برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

ورزش بر خواب و خوراک مقدم است

در کتاب «ورزش در طب سنتی ایران» به قدری بر تاثیر ورزش کردن روی سلامتی انسان تاکید می‌شود که حتی از غذا خوردن و خوابیدن هم برای آدمی با اهمیت‌تر تلقی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب را دکتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش(متخصص طب سنتی) زیر نظر استاد محمد عبادیانی نوشته است.

این کتاب در واقع، نتیجه پایان‌نامه مقطع دکترای سیاهپوش در رشته طب سنتی در ایران با عنوان «تبیین اصول و قواع ریاضت در حفظ و ارتقاء سلامتی بر اساس مبانی طب سنتی ایران» محسوب می‌شود. 

این کتاب با بخشی به عنوان «کلام استاد» آغاز می شود که آن را محمد عبادیانی، مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشته است. عبادیانی در این نوشتار به تشریح انواع مواد زاید موجود در بدن و نحوه دفع طبیعی آن‌ها توسط مجاری طبیعی بدن می‌پردازد و درباره نوعی از مواد زاید که قوه دافعه بدن قادر به دفع آن‌ها از بدن نیست، می‌نویسد:«حکما برای مقابله با این مشکل، ریاضت یا طب ورزشی را توصیه کرده‌اند. معلم ثالث(شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا) در رابطه با اهمیت ورزش کلام را به درجه‌ای ارتقا داده‌اند که برای نگاهداشت تندرستی(حفظ صحت) ورزش را بر غذا و خواب_ که از عوامل ضروری حیات‌اند_ ارجح و مقدم دانسته‌اند.»

کتاب «ورزش در طب سنتی ایران» از 13 فصل با عنوان‌های مبانی، حرکت و سکون، تعریف ورزش در طب سنتی، مکانیسم عملکرد ورزش در بدن، ملاحظات قبل از ورزش، ورزش در زنان، کودکان و سالمندان، ورزش و تغذیه، معاینات قبل از ورزش، ملاحظات حین ورزش، چگونگی انجام ورزش و ماساژ ورزشی، طبقه‌بندی ورزش‌ها، انواع ورزش در طب سنتی ایران و کلیات ماساژ طب سنتی تشکیل شده است.

در پایان نیز منابع فارسی و لاتین برای نگارش این اثر مکتوب به رشته تحریر درآمده‌اند.

کتاب «ورزش در طب سنتی ایران» با شمارگان یک هزار نسخه، در 159 صفحه و به بهای 120 هزار ریال از سوی نشر نیاکان منتشر شده است.

تاریخ: 1392/11/1
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: