برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گفتگوی پارس فوتبال با باسابقه ترین فوتبالیست ایران و هنر پیشه امروز سید مهدی حیدری :یاوری هشتاد ساله با عصا مربیگری میکند پروین را خانه نشین کردند /در فوتبال ما دلالها همه کاره شده اند!

ایرج طالع/خبرگزاری پارس فوتبال

معمولا هنرمندان به فوتبال علاقه وافری دارند ولی وقتی خودشان بازی می کنند نمی توان آنها را زیاد جدی گرفت از طرفی سید مهدی حیدری از خا نواده فوتبال به جمع هنر مندان اضافه شد انتخاب او برای گفتگو بیشتر بدین جهت صورت گرفته که او رکورددار بازیگری فوتبال در ایران است او در سن چهل و هفت سالگی کفش های خود را آویخت خودش می گوید قصد کناره گیری از فوتبال را نداشتم و لی آن زمان ابراهیم قاسمپور که چهل و پنج ساله بود و بازی می کرد چنان مرا مصدوم نمود تا خانه نشین شوم سید به رفتار قاسمپور مشکوک است و فکر می کند او به رکورد سید چشم داشته است حیدری در هشت باشگاه توپ زده و بعد از فوتبال بلحاظ شرایط خاص فیزیکی به رشته هنر جذ ب شد . مردی که تا دو سال دیگر شصت ساله می شود علی رغم ظاهر خشن اصلا جدی نیست و همیشه خنده ای بر لب دارد کافی است تا دقایقی با او همکلام شوی تا دو جین جوک جدید بشنوی محله رباط کریم تهران را زادگاه خود می داند و دارای دو پسر و یک دختر است که پسر بزرگتر خواننده و دیگری فوتبالیست است دختر او هم عضو تیم ملی اسکواش و از قهرمانان سر شناس می باشد . ماحصل گفتگو با او بمانند یک فیلم ایرانی دهه چهل و در پارهای از موارد پرتاب رنگهای جیق به بوم نقاشی از آب درآمد.

آقای حیدری بینندگان پارس فوتبال دوست دارند بدانند مردی که با تمام وجود عاشق فوتبال بود چگونه شد به بازیگری روی آورد ؟

نونهالی بیش نبودم که در ماه محرم ده شاهی از مردم جمع می کردم تا در خرابه ای سیاهی بزنم و با بچه ها ی هم سن و سال خودم هر شب عزاداری نمایم من مداحی می کردم و الحق عجب صدایی داشتم می گویند خدابیامرز پدرم هم صدای دلنشینی داشته من با موسیقی آشنا هستم و هنر مندی در خون من است دوست دارم در فیلم ها نقش اول باشم اما کمی دیر به سینما روی آوردم البته هنرمندی به سن و سال نیست و مرزی ندارد اگر کسی استعداد داشته باشد موفق می شود .

شما علاقمند به ایفای نقش اول در فیلمها هستید برای رسیدن به این خواسته چکار باید کرد ؟

در کشور ما سرمایه گذاران عرصه سینما آدمهای تر سوئی هستند . می ترسند به من نقش اول بدهند و فیلم ضرر کند .ولی وقتی برخورد مردم با خودم رادرجامعه می بینم ایمان داشته باشید اگر روزی نقش اول فیلمی باشم آن سینمای نمایش دهنده باید با داربستی قرار داد ببندد تا جلوی ازدحام جمعیت را بتوانند بگیرند من مدعی طنز پردازی هستم بدنبال زمینه اعتماد کاری هستم اما رابطه بازی در عرصه هنر هم بیداد می کند در این بین از آقایان مقدم و عطاران و هاشمی که آدمهای زحمت کشی هستند باید نام ببرم .

شما قریب به چهل سال فوتبال بازی کردید شما بگوئید فوتبال ما پاک است ؟

پول هر کجا باشد منشا خوشبختی و بدبختی می شود  عشق به فوتبال از احساسات پاک نسل جوان است
که در جایگاه الهی منزلتی دارد اگر از عشق جدا شویم گرفتار دام خواهیم شد یک عده در فوتبال آ مده اند و مثل دستفروشی بساط پهن کرده اند جای مشخصی فعالیت نمی کنند شنا سنا مه کاری وجود ندارد عکس با شورت ورزشی   هم ندارند اما خوب پولی پارو می کنند من ادعا می کنم سر منشا نا پاکی ها از افرادی شروع می شود که عاشق مصا حبه و دوربین هستند آنها با اگاهی فوتبال را کثیف می کنند تا بار خود را ببندند در این نا پاکی سلسله مراتب رعایت می شود و نباید کسی خود را مستتر نماید من فقط تیمهای نظامی را به معنی واقعی پاک می دانم چون تمامی کارها در اینگونه تیمها شفاف است و خبری از واسطه و دلال وجود ندارد

چرا در لیگ کشور ما فقط چند مربی زمینه فعالیت دارند و دیگران بیکار هستند ؟

در فوتبال ما دایره بسته ای را دلال ها تنظیم نموده اند که کسی براحتی نتواند وارد این دایره شود برای وارد شدن به دایره باید پول خرج کنی دلالها کنترل این دایره را در دست دارند و بدون اجازه آنها کاری از دست کسی بر نمی آید هر کسی را دوست دارند وارد این دایره می کنند و شوت از دایره هم در دست این دلالان است عده ای از کنار فوتبال میلیاردر شدند و عده ای هم پول خرید کشک هم ندارند دلالها اثری از خود بجا نمی گذارند و اگر گرفتار شوند باز دوباره از نو شروع می کنند بازیکنان این دایره هم جرات بازگوئی حقایق را ندارند چون پای خودشان هم گیر است مگر زمانی که آنها هم به مرگ نزدیک می شوند شروع به افشا گری می کنند فقط اعتقاد به معاد می تواند فوتبال ما را از این نابسامانی نجات دهد .

شما فکر می کنید چرا نسبت به گذشته نسل جوان فوتبال ما حرمتدار پیشکسوتان نمی باشد ؟  مثلا همین اواخر فراز کمالوند خودش را با علی پروین قیاس می کرد نظر شما در این مورد چیست ؟

فراز کمالوند در این فوتبال هنوز خیلی کوچک است اول باید ببینیم او چگونه وارد این دایره شده و چگونه مربی شده از طریق چه کسانی و به چه دلیلی حمایت ازاو صورت می گیرد تا باند شناسائی نشود امثال قطبی در فوتبال ما تبدیل به قطب می شوند محمود یاوری با هشتاد سال سن به زور عصا هنوز مربیگری می کند اما علی پروین اسطوره فوتبال ما را خانه نشین کردند مردم خودشان همه چیز را می فهمند . در یک جمله بگویم آقای کمالوند عددی نیستی .

برخی از فوتبالیستهای ما زیر ابرو بر میدارند این چه معنائی می تواند داشته باشد ؟

در این لحظه مهدی حیدری عصبانی میشود و دو ابروی او به مثابه دو گاو خشمگین بهم نزدیک می شوند او می گوید ورزشکار از نامش معلوم است که باید بدنبال سیرت باشد نه صورت در نظام اسلامی مگر مرد کار زنانه می کند قیافه مرد باید مردانه باشد زندگی با خدا نیازی به این حاشیه ها ندارد

میزان درآمد شما از فوتبال و هنرمندی چقدر بوده است ؟

در هر دو رشته چیزی عاید ما نشد فوتبالم تمام شد و در هنر پیشگی هم مدتها طول می کشد تا ما را هم در یک فیلم اکران نمایند . خدا پدر شاه حسینی رئیس اسبق کمیته انضباطی و فیروز کریمی را بیامرزد که بمدت 3 سال با من دویدند تا چندر غاز پول خود را از باشگاه راه آهن بگیرم حالا هم کارمند سازمان ورزشی شهرداری هستم .

چرا تیم فوتبال هنر مندان دلچسب عام نیست شما علت را در چه می دانید ؟

بهتر است از واژه تیم غیر انتفاعی حسین یار یار بجای تیم هنر مندان اسم ببریم پایه گذاران این تیم همه فرار کردند کاش یکنفر بررسی جامعی از نفرات این تیم بعمل می آورد تا مردم متوجه بشوند از کنار این تیم بعضی ها به همه چیز رسیدند اوضاع دراین تیم مناسب نیست  زیر پوسته هنر خلافکارها مشغول کسب در آمد هستند من از طریق خبر گزاری شما اعلام می نمایم که حاضرم با مدعیان منا ظره برگزار کنم .


آیا حسین هدایتی یک هنرپیشه است یا کارگزار و اقعی ؟

او یک دلسوز واقعی است اگر قرار بود برای خود شهرتی دست و پا کند با یک دهم پولی که برای فوتبال خرج کرد میرفت  چهار تا فیلم میساخت و خودش نقش اول می ایستاد .

در یک جمله فوتبال را تعریف کنید ؟

فینال جام جهانی 1970 بین تیمهای برزیل و ایتالیا

شما بظاهر آدم جنجالی به نظر میرسید تا کنون چند بار .وارد کلانتری شده اید ؟

برعکس قیافه اصلا جنجالی نیستم اما اگر حقم را ندهند یا به اعتقاداتم تو هین کنند آنوقت وارد کلانتری می شوم

در حال حاضر برای فوتبال چکار می کنید ؟

سرمربی تیم نیروی زمینی هستم
پرسپولیس یا استقلال چه رنگی هستید ؟

عشق به پروین و دائی مرا هم آواره قرمز ها نموده هر چند آسمان آبی است اما گریه آسمان هم قرمز است .

زندگی پس از مرگ ؟

قبلا یکبار من مرگ را تجربه کردم وقتی 5 روز بعد از سکته مغزی در کما بودم دیگر ما دیات برایم ارزشی ندارد با تمام وجود خدا را می پرستم

و یک شعر از شما ؟

بیا ای پای بی تمکین قدم نه سوی قبر ستان
 نظر کن بر سر عبرت چه سر ها گشته بی سامان

تاریخ: 1389/5/6
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: