برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

شش‌تایی‌ها تکرار می‌شود؟

اگرچه سال 1392 با فراز و نشییب‌های متعددی در حوزه قیمت کاغذ . به تبع آن، کاهش انتشار کتاب در برخی از حوزه‌ها شد، اما خوشبختانه در این سال نیز کتاب‌های ورزشی متعدد و متنوعی روانه بازار کتاب شدند. خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ اگر قرار باشد نگاهی به برخی از آثار برتر این حوزه بیندازیم، ابتدا باید از تمامی کسانی که در راه تایف، ترجمه و انتشار کتاب‌های وزین ورزشی تلاش کرده‌اند، عذرخواهی کاملا صادقانه‌ای را انجام دهیم چون به یقین در این مجال کوتاه، امکان معرفی همه کتاب‌های خوب و ارزنده حوزه ورزش نیست و تنها به نمایندگی از همه کتاب هالی خوب، تعداد اندکی از آنان معرفی می شوند.

وقتی سرخ‌ها کتابی می‌شوند
سال 1392 شاهد انتشار دو عنوان کتاب از سوی باشگاه پرسپولیس تهران بود، آن‌هم در شرایطی که این باشگاه فوتبالی روزگار خوشی در مسابقات لیگ برتر باشگا‌ه‌های ایران نداشت و در رقابت با حریف دیرینه‌اش تیم استقلال تهران تا اندازه‌ای عقب افتاد.

انتشار جلد اول کتاب جامع پرسپولیس، نخستین گام این باشگاه بود که در حوزه کتاب برداشته شد و نظر میلیون‌ها هوادار سرخ‌پوشان تهرانی را به خودش جلب کرد.

این کتاب با نام «نسل مردان طلایی» تالیف دکتر محمد نویدی و مهدی حدادپور به بازار آمد و در حالی که مطالب جذابی را مطرح کرد، از برخی نقاط ضعف هم رنج برد.

«نسل مردان طلایی» به همت معاونت فرهنگی باشگاه پرسپولیس در پنج بخش «گفتار سردار محمد رویانیان»، «گفتار دکتر علیرضا اسماعیلی»، «دیباچه مولفین» (شامل دو بخش به نام‌های تاریخچه و همه نبردهای پرسپولیس)،«مشاهیره» و «تمام یاران پرسپولیس» به چاپ رسید.

از کارهای ارزنده نویسندگان این کتاب می‌توان به بازشناخت نام پرسپولیس (Perespolis) اشاره کرد که در بخشی از کتاب درباره آن توضیح داده شده است. همچنین تاریخچه باشگاه و شرح این نکته که بنیانگذاران آن هیچ وقت فکر نمی‌کردند روزی مجموعه آنان یکی تأثیرگذارترین و مهم‌ترین مجموعه‌های ورزشی و مردمی در فوتبال آسیا شود، از مطالب خواندنی این اثر است.

با مطالعه‌ای نه چندان عمیق در این کتاب به کاستی‌هایی برمی‌خوریم که از آن جمله می‌توان به ذکر نکردن انحلال پیکان و نقشی که این امر در روند تکامل تیم پرسپولیس داشت اشاره کرد؛ در حالی که سال‌ها پیش پرویز دهداری، مربی آن سال‌های تیم شاهین دراین‌باره توضیح داده بود: «وقتی تیم ما منحل شد، تیم‌های پاس، عقاب، تاج و دارایی خواهان جذب بازیکنان ما شدند اما در آن زمان تصمیم گرفتیم به پیکان برویم تا تشکل‌ تیمی خود را حفظ کنیم تا شاید بعداً شرایط دیگری به وجود آید.» تیم پیکان نیز بعدها منحل شد و بازیکنانش به پرسپولیس پیوستند که همین امر باعث شد این تیم به ‌یکباره جان تازه‌ای بگیرد و به ‌عنوان تیمی سرشناس مطرح شود. دهداری علت انحلال پیکان را تاکید شاه بر تمرکز فعالیت‌های صنعتی این کارخانه و دوری از مسایل حاشیه‌ای چون گرداندن باشگاه ورزشی عنوان کرده بود. مطالبی از این دست که بزرگان باقیمانده از تیم شاهین آن را به خوبی به‌یاد دارند می‌توانست در بالا بردن شناخت مخاطب از پیشینه تیم پرسپولیس مفید باشد که متاسفانه در این کتاب از آن سخنی به میان نیامده است.

گردآوری چنین کتابی در حالی که اثری مشابه وجود ندارد، کاری ارزشمند به‌شمار می‌آید و اگر به نکته‌ها و ظرایف توجه بیشتری می‌شد و سهل‌انگاری کمتری رخ می‌داد، اثر بهتر و ماندگارتری به دست مخاطب می‌رسید؛ اثری که شایسته تیم بزرگ و پرطرفداری چون پرسپولیس باشد.
کتابی که الکترونیکی شد!
مدتی پس از انتشار جلد نخست این کتاب، خبر رسید که جلد دوم کتاب جامع پرسپولیس به صورت الکترونیک منتشر خواهد شد.

در واقع، قرار شد جلد دوم از مجموعه شش جلدی «کتاب جامع پرسپولیس» که دربرگیرنده وقایع این باشگاه در نخستین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، به صورت الکترونیک روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی این تیم قرار بگیرد.

دکتر محمد نویدی کاشانی، عضو کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس، با اعلام این خبر اظهار کرد: کتاب جامع پرسپولیس قرار است در شش جلد از سوی معاونت فرهنگی این باشگاه منتشر شود. جلد نخست این کتاب چند ماه پیش در مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار باشگاه پرسپولیس رونمایی شد و قرار است پنج جلد دیگر که دربرگیرنده تاریخ کامل پرطرفدارترین تیم ایران است، طی ماه‌های آینده روانه بازار نشر شود.

نویدی کاشانی از آماده انتشار بودن جلد دوم کتاب جامع پرسپولیس خبر داد و اضافه کرد: در نظر داشتیم این بخش از کتاب را که به بازگو کردن وقایع و اتفاقات باشگاه پرسپولیس پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در دهه 1360 اختصاص دارد، مانند جلد نخست با عنوان «نسل مردان طلایی» به صورت مکتوب منتشر کنیم اما متاسفانه به دلیل قیمت بالای کاغذ، در مقطع فعلی از این کار منصرف شدیم. 

وعده‌ای که عملی نشد!
از سوی دیگر، معاون فرهنگی و امور اجتماعی باشگاه پرسپولیس تهران خبر داد که رمان و مجموعه شعر هواداران پرسپولیس در راه است، وعده‌ای که تا پایان سال 1392 عملی نشد! 

علیرضا اسماعیلی گفت: اشعار این کتاب سروده‌ یکی از هوادران باشگاه است که با به پایان رسیدن مراحل چاپ، به زودی از سوی کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس منتشر خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

واقعیت این است که جلد اول کتاب جامع پرسپولیس به خودی خود آنقدر از ارزش برخوردار نیست که در جمع برترین کتاب‌های ورزشی غیرتخصصی سال 1392 قرار بگیرد، اما به دلایلی نظیر حرکت یک باشگاه نامدار در مسیر انتشار کتاب و ثبت خاطرات و تاریخ باشگاه و همچنین تلاش برای انتشار سایر جلدهای این مجموعه، باعث شد تا این کتاب در این جمع قرار داده شود.

البته با توجه به رفتن رویانیان از باشگاه پرسپولیس، این تردید بسیار محتمل وجود دارد که کتاب جامع پرسپولیس هرگز به مجموعه‌ای شش جلدی تبدیل نشود، به این دلیل که حرکت‌های فرهنگی در فوتبال ایران همواره مانند تبی بوده‌اند که زود به عرق نشسته‌اند!
تاریخ: 1392/12/15
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: