم. اگر هم نتیجه‎ای غیر از این ثبت شود نشان می‎دهد که مسائلی غیر فنی در افت کارآیی تیم تاثیر داشته است. مسائلی مانند سیاست، داوری، روحی و روانی و ... چون کاراته مشکل فنی ندارد".

این در حالی است که سرمربی تیم ملی کاراته نسبت به کسب 4 مدال توسط شاگردانش در بازی‎‏های آسیایی اطمینان دارد. مسعود رهنما در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: " تیم ملی کاراته در بازی‎های آسیایی چین 4 فرصت دارد. مطمئنم که می‌توانیم از هر 4 فرصت برای مدال آوری استفاده کنیم. تلاشمان براین است که همه مدال‎ها هم از جنس طلا باشد."

البته علیرضا احسانی هم کسب این تعداد مدال را دور از ذهن نمی‎داند اما می‎گوید: "اگر از همه فرصت‎ها استفاده شود، نشان می‌دهد که برنامه‎ها درست، دقیق و به جا بوده است. اگر هم غیر از این شود یعنی اینکه باید برنامه‏ها بهتر اجرا می‎شد. در هر صورت کاراته توانایی کسب مدال را دارد. به هر حال 25 درصد مدال‎های کاروان اعزامی به بازی‎های آسیایی دوحه توسط ورزشکاران همین رشته کسب شد".

به گزارش خبرنگار مهر، کاراته ایران طی 20 سال گذشته موفق به کسب 18مدال آسیایی شده است. عملکرد کاراته کاران کشورمان طی 4 دوره حضور در بازی‏های آسیایی به شرح زیر است:

* بازی‌های آسیایی 1994هیروشیما ژاپن: یک مدال طلا، 2 نقره و یک برنز از مجموع 6 فرصت (2 حذفی)
* بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک تایلند: یک مدال طلا، 2 نقره و یک برنز از مجموع 5 فرصت (2 حذفی)
* بازی‌های آسیایی 2002 بوسان کره‎جنوبی: 2 مدال طلا و 3 نقره از مجموع 5 فرصت (حذفی نداشتیم)
* بازی‌های آسیایی 2006 دوحه قطر: 3 مدال طلا و 2 برنز از مجموع 5 فرصت (حذفی نداشتیم)

5 مدالی که توسط برادران روحانی، جاسم ویشگاهی، سعید فرخی و  اسماعیل ترک‌زاد در دوره پیشین بازی‎های آسیایی کسب شد تاثیر زیادی در مقام ششمی کاروان ایران در جدول رده‏بندی داشت. خصوصا اینکه رقابت‏های کاراته در روزهای پایانی بازی‏‎های دوحه برگزار شد. کاروان ورزشی ایران امسال هم شانس زیاد و تقریبا حتمی را برای مدال آوری ورزشکاران کاراته قائل شده است اما به طور حتم رنگ مدال هم اهمیت خاص خود را دارد.

ناظر کمیته ملی المپیک درفدراسیون کاراته این موضوع را تائید کرد و گفت: " اینجاست که اهمیت همان مسائل غیر فنی مشخص می‏شود. مدال حق ایران است چون کاراته ایران مشکل فنی ندارد و در میان کشورهای آسیایی از موقعیت بالایی برخوردار است. اگر با مسائل غیر فنی و حاشیه‏ای مواجه نشویم می‏توانیم خوش رنگ‏ترین مدال را به دست آوریم".

* فکر می‎کنید کاراته چه مشکلاتی دارد که باید تا پیش از حضور در بازی‌های آسیایی به آنها رسیدگی شود تا بتوانیم بیشترین مدال با بهترین رنگ را کسب کنیم؟

احسانی پاسخ به این سوال خبرنگار وظیفه ستاد تدارکاتی بازی‏های آسیایی و المپیک یا کمیته ملی المپیک دانست! و اظهار داشت: "عنوان کردن این مسائل وظیفه من نیست. من آنچه را می‏بینم در قالب گزارش به ستاد ارائه می‌کنم. اگر مدیران ستاد بخواهند آن را رسانه‏ای خواهند کرد".

اما سرمربی تیم ملی کاراته این پرسش را چنین پاسخ داد: "بازی‎های تدارکاتی؛ مسئولان به این مقوله توجه بیشتری داشته باشند. البته برخی ملی‎پوشان در تورنمنت فنلاند شرکت می‏کنند و همزمان من و 4 کاراته کا هم در رقابت‎های ستارگان جهان (چین) حاضر می‏شویم. اما باید دیدارهای تدارکاتی بیشتری مهیا شود".


تاریخ: 1389/5/13
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: